ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Aga?  (läst 523 gånger)

2006-05-31, 09:38
läst 523 gånger

Utloggad Marianne Westman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:25
    • Visa profil
Hej
 
I boken Brottsling och bödel av Lars Levander kan man på sid 215 läsa om husagans avskaffande bland smederna i Karmansbo.
En smed tog sig för, när det var hans tur att agas, att hoppa upp på skrivbordet och bland pappren lämna sitt visitkort, förmodligen större än måsarnas. Detta skulle ha varit slutpunkten för husagan för smederna i Karmansbo bruk.
 
Är det en berättelse enbart? Eller ligger det någon sanning i den? Och vem var den nödige smeden?
Inom vilken socken låg Karmansbo bruk?
 
Hälsningar
Marianne

2006-05-31, 22:09
Svar #1

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 08:24
    • Visa profil
Marianne, husagans avskaffande är nog mer juridiskt bunden, men naturligtvis finns lokala traditioner och inte minst sägner.
Dock - Karmansbo hör till Heds socken i Skinskattebergs bergslag, Västmanland. I dag Skinnskattebergs kommun.
Vänligen,
Calle

2006-06-01, 11:29
Svar #2

Utloggad Marianne Westman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 360
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 21:25
    • Visa profil
Hej Calle
 
och tack för svar.  
Att husagans avskaffande hör hemma inom juridiken är jag givetvis helt upplyst om.  
Det jag tyckte var roligt i det som står i boken är händelsen i sig. Har den ägt rum? Vem var i så fall personen som hoppade upp på skrivbordet. Vilka övriga var involverade i det hela?
 
Jag uppfattar inte att boken av Levander och berättelsen i sig är en slags råttan-i-pizzan-variant utan en seriös bok innehållande bl a denna berättelse om en händelse som har ägt rum, om kanske förstorad när den berättats vidare.
 
Det är alltså händelsen jag är ute efter. Vill jag diskutera straffrätt inom vilket rättsområde agan hör hemma tar jag inte upp det på detta forum.
 
Hälsningar
Marianne

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna