ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hemvändarhelg i Riddarhyttan  (läst 1553 gånger)

2000-07-27, 23:17
läst 1553 gånger

Utloggad Jan Hultberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 823
  • Senast inloggad: 2023-08-11, 21:07
    • Visa profil
Jag tänkte passa på att informera lite om den Hemvändarhelg som kommer att gå av stapeln i slutet av augusti i år. Jag väljer här att ta med det som berör den del som kan vara av intresse för Er som släktforskar. Längst ned finns den adress där Ni kan hitta all den information som finns om helgen.
 
Hemvändarhelg 18-20 augusti 2000
 
Preliminärt program:
 
Lördag 19/8
15.00-17.00:        Följande miljöer i Ekomuseum Bergslagen är bemannade och rekommenderas för besök: Bastnäs, Kopparverket, Masugnen, Hedhammar och Röda Jorden.
 
Söndag 20/8
Eftermiddag:        På eftermiddagen har vi återigen nöjet att hälsa Jan Hultberg välkommen till Parken med sitt släktträd som nu innehåller ca 30.000 personer. Men inte nog med det - Riddarhyttefödda ”världsberömda” Vallon-släktforskaren och författaren Maj-Britt Nergård kommer och berättar om sin Vallon-forskning med tonvikt på Bergslagen och Riddarhytte-trakten. Maj-Britt börjar kl 14.00 och när hon har berättat färdigt är det fritt fram för Jan Hultberg till ca kl 18.00. Släktforskarföreningarna i Fagersta och Lindesberg finns på plats för att informera och svara på frågor i det intressanta och mer och mer populära och släktforskarämnet.
Under dagarna kommmer det också att pågå en fotoutställning med mycket kort som bland annat sammanställt och omhändertagits av Gunne Ramberg.
Platsen för ovannämnda är Folkets Hus i Riddarhyttan.
 
För dem som inte känner till var Riddarhyttan är beläget så befinner sig orten på vägen mellan Fagersta och Lindesberg, längs väg 68. Det går också att ta väg 250 från Köping upp till Riddarhyttan om man kommer söderifrån.
 
Mycket välkomna till Hemvändarhelgen 2000 hälsar
Riddarhyttans Hembygds- och Intresseförening        
 
www.riddarhyttan.nu/rhi/hemvandarhelg.htm
 
// Mvh Jan Hultberg

2001-02-27, 19:45
Svar #1

Karin Svensson

Hej, kul att vara med här. Har aldrig titta på varit in på sidan förut. Har sammanställt en brevsamling från 1917 till 1954. Skriven av en  kvinna i Riddarhyttan till hennes dotter i Hälsingland. Beskriver vardagen på ett litet torp med alla dess mödor och besvär.

2001-02-27, 20:09
Svar #2

Esko Pavanen

Hemvändarhelgen var ju för ett tag sedan, kanske borde du hitta en bättre rubrik till ditt inlägg. Har du lagt ut resultaten på internet? Jag skulle gärna vilja ta del av dem.
 
Esko Pavanen, Skinnskatteberg

2001-02-27, 20:28
Svar #3

Utloggad Gunne Ramberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 15:04
    • Visa profil
Jag är också väldigt nyfiken på Riddarhyttebreven.
 
Mvh
 
Gunne Ramberg

2001-02-27, 21:24
Svar #4

Karin Svensson

Breven från Riddarhyttan skrevs av Anna Hedström. Hon beskriver sin vardag
Ex  rätt avskrivet..27 mars 1919..har farsan o jag vari upp till Bäcka i Teaterhuset å rösta ni vet vel att Fruntimren har rösträtt nu också. å det tyckte jag var roligt det var flera stycken käringar der å nu ska Elin o Gottfrid också gå dit så det är ett fasligt liv vi måsta skratta åt alltihop somliga vill inte men Valfrid Berglund har arbetat med högtryck i stugorna så han har fått iväg en hel massa...
Hon beskriver olyckor i gruvan, fotbollsplanen som man ställer i ordnng som AKarbete, osv.
Hej då!

2001-02-27, 22:47
Svar #5

Arne Norberg

Jaha, finns breven tillgängliga för allmänheten???
 
Mvh Arne Norberg

2001-02-27, 22:48
Svar #6

Utloggad Jan Hultberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 823
  • Senast inloggad: 2023-08-11, 21:07
    • Visa profil
Här är en till som är intresserad av breven.

2001-02-27, 22:57
Svar #7

Utloggad Hans Wester

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 39
  • Senast inloggad: 2015-10-07, 12:00
    • Visa profil
Även jag är intresserad.
 
MVH  Hasse W

2001-02-28, 13:38
Svar #8

Hans-Åke Karlsson

Jag instämmer, även jag är intresserad.
 
Hans-Åke Karlsson

2001-02-28, 19:26
Svar #9

Karin Svensson

Hej igen. Jag skrev ett nytt inlägg men det syns inte så jag gjorde väl nå´t fel. Försöker igen.
Brevsamlingen har jag delat upp i olika områden som Nymodigheter, Sjukdomar och olycksfall,  
Skvaller och nyheter.
28/9 1917..om söndag lyses det vist ut för Albert ståhl å Signe. å Ernfred har varit till Alma 2 gånger så det tar sig nog hon är så glad å lär greta säga pappa..
26/10 1917 ..så kan jag tala om för dig att Paul Hagber(g?) är gift nu å det var så storslaget så bruden hade gullkrona å Fröken Isakson gjorde bröllop å Presten var till Forsen å vigde dem du vet vel att han skulle ha Asplunds dotter å di gjorde sin bröllopsresa på natten till Bäcka till sitt nya hem, å i morgon skall Abbert stål å Signe gifta sej...
 
7/11 1917..Ja i Lördags var Allgott å Ida Brufok dom var till Västerås å vigdes å sen skulle dom till Örebro på Bröllopsresa jag vet inte hur det blev sen å på söndan begravdes Bersten så det var dubbla kalas i Aronsberg. Selma hon skall gifta sej med Emil Sandin om du känner igen Fulingen det lyste vist första gpånge i söndags å hon fick halva Myntzings bo. så nu blir hon vel e tocka Fru så å Allmas tur kommer nog sist den..
 
10/3 1930..vi har nu fått en ny påminnelse om döden igen en hyttkar vid Linshyttan som heter Danilson 30 år gammal efterlemnar hustru å en liten flicka nästan nygifta han fick varbildning i huve å dog på 14 dar det är ju hemska saker han var gift med Emma Julle i Forsen om du känner henne hon är 25 år..
 
28/9 1917..Det är KorphyttJohan som slagit ihjel sig han stod i kärran å ramla ur å slog av ryggen på 2 eller 3 ställer tror jag dom sa, nu skall det bli auktion der bara livsmedelnämnden får sluka allt som fins på egendomen..  
 
27/9..å Evert Österdal har bänt opp sej i Riddarhyttan på Elektrisk ström han begrovs i söndags han var 39 år maka å 2 små barn det är inte roligt alla dagar inte...
 
Jag slutar med något trevligare:
8/5 1924..i måndags var jag till Norrbo till Farfar med en hushållerska skall du tro det var Smearvida om du mins henne fåse om hon blir qvar der..
 
Breven är mindre släktforskning men kanske mer etnologi. Anna skriver inte punkt eller stor bokstav ibland så meningarna blir långa. Däremot stavar hon vissa substantiv med stor bokstav. Skrev man så eller var det hennes egenhet? Har sett många uttryck som vi inte använder här uppe. I vart fall är det rolig läsning.
Nu försöker jag skicka det igen.
Hej då.

2001-03-05, 20:22
Svar #10

Hans-Åke Karlsson

Karin Svensson.
 
Dina brev verkar intressanta och trevliga, finns det någon möjlighet att få tillgång till dem ?
 
Mvh
Hans-Åke Karlsson

2001-03-06, 17:59
Svar #11

Utloggad Gunlög Ström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 199
  • Senast inloggad: 2023-08-21, 08:15
    • Visa profil
Hej Karin!
Vet du mer om Anna Hedström? Hennes ursprung t ex. Jag har smeder som hette Hedström bland mina anor. En av dem bodde bla en tid i Forsen.
Hälsningar Gunlög

2001-07-16, 01:34
Svar #12

Utloggad Jan Hultberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 823
  • Senast inloggad: 2023-08-11, 21:07
    • Visa profil
Jag tänkte passa på att informera lite om den Hemvändarhelg som åter kommer att gå av stapeln i slutet av augusti i år.  
Hemvändarhelg 17-19 augusti 2001.
 
Temat för i år blir migration och här kommer representanter från Skinnskattebergs folkhögskola delta. Man har nedtecknat uppgifter på samtliga emigranter från Västmanland och här kommer material (vet inte riktigt i dagsläget hur mycket) att redovisas.
I övrigt så kommer både släktforskarföreningen från Fagersta liksom från Lindesberg att delta under söndagen i Folkets Park där också undertecknad visar upp släktträdet. Jag tror att det nu innehåller mellan 32-35 000 personer.
Mer information kommer.

2001-07-16, 23:10
Svar #13

Jan-Eric Lennartsson

Jan!
Vet du om det finns möjlighet att ta del av materialet angående emigranterna på annat sätt än att besöka Riddarhyttan? Jag är väldigt intresserad och undrar om materialet kommer att publiceras på webben såsom örebroarkivet gjort eller om det kommer att finnas till försäljning. Tyvärr så har jag inte möjlighet att komma till Riddarhyttan eftersom en Australienresa redan är bokad. Tacksam för svar!
Bästa Hälsningar Jan-Eric

2001-07-16, 23:53
Svar #14

Utloggad Jan Hultberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 823
  • Senast inloggad: 2023-08-11, 21:07
    • Visa profil
Hej Jan-Eric. Jag tror att du får ta kontakt med Folkhögskolan för att få ett besked på det, eller vänta till efter hemvändarhelgen då jag kan ge besked om hur de har sammanställt materialet.
// Mvh

2001-07-23, 14:11
Svar #15

Utloggad Jan Hultberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 823
  • Senast inloggad: 2023-08-11, 21:07
    • Visa profil
Här kommer den senaste informationen jag har om årets hemvändarhelg i Riddarhyttan. Nedanstående innefattar endast söndagen den 19 augusti.
*************
HEMVÄNDAR- SLÄKTFORSKARTRÄFF
Söndagen den 19 augusti 2001 kl 14.00 i Folkets park, Riddarhyttan
 
KOM OCH KLÄTTRA I JAN HULTBERGS STORA SLÄKTTRÄD!
Trädet har växt med ytterligare cirka 2 500 personer - totalt nu ca 34 000 personer. Jan har tidigare inte haft möjlighet att ge tillfredställande service till alla intresserade, men han får nu hjälp av två rutinerade släktforskare - Gunne Ramberg och Hans-Åke Karlsson.
 
VILL DU SLÄKTFORSKA?
Släktforskarföreningarna från Fagersta och Lindesberg finns med för att informera och visa den utrustning som behövs för att släktforska på egen hand - och det är inte alls så svårt som många tror.
Studiecirkel är ett alternativ. Kanske finns det tillräckligt många intresserade för att starta en cirkel här i Riddarhyttan, eller på den ort där du bor? Varför inte en släktforskarcirkel inom PRO? ABF har en representant på plats som tar emot lokala intresseanmälningar.
 
NYTT FÖR I ÅR!
Skinnskattebergs folkhögskola ger oss möjlighet att få uppgifter om våra emigrerade släktingar. Skolan ställer upp med personla och material om emigranter födda i Västmanland. Du som har emigranter i släkten - skriv ner och ta med dig de födelseuppgifter du har om dem så underlättar det sökandet.
Hos Lindesbergs-forskarna (Gunilla Didriksson) finns dessutom emigrantuppgifter från vår grannsocken Ramsberg.
 
FOTOUTSTÄLLNING
Fjolårets fotoutställning med gamla Riddarhytte-fotografier blev mycket uppskattad. Då vi genom Gunne Rambergs försorg fått tillgång till flera bilder fortsätter vi med en utställning även i år.
 
Ytterligare upplysningar genom Olle Lindberg, tel 0222-135 10 eller 302 42.
 
Arrangör: Riddarhyttans Hembygds- och Intresseförening
 
VÄLKOMNA!

2002-07-21, 13:24
Svar #16

Utloggad Jan Hultberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 823
  • Senast inloggad: 2023-08-11, 21:07
    • Visa profil
Då var det åter dags för Hemvändarhelg i Riddarhyttan, Skinnskattebergs församling.
 
Jag tänkte passa på att informera lite om söndagen då bland annat jag medverkar.
Den 18 augusti är det dags för den årligen återkommande tilldragelsen. Det har inte funnits någon anledning att byta ut ett fungerande koncept, så innehållet under söndagen kommer att vara sig likt för dem som besökt platsen tidigare.
Jag kommer att visa upp mitt släktträd som du omfattar ca 34-37 000 personer (ca 25 meter långt och 2,5 meter högt), nästan alla med anor från norra västmanland och södra dalarna.  
En stor mängd fotografier kommer också finnas på plats och där finns bland annat Gunne Ramberg på plats för att hjälpa till.
 
Dessutom så finns representanter för några släktforskarföreningar på plats, de visar och berättar om vad de kan hjälpa till.
 
Jag vet också att det i år kommer att vara en skolträff under den aktuella helgen. Många före detta elever från när och fjärran som gått i skola på orten kommer att finnas på plats,  träffas och utbyta minnen m.m.
 
Jag hoppas att vi ses i Riddarhyttans Folkets Park, söndagen den 18 augusti 2002, med start kl 11.00.
 
Ytterligare upplysningar genom Olle Lindberg, tel 0222-135 10 eller 302 42, eller Nils-Eric Wikström 133 33.
 
Arrangör: Riddarhyttans Hembygds- och Intresseförening  
 
Välkommen!
 
//Mvh

2002-08-13, 13:32
Svar #17

Utloggad Gunne Ramberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 166
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 15:04
    • Visa profil
Hej hemvändare och kvarboende.
 
På söndag, den 18 aug 2002, visas två bildspel
i Riddarhyttans Folkets Hus.  
 
Det första gjorde Lasse Mellberg och undertecknad 1982. Med bilder och ljud visas den sista driften vid Bäckegruvan i Riddarhyttan.
 
Det andra gjorde jag 1984 och det handlar om Alfred Erenes Pettersson, eller ”Övertjärns- Alfred” som han också kallades. Alfred berättar om sitt liv och om Övertjärnsbornas historia.
 
Bildspelen visas kl. 13:00 och kl. 15:00.
 
I Folkets Hus finns också en utställning med bilder från Riddarhyttan och Bäckegruvan.
                                 
Vi ses
Gunne Ramberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna