ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pigor  (läst 546 gånger)

2006-09-28, 12:05
läst 546 gånger

Inger Rozén

Hej på er alla!
Som synes har jag en tid letat efter Dagmar Andersson.Finns ingen stanns att hitta.Frågan är:Pigorna behövde de inte mantalskriva sig hos dem de arbetade för?Kanske inte heller om de var minderåriga?Det var ju vanligt att börja jobba i 13 årsålder!Tack på förhand.Vänl.Inger Rozén

2006-09-28, 18:25
Svar #1

lena andersson

Inger! Jag tror att de brukade vara skrivna hos familjen de jobbade hos. Dock kan de ha varit lös eller passande flyttat på sig precis då så de inte fanns hos familjen just när de skulle skrivas in. Har själv råkat ut för detta i folkräkningen 1890. Prästerna räknade nog inte folk på samma tid i olika socknar och då kunde ju folk råka försvinna
Om de var mindreåriga brukar det stå flickan NN tex

2006-09-28, 22:58
Svar #2

Utloggad Ingegerd Johansson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1336
  • Senast inloggad: 2016-08-21, 22:21
    • Visa profil
Hej igen, Inger!
 
Jag hoppas att du såg att jag skrev under en redan påbörjad Dagmar Andersson-efterlysning under Uppland, att jag hade tittat i 1930 års utdrag ur församlingsboken för Yttergran, när jag var i Leksand på Släktforskarnas Hus. Hon fanns inte med i samma hushåll som familjen Roz?n. Jag försökte också leta i födelseböckerna mellan ca 1920 och 1930 för både Håtuna och Yttergran. Men jag hittade inget barn som hade en mor som hette Dagmar Andersson, förutom dottern till den kvinna jag tidigare felaktigt trott var den du sökte, den dotter som du själv kände till enligt mail. Hennes far var namngiven, och det var inte rätt namn om man ser till det du söker.

2006-10-09, 12:19
Svar #3

Inger Rozén

Hej alla!
Lena och Ingegerd!
Till Lena,precis så tror jag det ligger till för min piga.Hon försvinner eftersom hon är hemlig.Ingegerd,tusen tack för all tid Du har lagt ner på mig.Jag önskar att ni kunde se att hon är skriven på det ransoneringskortet som jag har.Hon drack kaffe hos farfar.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna