ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släktforskarföreningar  (läst 1240 gånger)

1999-04-05, 16:49
läst 1240 gånger

Utloggad Jan Hultberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 823
  • Senast inloggad: 2023-08-11, 21:07
    • Visa profil
Hej, Jan Hultberg var namnet och jag forskar sen ett antal år. Mina intresseområden är bl.a. norra och västra västmanland, östra närke och södra dalarna. Jag är medlem i Släktforskarföreningen i Fagersta och det är en mycket bra föreningen enligt mitt tycke. Aktiva och oerhört kunniga medlemmar (vilket det säkert är i alla föreningar). I Västmanland (länet) finns vad jag vet förutom DIS, endast tre föreningar; Västerås, Sala och Fagersta.
Eftersom jag bor i Köping tycker jag dock att det är synd att det inte finns någon här.  
Jan

1999-04-27, 01:02
Svar #1

Utloggad Peter Ståhl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2023-04-14, 16:46
    • Visa profil
Hej, Jan. God idé med släktforskarförening. Bor själv i grannorten Arboga, vilken likaledes saknar förening. Kanhända en gemensam förening Köping-Arboga-Kungsör skulle vara något? Samarbete mellan dessa tre vore ju inte något nytt.  
M v h
Peter Ståhl

1999-04-28, 19:54
Svar #2

Utloggad Jan Hultberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 823
  • Senast inloggad: 2023-08-11, 21:07
    • Visa profil
Hej Peter, kul att det åtmintone finns en till som är intresserad av en klubb, eller förening eller kalla det vad som helst. Jag vet att det finns några fler som kan vara intresserade, men längre kommer det inte.
 
Jag skulle vilja ha fler kommentarer kring en
KAK-förening.
// mvh Jan Hultberg

1999-11-23, 12:41
Svar #3

Anna Lindstedt Johansson

Hej på er, även jag är intresserad av en förening i regionen.  
 
Mvh Anna

1999-11-30, 16:01
Svar #4

Utloggad Peter Ståhl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 47
  • Senast inloggad: 2023-04-14, 16:46
    • Visa profil
Hej, Anna! Med åtminstone tre intresserade kanske det kan bli tal om en förening. Hur göra för att starta en sådan? Kanske något slags möte efter årsskiftet?
Hälsningar, Peter Ståhl
Min e-post-adress: peter.stahl@mbox303.swipnet.se

1999-11-30, 18:31
Svar #5

Utloggad Swen Stockhaus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 364
  • Senast inloggad: 2023-05-09, 20:27
    • Visa profil
Anna, Peter och Jan: Vad sägs om en internetbaserad klubb, med en hemsida att samlas kring? Jag för min del är främst intresserad av Färna bruk i Gunnilbo socken, samt de någorlunda närbelägna järnbruken i Grythyttan och Fellingsbro. Men eftersom jag bor i Skåne, så kan jag bara delta via internet.
Jag har varit aktiv i olika föreningar i snart 25 år och ofta faller föreningsidéer på att man inte får ihop tillräckligt många till en styrelse. En hemsida kan två-tre personer hålla igång.

1999-11-30, 21:00
Svar #6

Utloggad Jan Hultberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 823
  • Senast inloggad: 2023-08-11, 21:07
    • Visa profil
Hej Anna, Peter och Swen.
Swen, var du bor framgår av ditt mail, jag vet också var Peter bor, men Anna var bor du?
Jag skulle vilja höra med er om ni tror att Swens idé är något och också om ni vet om det kan finnas fler med intresse för en KAK-förening? Själv har jag pratat med 3-5 personer i Köping och Arboga som skulle kunna tänka sig detta.
 
// mvh Jan

1999-11-30, 23:00
Svar #7

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Hej, en utmärkt idé att starta en förening i den delen av Mälardalen.  
Om ni kan vill kan ni få etiketter till av Släkthistoriskt Forums läsare som bor inom era postnummerområden. De kan ju tänkas vara intresserade av att medverka. Kontakta i så fall Carl Szabad på szabad@algonet.se så kan han fixa detta.

1999-12-01, 14:24
Svar #8

Utloggad Anders Pemer

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1662
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 16:22
    • Visa profil
    • www.pemer.net
Själv har jag gamla kopplingar till ert hörn av landet. Min förste anfader i Sverige med namnet Pemer var verksam som bruksförvaltare i Flögfors, sedan i Finnåker och slutligen handelsman i Arboga. En av hans döttrar i första giftet bodde som handelsmanshustru i Arboga och har skänkt ett par silverljusstakar till Heliga Trefaldighetskyrkan, och dessa lär ställas fram vid högmässorna än idag. Yngste sonen i andra giftet, min ffff ffff, föddes i Arboga.
 
Så jag skulle nog överväga att gå med i en sådan förening!

1999-12-01, 19:25
Svar #9

Utloggad Lennart Persson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej.
Jag forskar för min frus räkning i socknarna Hed, Malma och Gunnilbo. Har saknat en lämplig förening för denna region.  
Gärna en Internetbaserad sådan.

1999-12-04, 14:52
Svar #10

Anna Lindstedt Johansson

Hej!
Meddelar här att jag bor i Köping, norra munktorp närmare bestämt. Föreningen får gärna vara internetbaserad men det vore roligt att ses någongång.  
 
Anna

1999-12-07, 07:22
Svar #11

Leif Svensson

Dis-aros i Västerås är en släktforskarförening som bl a med dator och internet som hjälpmedel ökar möjligheterna för dig som forskare att få nya forskarkontakter för utbyte av material. Öppethållande i föreningslokalen förekommer dagtid såväl som kvällstid. För mer information ombedes intresserade kontakta Leif Svensson, tel: 021 - 12 63 65 eller via internet på e-postadress: cognati@telia.com.
 
Välkommen
Leif Svensson
>

1999-12-30, 13:36
Svar #12

Utloggad Jan Hultberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 823
  • Senast inloggad: 2023-08-11, 21:07
    • Visa profil
Hej igen. Jag funderar på det här med släktforskarförening. Man kan som jag ser det vara medlem i många föreningar, smeder, valloner etc, men man måste känna någon form av samhörighet med föreningen. Att släktforska i sig kan innebära att man känner så, men inte alltid. Att jag vill att det ska finnas en förening i Köping eller i KAK-regionen beror på att jag är övertygad om att vi som bor här har en hel del gemensamt. Vi skulle kunna bistå varandra och också andra om vi bara samordnade våra uppgifter och den information vi innehar. Jag är säker på att vi tillsammans har en enorm kunskap om de människor som bor och bott i vår region genom åren. Det finns också kunskap om annat bland oss som man skulle kunna dela med sig av. Att jag inte är medlem i ex DIS-aros beror på att det känns inte riktigt rätt på något vis (inget ont alls om dem), varför vet jag inte, det bara är så. Jag tror att man lite till mans är sån att det är på hemmaplan man vill finnas och verka. Själv brukar jag ofta ta en sväng till biblioteket där jag går igenom litteraturen för säkert 1000:e gången för att se om det finns något jag missat. Jag kanske tar och ögnar igenom någon mikrofilm för att se om det dyker upp något nytt. Ibland, inte ofta så träffar jag någon annan som också har släktforskning som sitt stora intresse och det är alltid lika intressant att utbyta erfarenheter med varandra. Tyvärr tycker jag det är för sällan man träffar på likasinnande i Köping (fast jag vet att de finns). Nåja, jag är av den uppfattningen att det skulle vara bra med en förening i KAK-regionen av olika anledningar, några har jag vädrat här, men det finns självklart fler skäl. Om det skulle vara så att vi vore några som är intresserade från trakten kanske vi skulle träffas efter alla helger och se om det går att göra något. Jag önskar alla ett Gott Nytt År!
 
// mvh Jan Hultberg
i dagsläget endast medlem i föreningen i Fagersta.

1999-12-30, 17:16
Svar #13

Utloggad Gunne Ramberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 15:04
    • Visa profil
Hej Jan och alla andra västmanlänningar.
 
 
Visst vore det bra med en släktforskarförening där man känner sig hemma. Utöka gärna jaktmarkerna några mil norrut, så hänger jag på, som har rötterna vid Hedströmmens källor.
 
 
Vänliga hälsningar
 
 
Gunne Ramberg

2000-01-02, 21:11
Svar #14

Börje Hallberg

Hej Jan!
Jag heter Börje Hallberg och bor i Köping. Jag blir gärna med och diskuterar hur en släktforskarförening här i KAK-regionen skulle kunna förverkligas. Jag känner en del personer som troligen gärna vill vara med också, om en sådan träff kan arrangeras (av dig?). Hör av dig! Tel.0221-18984, e-mail boha224@ktv.koping.se

2000-01-02, 23:27
Svar #15

Utloggad Jan Hultberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 823
  • Senast inloggad: 2023-08-11, 21:07
    • Visa profil
Hej Börje.  
Tack för ditt inlägg. Jag tänkte bara skriva och säga att jag kommer att höra av mig.
 
// Jan H

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna