ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 28 mars, 2007  (läst 3101 gånger)

2003-11-20, 16:50
läst 3101 gånger

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Hej!
Finns det något skrivet om Wästmanlands regemente? Speciellt åren före 1706 intresserar, men allt om regementet intresserar!
frågar
Johan Brandt t. Gr.
Åbo, Finland
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2003-11-20, 19:31
Svar #1

Bengt Nilsson

Det finns bland annat en stor regementshistorik i fem volymer  
 
Holm, Torsten
Kungl. Västmanlands regementes historia  
Stockholm,1929-1943

2003-11-24, 11:40
Svar #2

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Tackar hjärtligast för det här!
Johan Brandt t. Gr.
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2004-12-19, 22:13
Svar #3

Eva Lindqwister

Hej!
Är Sahlbergs, Salbergs och Salberga ett och samma kompani inom Västmanlands regemente? Alla dessa olika stavningar finns inom Rötter.
 
Hälsningar
Eva Lindqwister

2004-12-20, 07:31
Svar #4

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Hej Ewa!
Jo, de är de - bara alltså skrivvarianter av en och samma kompani.
Det fanns följande 8 kompanier inom regementet
- Salbergs kompani (socknarna: Östervåla, Harbo, Nora, Huddunge, Vittinge, Österunda, Torsunda, Hernevi och Frösthult)
- Väsby kompani
- Kungsörs kompani
- majorens, senare Strömsholms kompani
- Västerås, tidigare Strömsholms kompani
- Bergslags el. Bergs kompani
- överstelöjtnantens, senare Folkare kompani
- livkompani
Mvh. Johan
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2004-12-23, 11:20
Svar #5

agnetah Hammarström

Hej  
 
Salbohed exercisplats för Västmanlands regemente.
Titta på denna länk:
http://www.svartadalen.nu/sevardheter/regement.shtml
 
Har en anfader som var karolin och var ut i krig med Kalle XII. Hans far var Rustmästare i Forsbo.
 
hälsninar Agnetah

2004-12-24, 10:42
Svar #6

Björn Blom (Nalleb)

Känner någon till om det funnits soldater vid Västmanslands regemente med namnet Risman? Min Risman bodde i närheten av Hedemora så det bör vara Folkare kompani.

2005-02-25, 11:51
Svar #7

Utloggad Sune Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 3
  • Senast inloggad: 2015-08-28, 09:10
    • Visa profil
Hej Agneta!
 
Jag har en anfader som var Rustmästare vid namn Jöns Holsten född 1638. Han har en son som föddes i Forsbo 1674 PerJönsson Holsten. Fråga är det samma Rustmästare som Du skriver om?
 
Hälsningar Sune.

2005-03-22, 11:14
Svar #8

Kjell Eriksson

Hej
Söker en Andersson som skall ha dött i spanska sjukan ca 1918 på regementet.

2005-09-07, 14:30
Svar #9

Kjell Lindkvist

Hej Kjell.
Vi är lite i samma sits. Jag söker information angående min mmf som dog i spanska sjukan även han 1918. Men det kan vara tveksamt om han dog på regementet som då förövrigt låg I västerås vid denna tid och ej i salbohed. I18 flyttade in till västerås år 1906.  
Se länk som agnetah lade ut tidigare.  
http://www.svartadalen.nu/sevardheter/regement.shtml
 
Det kan vara så att din Andersson och min Lindkvist har legat på ett såkallat epedemisjukhus i västerås. Det fanns flera sådan runtomkring enligt en herre vid sjukhusarkivet eriksborg i västerås. Jag sökte efter min Lindkvist där, men just vid denna tid så finns det luckor i arkivet som gör att dom hade ingen information om min anfader.
 
Däremot så kan medicinhistoriska sällskapet westmannia eventuellt ha tillgång till vissa arkiv. Men jag tror att födelsedata är viktigt för att kunna få fram någon information. Då ditt inlägg var kortfattat vet jag ej om du är en erfaren släktforskare eller novis som mig.
 
Jag fick i allafall fram mina uppgifter genom att jag visste datumet när han dog så att Uppsala landsarkivet kunde gå in och titta i dödboken för att få fram födelsedag.
 
Jag höll på att glömma att berätta om minnesstenen som finns vid viksäng där nog regementet låg tidigare. Det finns en mack (tror att det är en Ok mack) precis när man svänger in på regementsgatan. står man vid mackan och tittar ut tvärs över björnövägen lite snett till höger så ser man en upptrampad stig in i skogen. Följer man denna stig så finns det en sten med namn på en del som avled i spanska sjukan i västerås.  
 
Hoppas att jag har kunnat ge dig en viss information om detta ämne.  
 
vänligen
Kjell Lindkvist

2005-09-10, 14:02
Svar #10

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Hej Kjell!
 
Handlingar rörande Spanska sjukan på Västmanlands regemente i Viksäng, Västerås finns på Krigsarkivet.
 
Akt: Västmanlands regemente, Avd. V, sjukjounal för manskap 1918-1923.
 
Hälsningar Jouni Tervalampi

2005-09-10, 16:55
Svar #11

Kjell Lindkvist

Hej Jouni!
Tack så jättemycket för ditt svar. Detta har varit väldigt svårt för mig att få tag på denna information du har delgett mig.
 
Hoppas att du fortfarande håller på att fota, för det gör du bra.  
 
Vänligen
Kjell Lindkvist

2005-09-10, 20:31
Svar #12

Kjell Lindkvist

Jouni jag har en fråga till.
Jo jag undrar en sak. låt oss  säga att han hade gjort färdigt militärtjänsten vet ej om han hade gjort det eller om han var befäl. Han var 29 år då han avled 1918. (Oskar Lindkvist hette han) Men om han förmodligen hade gjort de vart kan man då läsa om avlidna i spanska sjukan. Finns det någonstans att finna? Jag har hört det ryktas om att man på den tiden gjorde någon form av massgrav och begravde flera i samma grav då det var en sån farlig sjukdom? Detta är vad jag har hört av anhöriga men jag kan ej bekräfta eller verifiera detta.
 
Angående mitt tidigare inlägg med ditt fotande så har du fotat mig vid asköviken får många år sedan då jag röjde skog där i hästhagarna.  
 
Ha det så bra.
 
vänligen
Kjell

2005-09-13, 09:14
Svar #13

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Hej Kjell  
 
Nej, det är mer eller mindre slutfotograferat rent journalistiskt. Jag så stora problem med min nacke, rygg och balanssinnet så det går inte. Det är enbart illustrationsfoton till mina egna böcker typ hällristningar m.m.
När det gäller din: Oskar Gustav Adolf Lindkvist. född 8/3 1889 död 1/11 1918 i spanska sjukan, så dog han troligen hemma.
Jag har nästan gått igenom all material om Spanska sjukan (ej de på Krigsarkivet) i dödböcker, artiklar i VLT mm till ett framtida bokprojekt.
 
Några massgravar i samband med Spanska sjukan är inte kända, den sista massbegravningen i Västerås var i  samband med koleran på 1830-talet. Varför det står influensa i dödboken beror på Spanska sjukan och Hongkonginfluensan var en kraftig variant på en förkylningsinfluensa och forskarna tror att det var en mutation från en djur eller fågel som tog det till Europa, liknande fågelinfluensan i Sydostsaien nu. En pandomi.
 
Din mmf bodde i Almlunda, sydöst om Svanå, och var en stor bondgård på 1910-20-talet.I mitten av oktober 1918 hade Spanska sjukan dött ut på kasernerna på Viksäng, men den blomstrade i Haraker. I VLT, lördagen 12 oktober 1918, står det: ”Vid Svanå folk- och småskolor här läsning inställts till 22 dennes.” och i VLT, torsdagen den 17 oktober, kan vi läsa: ”Spanska sjukan tycks allt mer och mer utbreda sig i Haraker. Då den på andra trakter företrädesvis angriper äldre personer, har den här tendens att mest härja bland barnen. Så är åtminstone förhållandet vid Svanå, där ingen familj synes gå fri från densamma. I barnrika familjer kunna ända till sex barn samtidigt vara sängliggande sjuka. Fastän många varit hårt angripna har ännu lyckligtvis inget dödsfall inträffat.”
 
De som bodde i Svanå sändes till Epedemsjukhuset i Ramnäs och inte till Västerås kan man läsa i VLT, torsdagen den 24 oktober 1918: ”I Svanå och trakterna däromkring har till spanska sjukan även sällat sig till skarlakansfeber. Fem dylika fall har inträffat och de sjuka ha sänts till Ramnäs epidemsjukhus.”  
 
Din mmf Oskar Lindkvist finns faktisk omnämnd i VLT två gånger. Lördagen den 2 november står det i VLT: ”Spanska sjukan har krävt 2 nya offer i Svanå, i det att en 2-årig son till jordbruksarbetaren Lindkvist, Svanå, avled i tisdags. Fadern avled igår i samma sjukdom. Hustrun och 4 barn överleva.”  
VLT, torsdagen den 7 november 1918: ”Fyra dödsoffer för spanska sjukan begrovos i Haraker i söndags [3 nov]. Dessa voro Augusta Jäder i Skepplinge, Maria Ålström, Färdskär, samt jordbruksarbetaren O. Lindkvist och dennes 2-årige son.”
 
I dödboken för Haraker socken 1918 finns även en son till Oskar med.          
 
”Nr 16. död den 25 okt, Albert Oskar, Son till fadern arb. Oskar Gustaf Adolf Lindkvist från Allmunda och han hustru Ida Karolina född Bäck. Född [19]16 7/11, Dödorsak: Influensa. Dödattest: Läkare Dr. Källander, Ramnäs.
 
”Nr 17. död den 1 nov, Oskar Gustaf Adolf Lindkvist jordbruksarb. från Allmunda. Född [18]89 8/3, Dödorsak: Influensa. Efterlevandes födelseår [18]87  Dödattest: Läkare Dr. Källander, Ramnäs.
 
Såg även din efterlysning på Harker socken, vsm där du undrar hur du ska vidare. Om du bor kvar i Västeråstrakten så finns nästan alla kyrkböcker mikrofilmade fram till 1933 och de finns på Västerås stadsbibliotek, fackavdelningen vid ett rum som heter släktforskarsalen. Där är det gratis.  
 
Fast jag har redan tittat lite på din släkt igår och det var lite knepigare än vanligt. I början av 1900-talet så hade man i många socknar slutat med de kristna husförhörslängderna. Istället hade man redan 1890 börjat med folkräkning i olika socknar och folkräkningarna fortsatte man var 10 år.    
 
Oskar Lindkvist var inte född i Haraker socken. Familjen fanns inte med i folkräkningen för Haraker varken 1910 eller 1920, men jag fann familjen i Inflyttningsboken (B:4 1905-1915) för året 1912:
 
”Nr 92, 17/12 Lindkvist, Oskar Gust. Adolf. Jordbruksarb, född 89 8/3 Lillhärad, medföljande 3 mankön och 2 kvinnkön. Inflyttningssocken: Kungsåra, Inflyttningsort: Svanå 188
 
Hälsningar Jouni Tervalampi

2005-09-13, 15:29
Svar #14

Kjell Lindkvist

Hej Jouni.
 
Först vill jag säga att det var tråkigt med dina problem du har. Sedan vill ja tacka dig väldigt mycket med all info om Oskar. Väldigt intressant och informativt. Hade faktiskt inte en aning att det stog så mycket om honom.
 
När det gäller hans födelseplats vet jag att han är född i Kumla.
 
Jag har fått fram följande information angående min släkts förehavanden.
 
Pehr Larsson f: 1806-07-05 i Altuna    
Mamma: Sara Ersdotter f: 1798 i Altuna (inget datum, tyvärr)
 
Barnen är följande
 
Son Lars Erik Pehrson född 16/12 1826
Gifte sig med Cathrina wilhelmina? Eriksdotter född (25/5 1833 i Semlan som låg i trosa-vagnshärad kommun
 
Hon hade en oäkta dotter som hette carolina wilhelmina född 2/4 1855  
 
De barn de fick gemensamt var följande
Son Pehr erik född  dag svårtydlig månad 12 1859
Son Lars Johan 15/3 1861 (blev straffad för att ha slagits)
Son Anders Gustaf 26/12 1862 (oskar lindkvists pappa)
 
fader till Oskar Gustaf Adolf var: Statardrängen på Ulfsta Anders Gustaf Lindqvist, född: 1862-12-26
Moder: Sofia Gustafsson....... Född: 1864-04-12 i Berg....... gifte sig med Anders 1887
 
Barn: Gustaf Arvid Ferdinand.... född: 1891-03-27 i Haraker
Oskar Gustaf Adolf var född i Kumla 1889-03-08
 
 
Jag har fastnat lite för Oskar och hans livsöde så jag är glad över all den info du har kunnat ge mig.
Jag vet ju också att Oskar troligen låg vid westmanlands regemente.(I18) Men jag har ännu inte hittat information om vilket kompani han låg i ej heller vilken befattning han hade om han var vanlig soldat eller befäl. Jag har ett fotografi på honom eller snarare en slags målning som är väldigt likt ett foto eller vad jag kan kallat. där ser det ut som han har något på axlarna, men kan ej se vad. kan ju vara någon form av permisuniform med mycket glitter också.  
 
Men ännu en gång tack för all hjälp.
Jag bor kvar i västerås så jag skall ner och kika där. Jag tackar dig även för det tipset och ha det så bra.
 
Vänligen
Kjell

2005-12-22, 14:21
Svar #15

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Hej Kjell Eriksson!
 
Dessa Andersson från Västmanlands regemente dog i spanska sjukan (Förteckning ur Margareta Åmans avhandling/bok Spanska sjukan, Uppsala 1991):
 
kompani 1. Andersson, Karl J. 22 år, död 24 sept, Badelunda, arbetare
 
kompani 3. Andersson, Gustav, 22 år, död 26 sept, Vänsta Kolbäcks sn, hemmanägareson
 
kompani 11. Andersson, Ernst I. 23 år, död 27 sept, Ljusnarsberg, bruksarbetare
 
kompani 11. Andersson, Magnus S. 22 år, död 28 sept, Ställdalen, Stationskarl
 
kompani 11. Andersson, Karl S. 23 år, död 29 sept, Ställberg, byggnadsarbetare
 
kompani 1. Andersson, Ejnar A. 22 år, död 29 sept, Haraker, dräng

2006-01-09, 20:03
Svar #16

Kjell Eriksson

Tack Jouni
Såg ditt svar nu först.
 
Kjell

2006-09-10, 14:08
Svar #17

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej forskare om Västmanlands regemente
 
Jag bedriver sedan 20 år tillbaka forskning om finnar och finnbygd. På senare tid omfattar forskningen finnarna i Västerbergslagen och Västerdalarna. Det är svårt att få fram uppgifter om den äldsta tiden, dvs 1620-1650. Jag har tömt alla tillgängliga skattelängder (landskapshandlingar opch länsräkenskaper) på uppgifter samt domböcker. Återstår därmed krigsarkivets material.    
 
jag har sålunda funnit att Krigsarkivets rullor fram till 1723 innehåller en hel del personuppgifter, även om andra än soldaterna. Detta är toppen! Mitt problem är dock att de är tidsödande att gå igenom.  
 
Rullorna är ju uppställda regements- och kompanivis. Min fråga är därför om någon känner till under vilken tidsperiod som Västerbergslagen och Västerdalarna tillhörde Västmanlands regemente. Det borde kanske vara 1620-1640-talen men vet inte riktigt! Om jag kan ringa in tidsperioden kan ett stort onödigt arbete falla bort!
 
Med ett utmärkt tack på förhand  
hälsar Jan-Erik Björk
hälsningar
Jan-Erik Björk

2006-09-10, 16:14
Svar #18

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Hej Jan-Erik!
 
Se mitt svar under Dalarna - Allmänt - Militär indelning i Dalarna.
 
//Leif

2006-09-10, 17:45
Svar #19

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Jan-Erik!
 
Jag scannar av och mejlar dig berörda sidor ur boken, så kan du själv ringa in aktuell tidsperiod.
 
Mvh
Leif

2006-09-10, 23:23
Svar #20

Utloggad Stig Hedlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2015-10-31, 13:10
    • Visa profil
Söker information om familjer, anfäder och datum mm för följande soldater: Carl Erik Hedlund no.? f 18/9 1819 i Hed boende i Karmansbo, Hed (U) och Jan Israelsson (Holm) no.55 f 10/8 1854 troligen i Färna och senare boende i Lerkula, Skinnskatteberg (U). Jag tror att de tjänstgjort på Wästmanlands regemente,(men är inte säker).

2006-09-12, 00:11
Svar #21

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Hej Stig, har kollat runt lite i Genline och hittade detta
 

 
Som du kan se så stämmer namnet Jan Israelsson Holm, att han var soldat och församlingen. Det som inte stämmer är ju födelsedata. Denne Jan Holm är född i Järna, inte Färna. Färna kan jag inte hitta någonstans på Genline. Vad tror du, Kan det vara samme man fast det misstämmer på födelsedata? Någon annan Jan Israelsson kan jag inte hitta.
 
MVH
Annki

2006-09-12, 00:20
Svar #22

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Stig, i Hsf 1876-1885 ser det ut så här.
 

2006-09-12, 00:48
Svar #23

Utloggad Annki Roos

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 847
  • Senast inloggad: 2014-01-17, 18:02
    • Visa profil
Stig, här kommer lite om Carl Erik Hedlund, taget från Genline. Hans pappa var tydligen soldat med namn Kraft.
 

2006-09-12, 09:35
Svar #24

Utloggad Stig Hedlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2015-10-31, 13:10
    • Visa profil
Tack Annki för bilderna! Jag har nog haft fel om Jan I:s ursprung, skall säkert vara Järna.

2006-09-13, 20:46
Svar #25

Utloggad Stig Hedlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2015-10-31, 13:10
    • Visa profil
Hej igen Annki! Om Hedlund och Israelsson:
I)Jag har nu försökt att finna något spår till att Carl Eric tog (eller återtog) efternamnet Hedlund trots att fadern fått/hade soldatnamnet Kraft. Men jag har inte funnit fadern i Söderbärkes bok över födda för att den vägen söka ledtrådar. Kanske jag missat något.  
I Hsf Hed 1831-41, 2606.41.104700 verkar det som om den unge Carl Eric flyttat 1834 till 106. Vet Du vad det står för? Kan namnbytet spåras den vägen?
II) Vet Du vilka regementen Eric Kraft, Carl Eric Hedlund resp. Jan/Johan Israelsson Holm tillhörde? Kan man via militära register söka soldaternas efternamn före deras värvning. Har Du några tips om detta?
Med vänlig hälsning! Stig

2006-09-13, 20:46
Svar #26

Utloggad Stig Hedlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2015-10-31, 13:10
    • Visa profil
Genline 2356.63.69100 har regementsnamn men jag kan inte tyda.Har Du några tips om detta? Kan Du se namnet på brudens far utöver Per?
Med vänlig hälsning! Stig

2006-09-13, 22:44
Svar #27

Utloggad Birgitta Lindborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1426
  • Senast inloggad: 2020-11-12, 15:18
    • Visa profil
Stig Hedlund!
Du kan söka i Centrala Soldatrefistert, http://soldat.dis.se/ .  
Där finns följande som tror berör 'dina gubbar':
 
Aktnummer: VR-07-0072-1815
Kraft, Erik  [Larsson]  
 
  Född:  1790-01-30  
  Död:  1879  
   
  Hustru:  Hammarström Brita Kajsa  
  Född:  1795  
 
   
  Regemente:  Västmanlands regemente  
  Kompani:  BERGS KOMPANI  
  Socken:  Hed  
  Rote:  Bernshammar  
--------
 
Aktnummer: VR-07-0073-1843
Hedlund, Karl  [Kraft]  
 
  Född:  1819-06-09  
   
  Regemente:  Västmanlands regemente  
  Kompani:  BERGS KOMPANI  
  Socken:  Hed  
  Rote:  Karmansbo  
----
 
Vid sökningen hittar man också en emailadress till en ansvarig person du kan kontakta för mer information mot en smärre avgift.
 
Mvh Birgitta

2007-03-27, 21:51
Svar #28

Utloggad Lennart Lindkvist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 188
  • Senast inloggad: 2013-07-17, 10:27
    • Visa profil
    • www.lennartlindkvist.com
Hej kan någon förklara vad 268 53/1910 är för något i militärsammanhang. Det gäller västmanlands regement att årtalet är 1910 har jag förstått. Vet någon föressten om namnen som skall finnas på stenen vid viksäng?
 
Vänligen
Lennart Lindkvist

2007-03-28, 09:14
Svar #29

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
fråga 2. Se journalisten Anders Lifs blogg fredag 10 mars 2006.  
http://www.anderslif.se/index.html-blogg0603.html
 
 
P.S. Ska kolla skyltarna
 
Hälsningar Jouni Tervalampi

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna