ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svårtolkad kommentar vid födelse  (läst 836 gånger)

2016-01-21, 11:15
läst 836 gånger

Utloggad Catharina Engvall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2016-02-26, 18:50
    • Visa profil
Hej!
Jag har lite svårt att tolka vad som står vid min morfars födelse.
finns det någon som kan hjälpa mig?
Ser att det står Fader Okänd. Moder Pigan Emma Kristina Eriksson i Ramsjö Socken. sen något om att hon anhållig att få .... Ja det är där jag går bet på vad som står...
 
MVH
Catharina
 

2016-01-21, 12:11
Svar #1

Utloggad Håkan Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 17:24
  • Håkan Karlsson
    • Visa profil
Texten lyder: Fader: okänd. Moder: Pigan Emma Kristina Eriksson i Ramsjö, som hos mig anhållit att få detta barn antecknat såsom sitt. Ort, datum och namn.

2016-01-21, 19:03
Svar #2

Utloggad Catharina Engvall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 45
  • Senast inloggad: 2016-02-26, 18:50
    • Visa profil
Tack så jättemkt!
Men en fundering, står det datum 13/7 03? Han är ju född 02? Något tips om varför man gjorde så?
 
Finns det även tips på hur jag kan lyckas hitta den oäkta fadern så tar jag gärna det också :-)
 
Min morfar hade namnet Eriksson, Såg att ägaren där hon bodde hette Johan Eriksson, men då hon själv också hette Eriksson så kan man ju inte tro att det skulle vara ägaren som var pappan..  
 
Har förstått att man kan leta på fler ställen efter fader okänd, men hittar inget i någon bok från Vittinge, Västmanland 1902 i alla fall :-(
 
Så tacksam för all hjälp jag kan få i detta sökande.
Tusen tack!

2016-01-21, 20:11
Svar #3

Utloggad Håkan Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 278
  • Senast inloggad: 2024-04-07, 17:24
  • Håkan Karlsson
    • Visa profil
Barnet döptes 13/7 02, vilket datum det troligen är.År 1866 föreskrev att oäkta barn under viss förutsättning fick lika med äkta barn taga arv efter sin moder å den egendom, som ej utgör bröstarvinges laglott. Förutsatt att modern låtit som sitt barn anteckna det i kyrkoboken för den församling, i vilken hon då (=vid nedkomsten) var kyrkskriven. Bestämmelsen att oäkta barn fick arvsrätt, om modern på egen begäran var antecknad i födelse- och dopboken, upphävdes 1905-12-31.  
 I början av 1900-talet blev kommunerna skyldiga att ekonomiskt hjälpa de ogifta mödrarna och då blev det viktigt för kommunerna att få reda på fadern för att kunna kräva denne på pengar. Då kan det finnas uppgifter om den okände fadern i barnavårdsnämndernas arkiv.
Ett lästips: Artikeln Fader okänd - vad gör jag? av Elisabeth Thorsell, publicerad i Släktforskarförbundets årsbok 1990.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna