ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Adam i Ramshyttan  (läst 1075 gånger)

2000-03-09, 00:25
läst 1075 gånger

Sune Ahlén

Söker kontakt med släktforskare som har träffat på släkten Adam.En av mina förfäder är Georgen  eller Georg Adam som år 1700 kom till Ramshyttan i Ramsbergs socken. Han uppges vara född 1670 men ingen uppgift finns var och vems hans föräldrar var. Georgen Adam gifte sig den 2 oktober 1700 med Christina Andersdotter Bergstedt och de fick 7 barn. Sonen  Carl Adam är min gren, giftb den 21 november 1779 med Anna Berg,
 
Med vänlig hälsning
 
Sune Ahlén

2000-03-20, 21:52
Svar #1

Utloggad Gunilla Didriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2015-07-25, 22:02
    • Visa profil
Hej Sune!
Någonstans i mitt minne säger att jag har sett att släkten kommer från Malma förs.
 
Gunilla D

2000-03-27, 17:16
Svar #2

Utloggad Gunlög Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2023-08-21, 08:15
    • Visa profil
Hej Sune!
Flyttade Georg/Jörgen Adam verkligen till Ramsberg år 1700? I födelseboken för Skinnskatteberg har jag hittat tre barn vars far hette Georg/Jörgen Adam, nämligen Jörgen 1703, Anna 1705 och Anders 1707.  
Tyvärr vet jag inget mer om dem, det är bara något jag noterat när jag gått igenom födelseböckerna.
Hälsningar Gunlög Ström

2000-03-28, 17:08
Svar #3

Sune Ahlén

Hej Gunlög!
 
Det var ett intressant påpekande Du kom med angående Georg/Jörgen Adam. Min anteckningar är minst 10 år gamla och jag har lite svårt att här i Chapel Hill i N. Carolina, USA kolla det hela. Mina anteckningar/ husförhörslängder/ säger att de bodde i Ramshyttan 1701 och då hos svärmodern och dennes man i ett andra gifte,Carl Barkman. Från mina anteckningar har jag också uppgifter om att det föddes en flicka Margareta Adam  den 16 juni 1701 i Ramshyttan. När det gäller de övriga tre som följer, Georgen 1703, Anna 1705, och Anders 1707 har jag bara deras årtal så det kan vara helt möjligt att de föddes i Skilån eller någon annan plats i Skinnskatteberg.
Har Du fler uppgifter om Adamsläkten, framförallt
varifrån de kommer skulle jag bli mycket glad. Adamfamiljen var jag på väg att ge upp, men efter att ha kartlagt de flesta av mina andra anor tänkte jag att göra ännu ett försök via Rötter/ som är en fantastisk källa för oss som sitter långt  ifrån det gamla landet
 
Med vänlig hälsning
 
Sune Ahlén

2000-04-08, 19:58
Svar #4

Utloggad Gunilla Didriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2015-07-25, 22:02
    • Visa profil
Hej Sune och Gunlög
 
Skrev ihop lite om Georgien Adam och framför allt om hans hustrus familj. Hoppas det kan komma till någon nytta.
 
Den 2 oktober 1700 gifte sig Bokhållaren Georgien Adam från Skilån med jungfrun Christina Andersdotter Bergstedt från Ramshyttan. Som brudgåva finnas antecknat att hon fick 400 Rdr .
 
Familjen Adam var under 1701 bosatta i Ramshyttan hos svärmodern Anna Ersdotter.  
Den 16/6 1701 fick de en dotter,  Margareta född i Ramsbergs förs.
 
Samma år (1701) flyttade familjen,  men det finns i Husförhörslängden 1699-1701 ingen anteckning om vart de flyttade. Troligt är att de då flyttade till Skinnskattebergs församling, då det efter Gunlög Ströms anteckningar barnen Georgien 1703, Anna 1705 och Anders 1707 är födda i den församlingen.
Ca 1710 återkom familjen till Ramshyttan. Med sig har de barnen Margareta, Georgien och Anna antecknade i HFL.
I,senare HFL finns barnen Anders, Maria Elisabet och Carl.
Dottern Maria Elisabet Adam dör 1717.
Dottern Margareta Adam arbetade som piga hos herrskapet Malmin på Gammelbo Gård och flyttade 1720 till Fellingsbro förs.
Sonen Carl Adam flyttade 1717 till Stockholm.
 
Christina Andersdotter far var Anders Siggesson och modern Anna Ersdotter.
Enligt vigselboken gifte de sig den 7/1 1675 i Linde förs.  
I dödbok för Ramsbergs församlings finns en notering ” 20/6 1680 begrovs sal. Anders Siggesson.”
I Domböckerna för Linde Härad finns det en hel del att läsa om Anders Siggesson.
 
Enligt dödbok Ramsberg 1740 var Anna gift med Anders i 3 år och änka i 3 år innan hon gifte om sig med Lagföraren Carl Larsson Barkman vilket skulle betyda 1683. Har ej funnit någon notering i Vigselboken.
De fick dottern Elisabet f.omkring 1685-86, sonen Erik f.13/7 1687, som dör 28/12 1691 4 år gammal. Dottern Anna Maria f. 27/1 1689, dottern Dordi f. 5/8 1692,  en dotter f. 11/9 1694.  
När sonen Carl är född har jag inte funnit någon anteckning om, men han är förmodligen den äldsta av deras barn. I HFL 1699-1704 finns en anteckning om att han flyttat till Nora, men återkom hem igen 1706-1707.
 
Enligt dödboken från Ramsbergs förs.
”Anna Ersdotter från Nyckelbäcken född i Linde Stad 4/8 1665 fadern Rådmannen Erik Ersson o.h.h. Elisabet Joensdotter
Gift 17 år gammal med handelsmannen Anders Siggesson, levde med honom i 3 år fick 1 dotter. Änka i 3 år.  
Gift med Carl Larsson Barkman i 12 år fick 6 barn. Änka i 40 år.  
Död den 27/2 1740, 74 år gammal.”
Vid sin död bodde hon hos dottern Dordi el. Dorotea Barkman och hennes man Samuel Jernberg i Nyckelbäcken.
Enligt de källor som finns stämmer inte åldern på Anna Ersdotter, då hon knappast kan vara 10 år när hon gifter sig?
 
(Carl Larsson Barkman var, född 1653 vid Eskilstuna Kloster. Fadern var slottsfogden Lars Bark vid Eskilstuna Gård och en av faddrarna vid dopet var Karl X. Han dog den 23/4 1699 i Ramshyttan.  
Den 24/11 1694 fick han hemmanet Nyckelbäcken, Gammelbo, Ramsbergs förs. av Karl XI.  
Detta enl. obekräftade uppgifter av Torbjörn Bellviken.)
 
I HFL finns i samma familj en Eva Larsdotter som 1699 sägs vara 30 år gammal och som 1701 flyttar till Stockholm.
Kan det tänkas vara en syster till Carl Larsson Barkman?
 
Föräldrar till Anna Ersdotter var enl. dödboken Erik Ersson och hans hustru Elisabet Joensdotter.
Detta par flyttade till Ramshyttan på 1670-talet och bodde enl. HFL på Kyrkbacken.
 
Enl. dödboken Ramsbergs förs. dör fadern den 13/4 1690 ”Erik Ersson vid Ramsbergs kyrkan tillförne Rådman vid Linde, 76 år gammal. Begraven i kyrkan vid korsgången.”
Modern Elisabet Joensdotter dör den 13/12 1705 ” Sal. Erik Ers änka Elisabet Joensdotter vid kyrkan 74 år.”
 
Systern Elisabet Ersdotter f.1676 i Ramshyttan, död 31/3 1748 i Ramshyttan,  72 år gl.  
Gift den 21/9 1688 med Erik Persson Morskog handelsman från Arboga och bosatte sig på Kyrkbacken i Ramshyttan.
Då jag forskar på hela församlingen vore det roligt att få ta del av era uppgifter, framför allt det som hänt utanför Ramsbergs förs.
 
Gunilla D

2000-04-09, 19:31
Svar #5

Sune Ahlén

Hej Gunilla!
 
Hjärtligt tack för alla uppgifter om Adamsläkten. En del hade jag tidigare men mycket var nytt för mig.
Här är lite kompletteringar. Georgen och Christinas dotter Margareta gifte sig den 11 jan 1726 i Ramsberg med Andreas Lundén född 1698- Död 8/5 1756. Uppgifterna har jag fått ifrån en annan släktforskare.
Sonen Carl Adam fädd 1712 var endast 5 år då han sändes till Stockholm 1717. Carl är min ana och han väntade till den 25/11 1755 innan han gifte sig med Anna Berg, född 21/12 1726 I Linde(socken eller stad) och dotter till Anders Ersson Berg född 5/10 1692 i Ramshyttan där han också avlider den 14/10 1748. Han gifter sig i Linde 1714 med Johanna Philipsdotter,födelseår liksom dödsdatum okänt liksom hennes föräldrar.
Anders ErssonsBergs föräldrar var Erik Ersson Berg född 1660-död 13/4 1731 i Ramshyttan. Gift 1689 med Birgitta Johansdotter 1651-1730. Hennes bakgrund är okänd för mig. Har Du någras ledtrådar?
 
Enligt Ramsbergs likbok gifte sig  Anna Ersdotter  
som Du påpekar vid 10 år ålder vilkety naturligtvis är fel. Vad som är lika märkligt är att systern Elisabeth var 12 år när hon gifte sig med Erik Persson Morskog. Också fel naturligtvis. Kan prästen har räknat fel på 10 år i båda fallen?
 
När det gäler Adamfamiljen längre tillbaka har jag inte fått några napp. Vet att det fanns tre bröder Adam( mässingssmeder) i SDkultuna i början på 1600-talet. Har också hittat Adamfamiljer i Nyköping och Norrköping men inte heller där har jag sett någon koppling till min Georgen. Detsamma gäller Malma.
 
Annars kanske vi Gunilla kan ses i sommar när jag kommer hem till Bångbro och utbyta erfarenheter om våra gemensamma släktanor i framförallt Ramsberg.
 
Hälsningar från ett försommarlikt Chapelk Hill
 
Sune Ahlén

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna