ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Adler och Ersson, Ljusnarsberg  (läst 931 gånger)

2000-04-18, 18:44
läst 931 gånger

Åsa Fredriksson

Är ny inom släktforskning, arbetar heltid vilket gör mig beroonde av internet till större delen.  
Nu söker jag efter följande information.  
Har hos två av mina olika släkter funnit namnet Kloten som ska ligga/har legat i Ljusnarsberg. Kan någon placera det på kartan för mig.  
 
Min farfars farmor hette Johanna Adler och föddes i Råstock, Ljusnarberg den 8 februari 1848. Är det någon som klänner igen henne ifrån sina familjeträd?  
Ett av hennes barn var min farfars far och han hette Johan Alfred Fredriksson, född: 14 augusti 1878 i Ljusnarsberg  
Johanna Adlers man var Per Fredrik Ersson född: 26 augusti 1829 i Kloten, Ljusnarsberg  
Om någon kan ge mig information om detta vore jag jättetacksam.  
 
Åsa Fredriksson  
blanche@spray.se

2000-04-20, 15:55
Svar #1

Göran Fredriksson

Hej Åsa!
 
Kloten ligger cirka 3 km SO om Ljusnarsbergs kyrka, nära Bångbro.
 
Hälsníngar  
Göran

2005-11-14, 18:54
Svar #2

Jan Åke Granath

Hej Åsa
 
Söker också efter en Adler som har en oäkta dotter Hilma Charlotta född 1878 i Lövåstorp. Hon var oä dotter till Catharina Charlotta Eriksson född 1843 i Kloten, dotter till Elis Eriksson född 1820 på Stråtgården, son till Bergsmannen Erik Matsson (av släkten Osmi) född 1774 på Stråtgården alla Ljusnarsberg. I Sveriges dödsbok 1947-2003 anges Hilma Charlottas flicknamn till Adler. Det fanns ju några Adler i passande ålder i trakterna (födda 1835 - 1845). Har du funnit något sådant i dina forskningar?
 
Hälsningar
Jan Åke

2007-08-11, 01:52
Svar #3

ylva

Jag vet inte om detta hjälper över huvudtaget, men jag bor på gården Lövåstorp.
dock har jag ingen äldre släkt härifrån
 
Mvh Ylva

2007-08-11, 20:27
Svar #4

Anna-Lisa Göransson

Åsa!
 
Den Adlersläkt du förmodligen tillhör, finns en del forskning om. Jag har en del kopior någonstans, men vet tyvärr inte var. Det är så länge sedan jag tittade på dem. Det finns en bok om Ljusnarsberg och jag tror källan finns där. Det finns säkert ngn på Rötter som vet bättre.
Anna-Lisa

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna