ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stina Caisa Häll Född 1782  (läst 700 gånger)

2013-10-25, 11:11
läst 700 gånger

Utloggad Mona-Lis Zelinder

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2014-03-27, 08:15
    • Visa profil
Hej!!
Söker efter denna kvinna ,skall vara född i Bro församling ( Västmanland)
men hittar inte henne där?
Mvh Mona- Lis

2013-10-26, 13:46
Svar #1

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej Mona-Lis!
 
Om du talar om var du hittat uppgifter om henne (ort, församling och gärna vilken kyrkbok), blir det lättare att hjälpa dig. Utan ledtrådar kan jag bara konstatera att det inte finns någon Stina Caisa i födelseboken för Bro 1782 - det ser alltså ut som om uppgiften är felaktig. Frågan är om det är orten eller årtalet (eller båda) som är fel.  
 
Eftersom Stina Caisa är ett så vanligt namn och man inte kan räkna med att hon hade efternamnet Häll redan vid födelsen, bör du i första hand försöka följa henne bakåt från den tidigaste plats där du hittills hittat henne.
 
Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

2013-10-28, 14:21
Svar #2

Utloggad Mona-Lis Zelinder

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2014-03-27, 08:15
    • Visa profil
Hej Hans Olof Johansson!
Jag har Stina Caijsa Häll när hon gifter sig med Drängen Carl Gustaf Norgren uti Kröcklinge och hon bor också i Kröcklinge.Bro E:1 (1775-1874) bild 34. Hon blir kvar på Kröcklinge tills hon d.1862-05-15 i Ramnäs vid sin son Pär Selinder. Vad hennes föräldrar och var hon är född hittar jag inte, hon skall vara född i Bro.
MVH Mona-Lis

2013-11-02, 00:18
Svar #3

Utloggad Hans Olof Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3226
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 10:15
    • Visa profil
    • www.secutor.se/genealogi/index.html
Hej igen, Mona-Lis!
 
Jag förstår dina svårigheter att följa Stina Cajsa i husförhörslängderna. I födelsenotisen för hennes äldste son, Carl Eric, kallas hon Stina Cajsa Edr, vilket rimligen borde tolkas som att hennes far hette Erik, men jag har inte hittat någon Ersdotter som verkar passa. Det är möjligt att det helt enkelt är en felskrivning av prästen.
 
Jag prövade att följa soldaten Lars Kröckbergs dotter Stina Cajsa, som föddes på Kröcklinge ägor 1780, men hon visade sig vara ett villospår. Hon fanns i husförhörslängden ännu året efter Stina Cajsa Hälls vigsel med Carl Gustaf Norgren.
 
Ytterligare en möjlighet finns i närbelägna Björskog, där Häll (även stavat Hell) var ett soldatnamn knutet till roten Hälle. Soldaten Anders Häll hade en dotter Stina Cajsa som föddes 1787-08-17 (Björskog C:5, s 88). Fadern dog redan 1790, och Stina Cajsa flyttade till Bro 1798 (Björskog AI:8, s 3) men återkom igen 1801 eller 1802 (Björskog AI:8, s 7). Det kan kanske löna sig att utforska henne närmare.
 
Hälsningar
Hans Olof
*******************************************
* Hans Olof Johansson 
* Uppsala, Sweden   
* http://www.secutor.se/genealogi/  
*******************************************

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna