ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Socken=Församling?  (läst 1602 gånger)

2001-03-11, 13:03
läst 1602 gånger

Utloggad Agneta Sköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 15:50
    • Visa profil
När jag söker efter Bro (U) så vet jag inte hur jag ska leta.Är Bro namnet på både socknen och församlingen eller tillhör Bro sn någon annan församling?
mvh
Agneta

2001-03-11, 14:10
Svar #1

John Sidén

Hej Agneta!
Det där med Bro församling i Västmanlands län är inte så lätt men jag har konsulterat Sveriges församlingar genom tiderna och fått fram följande information:
Före 1943 fanns två församlingar nämligen Bro och Malma församlingar. 1943 lades dessa båda församlingar ihop till Bro-Malma församling, denna församling indelades i två kyrkobokföringsdistrikt, Bro-Malma norra och Bro-Malma södra kyrkobokföringsdistrikt som dock inte var identiska med de tidigare församlingarna. 1950-10-20 bytte Bro-Malma församling namn till Kolsva församling (efter församlingens centralort, brukssamhället Kolsva vid Hedströmmen någon mil norr om Köping), de båda kyrkobokföringsdistrikten fanns kvar men benämndes Kolsva norra och södra kyrkobokföringsdistrikt. 1962 upphörde de båda kyrkobokföringsdistrikten och Kolsva församling blev en hel församling, vilket den varit sedan dess. Inom Kolsva församling ligger de båda medeltida kyrkorna Bro och Malma samt i samhället Kolsva brukskyrka som är byggd i början av 1960-talet (tror jag).
Kyrkoböcker finns alltså både för Bro och Malma församlingar fram till och med 1942. Men alla kyrkoböcker för Bro och Malma församlingar, för kyrkobokföringsdistrikten som bildades 1943 och för Kolsva församling från 1962 fram till 1991-07-01 finns numera i Landsarkivet i Uppsala.  
Med vänlig hälsning
John

2001-03-11, 20:30
Svar #2

Utloggad Agneta Sköld

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 396
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 15:50
    • Visa profil
Tack,John, för hjälpen att reda ut detta problem.
Hur är det med Fellingsbro? Ligger väl i landskapet Västmanland men tillhör Örebro län.
Men hur är det med församlings-och pastoratstillhörigheten?
Tacksam för lite utredning igen.
Mvh
Agneta

2001-03-11, 21:40
Svar #3

John Sidén

Hej Agneta!
Ja, då?ska jag försöka reda ut det här med Fellingsbro. Har även där konsulterat Sveriges församlingar genom tiderna. Fellingsbro församling har alltid tillhört landskapet Västmanland. Däremot har länstillhörigheten varit sådan att fram till 1779 tillhörde Fellingsbro Närkes och Värmlands län utom en del (Fellingsbro västmanlandsfjärding)som tillhörde Västmanlands län. Efter 1779 tillhörde Fellingsbro Örebro län utom Västmanlandsfjärdingen som fortfarande tillhörde Västmanlands län. 1890-02-21 överfördes Västmanlandsfjärdingen till Örebro län vilket betydde att hela Fellingsbro församling kom att tillhöra Örebro län. 1922-01-01 utbröts kapellförsamlingen Fellingsbro norra ur Fellingsbro församling så att pastoratet kom att heta Fellingsbro och Fellingsbro norra församlingars pastorat. Församlingskyrka för Fellingsbro norra församling är Spannarboda kyrka. Någon gång efter 1991-07-01 har Fellingsbro norra församling upphört och ingår nu i Fellingsbro församling (som utgör eget pastorat)men när det skedde har jag tyvärr inga uppgifter om.  
Frågan om församlings- och pastoratstillhörigheten vad gäller Fellingsbro församling hoppas jag att jag har svarat på . Vad gäller Bro, Malma och Kolsva församlingar är det lite mer komplicerat. Bro församling har utgjort ett eget pastorat fram till 1942-12-31. Så har det även varit med Malma församling fram till dess. I mitt tidigare inlägg idag har jag berättat om de båda kyrkobokföringsdistrikten som bildades 1943 och som bytte namn 1950 och ägde bestånd till 1961-12-31. Dessa båda kyrkobokföringsdistrikt utgjorde ett pastorat under denna tid. 1962 bildade Kolsva församling ett eget pastorat. 1974 (tror jag) utökades Kolsva pastorat med två församlingar, Himmeta och Västra Skedvi, som dittills hade tillhört det då upplösta Medåkers, Himmeta och Västra Skedvi församlingars pastorat. Medåkers församling överfördes till Arboga stads och landsförsamlingars pastorat. Idag består Kolsva pastorat av Kolsva, Himmeta och Västra Skedvi församlingars pastorat. I detta pastorat tjänstgjorde jag som praktikant sommaren 1978 och är därmed väl förtrogen med de fem kyrkorna i pastoratet, inte minst Kolsva brukskyrka där jag hade min tillfälliga bostad under den tid jag var praktikant.  
Med vänlig hälsning
John

2001-03-11, 21:46
Svar #4

John Sidén

En rättelse: Det var redan 1971 som Medåkers, Himmeta och Västra Skedvi församlingars pastorat upplöstes och Medåker fördes till Arboga och de övriga två församlingarna till Kolsva pastorat. Detta enligt Sveriges församlingar genom tiderna.

2004-06-26, 20:09
Svar #5

johny Sjöström

Hejsan !  
jag letar efter någon trevlig individ som vill
tillföra medaker.com lite byhistoria då jag precis
startat projektet.
 
Så vänlig själ kontakta mig gärna via mail
 
johny@medaker.com
 
MvH / Johny Sjöström

2004-06-26, 20:43
Svar #6

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Den frågan gör sig väl då nästan bäst under Västmanland: Socknar: Medåker..

2004-12-06, 22:24
Svar #7

Utloggad Sweneric Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2599
  • Senast inloggad: 2015-11-18, 21:29
    • Visa profil
Hej
 
Både Harbo och Vittinge liger i Västmanland. Men finns inte med i listan på socknar att göra efterlysningar.
 
Hur gör man då ?
 
MVH
Sweneric Andersson

2004-12-06, 22:35
Svar #8

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Harbo och Vittinge ligger i landskapet Uppland.
MVH

2009-06-01, 00:45
Svar #9

Björn Eriksson

Hej!
Vilken församling tillhör Uttersberg i Västmanland?
Björn

2009-06-01, 06:20
Svar #10

Utloggad Christina Helmby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6099
  • Senast inloggad: 2024-04-17, 18:09
    • Visa profil
Uttersberg hör till Skinnskatteberg
 
Mvh
Christina
Eagle

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna