ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Radiotelegrafistutbildning i Västerås?  (läst 626 gånger)

2004-01-22, 10:49
läst 626 gånger

Utloggad Lars Skillius

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 777
  • Senast inloggad: 2024-04-16, 12:53
    • Visa profil
Fanns det ca 1930 i Västerås någon skola eller annan utbildningsanstalt, som utbildade radiotelegrafister (för handelsflottans eller militära behov)? Om svaret är jakande, vad hette denna skola och vad heter motsvarande skola f.n?

2004-01-29, 21:27
Svar #1

Kurt Karlsson (Kurtk)

Lars!
Säkert finns andra som vet mer än jag i denna sak. Men i alla fall! Sökning på nätet visar att Flygvapnet startade 1929 i Västerås varför Flygkåren fick namnet F1 (senare Flottilj F1). När jag vistades i Västerås i början av 50-talet hade F1 (eller någon annan enhet på Hässlö) telegrafiutbildning där. Kontakta Västerås Flygmuseum så kanske Du kan få bättre upplysningar. Lycka till!

2015-08-28, 20:23
Svar #2

Utloggad Robert Hultberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 1
  • Senast inloggad: 2015-08-28, 20:23
    • Visa profil
Ja det blir 11 år senare jag försöker svara på detta.
Vad jag vet så fanns Flygvapnets signalskola (FSS) på F1 då.
Sedermera flyttades skolan till F14 i Halmstad. Telegrafiutbildning ingick i signalskolan.
Flottan hade även telegrafiutbildning där de sedermera kunde avlägga 1:a eller 2:a klassens certifikat
för telestyrelsen.
Fv hade sina telegrafister för kommunikassion mellan flottiljerna vad avse start och landning av kärrorna.
Under 60-talet utbyggdes radionätet i landet med en huvudstation (HS) samt ett antal understationer (US).
Vilka både körde tgf samt fjärrskrift (teleprinter) för bl.a. medd och väder info.
Radiotelegrafisterna på flottiljerna var civilanställda. Bl.a med utb. från flottan.
Polisen på den tiden anställde utbildade telegrafister för att få kommunikation mellan bilarna och polisstationen.
Tittar ni på en gammal film där gamla bilan från polisen är inblandad kan ni se att där sitter en telegrafinyckel i
hanskfacket.
 
Min fader var på den tiden med och utbildade polisen i detta som sedan kallades radiopolisen eller radiobilar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna