ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Släkten Brusk från Gunnilbo  (läst 719 gånger)

2010-06-01, 22:04
läst 719 gånger

Utloggad Siv Laine

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2012-10-11, 21:00
    • Visa profil
Jag undrar var jag kan hitta Lena Gretha Brusk och hennes man som hette endera Hans Johansson eller Hansson. Dessa två vigdes i Gunnilbo, Västmanland 1807-02-15 (2348.13.83200). Jag har tittat igenom alla husförhör i Gunnilbo 1808-1817 (AI:6) för att få mera uppgifter men inget har funnits om dessa. Vore intressant för att inte säga nödvändigt att utröna huruvida den hon gifte sig med ett år efter att hon fick barn,också var fadern till dottern. Annars kommeer man ju inte längre på den linjen  
s a s. Kan de finnas i någon annan församling? Vet någon något om detta, så jag slipper sitta och leta igenom precis allt! Utan några ytterligare upplysningar kommer jag inte längre bakåt. Pigan Lena Gretha Brusk vid Bockhammar födde alltså 1806-02-21 Lena Gretha Hansdotter (de hade samma förnamn) som var min farfars farmor, så jag skulle gärna vilja komma lite mer bakåt.
Siv

2010-06-01, 23:07
Svar #1

Christina Johansson

Hej Siv
 
Vid vigseln står  Masmästaren Hans Johansson från Skinnskatteberg och pigan Lena Gretha Brusk från Bockhammar
Har du tittat i hfl Skinnskatteberg?

2010-06-02, 02:30
Svar #2

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Kan upplysa om att i band 2 av  Svenska smedsläkter finns en utredning, gjord av Gustav Gustavsson, som rör släkten Brusk. Där kanske finns uppgifter om Lena Greta Brusk och hennes anor? Förmodligen finns också dessa uppgifter på Smedskivan 6.

2010-06-03, 20:48
Svar #3

Utloggad Siv Laine

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2012-10-11, 21:00
    • Visa profil
Tackar så mycket för dessa upplysningar! Jag har inte tittat efter om jag fått något svar på ett par dagar då jag haft mycket annat att göra, men hjärtligt tack; nu kan jag kanske komma vidare en bit!  
Siv

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna