ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Remontrar på sommarbete på Öland  (läst 761 gånger)

2003-04-12, 14:43
läst 761 gånger

Britta Litz

Min morfar Johan Axel Litz var stallbetjänt vi hingstdepon i Strömsholm. Min mor berättade att morfar reste till Öland hela somrarna med unghästar.
Är det någon som vet hur de tog sig dit och vart varför?

2003-04-12, 18:49
Svar #1

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
Kan det möjligen finnas sommarbete på öar i Mälaren utanför Strömsholm som kallades för Öland eller Ölanden. Vilka år kan det röra sig om. Det verkar långsökt att de skulle rest eller gått ända till landskapet Öland?

2003-04-12, 19:45
Svar #2

Utloggad Margareta Thorsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2017-07-16, 12:42
    • Visa profil
Remonthästar och Öland
Jag är inte expert men jag har stött på många hästtransporter med tåg från Västergötland under 1870 tal och framåt till vårt område runt Eksjö .Många köpte också hästar från Öland det var väl inte omöjligt att ta  dem med tåg till eller från  Kalmar. Båttransport skulle väl också vara fullt möjligt från Strömsholm ända till lämplig hamn på Öland. Senare under 1930 tal gick ju många transporter med bil. Lånehästar som lantbrukare fram till 40 talets slut hade på sommarbete från regementet (I 12 i vårt område) kom ut till gårdarna även med djurbilen som normalt hämtade slaktdjur. Tiden går fort vet inte när din morfar var i farten på Strömsholm.

2003-04-12, 19:51
Svar #3

Utloggad Margareta Thorsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2017-07-16, 12:42
    • Visa profil
Tillägg om hästar på resa.
Öland ett utmärkt område för sommarviste för hästar och människor. Vi fick  många hästar med olika transporter från Tyskland spec efter 2: värdskriget till i varje fall Småland.

2003-04-12, 22:59
Svar #4

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Tänkte bara påminna om den snarlika rubriken under Öland: Allmänt: Hästar på sommarbete på Öland.
 
Påminner också om att för- och efternamn skall fyllas i vid inlägg i anbytarforum..

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna