ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Landbönder till Högfors Bruk (Norrhörende)  (läst 731 gånger)

2001-10-03, 21:39
läst 731 gånger

Johan Ringmar

Jag forskar på en by som heter Norrhörende i Västerfärnebo socken och har tillgång till en del gamla dokument -  arrendekontrakt, byggnadsplatser, skogsdelning med mera.  I byn fanns sedan ca 1750 minst två arrendegårdar med landbönder som hörde till Högfors Bruk. I mitt arbete stöter jag på många namn och jag vill gärna ha kontakt med er som vet mer om folk i Norrhörende - jag kanske kan hjälpa till med några också.

2001-10-11, 01:46
Svar #1

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Hej Johan!
I denna sena timme går jag igenom mina socknar på Anbytarforum - och stöter här på ditt anrop.  
 
Det rör nämligen den by som jag har skrivit en liten utredning om. Ja, inte själva byn utan om några bybor som levde där under 1600-talet. Bl a Bengt Eriksson som blev fältväbel och deltog i Gustaf II Adolfs fälttåg i Tyskland, död 1631.  
 
Detta kanske är i tidigaste laget för dig? Men jag skickar den gärna bara du uppger din e-postadress. Utredningen är också publicerad i medlemstidskriften Bruksanor nr 31:2000 (utges av Sällskapet Släktforskarne i Fagersta). Skulle vara roligt att se hur bebyggelsen såg ut i den by som jag skrivit om! Du når mig också på e-postadress: leif.nygrd@telia.com  
 
Bästa forskarhälsning
Leif

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna