ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ridön i Mälaren  (läst 1524 gånger)

2001-11-13, 18:37
läst 1524 gånger

Lars Magnusson

Hej !
Kan någon tala om vad ridön hör till för socken
eller församling.
 
MVH Lars Magnus.

2001-11-13, 18:46
Svar #1

Utloggad Bo Berndtsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3221
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 10:35
    • Visa profil
Ridön hör idag till Västerås-Barkarö.

2001-11-13, 20:40
Svar #2

Lars Magnusson

Hej Bo !
 
Man tackar och bockar för detta.
 
MVH Lars M.

2009-01-04, 21:13
Svar #3

Björn Eriksson

Hej!
Jag har hört talas om att någon högt uppsatt tysk militär var på ön under andra världskriget eller strax där efter. Är detta sanning?
Björn

2009-01-05, 17:08
Svar #4

Utloggad Åsa Jonsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 287
  • Senast inloggad: 2013-03-31, 22:46
    • Visa profil
Hej Björn!
 
I Ann-Christine Kihls bok Ö-gonblick som utgavs 2004 finns kanske någon ledtråd till de rykten som spreds efter andra världskriget om tyskar på Ridön eller Aggarön i Mälaren. Här är ett utdrag ur en recencion av boken ur VLT från 2004-12-16:
Ann-Christine Kihl har grävt i arkiv, samtalat med efterlevande och skrivit texterna där hon varvar fakta med fiktion. För bilderna svarar fotografen Anders Forngren. Det är ett rikt bildmaterial där nytagna bilder i färg blandas med svartvita arkivbilder.  
Ann-Christine Kihl berättar också den märkliga historien om tvättmedelsdirektören Henry Koux på Aggarön, som på 1930-talet var ordförande i den tyska handelskammaren i Stockholm, med viktiga affärskontakter mellan Tyskland och Sverige. År 1947 låstes herr Koux in på Långholmen. Han hade då blivit dömd för att ha försett den nazistiska svenska tidningen Dagsposten med pengar från tyska myndigheter.
Rykten spreds om Henry Koux: att skogen röjdes på Aggarön för att vännen Göring skulle kunna landa med sina plan efter krigsnederlaget. Det senare rena påhitt, anser en tillfrågad Göringforskare - men en kinesisk kock fanns där faktiskt hos familjen Koux. Hans historia är bara den en hel roman i sig.  
Läs hela artikeln på http://www.vlt.se/artikelmall.asp?version=119790
 
Mvh  Åsa

2009-01-05, 22:54
Svar #5

Utloggad Marianne Kindgren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 443
  • Senast inloggad: 2023-03-04, 15:14
    • Visa profil
    • www.roxnas.net
Kan bara bekräfta det Åsa skriver här ovan. Mina farföräldrar bodde på Ridön 1926-1963. Min far och hans syskon växte upp där och några tyskar har vi aldrig hört talas om. Det är säkert de gamla historierna om Göring på Aggarön som spökar. Det finns heller inga bevis, så vitt jag vet, för att han skulle varit där.
Men Ann-Christine Kihls bok kan jag rekommendera varmt till alla som är intresserade av västra Mälaren.
 
Hälsningar
Marianne K

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna