ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Emigranter Örebro län  (läst 436 gånger)

1999-12-31, 14:46
läst 436 gånger

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Jag har bland mina anor två kvinnor som emigrerade till Norra Amerika någon gång runt (förra) sekelsiftet. Den ena avled redan 1911, den andra levde in på sextiotalet. De var bägge födda i Nora (T), sannolikt bergsförsamlingen. Såvitt jag vet utvandrade de även därifrån. Jag har tittat i Örebro Stadsarkivs emigrantregister för Örebro län, nedladdat från stadsarkivets hemsida. Har även tittat i registret på CD:n Emigranten. Jag kan inte hitta någon av dem på något av dessa ställen. Varför är de inte med? Har någon något tips?
 
Vänliga hälsningar och gott nytt pip önskar Tord Påhlman

2000-01-01, 16:21
Svar #1

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Tillägg till mitt inlägg ovan: Allt jag vet om dessa två är hörsägen från äldre (numera avlidna) släktingar. Enligt uppgift skulle båda två utvandrat ogifta, varför jag sökt dem på flicknamnen.  
 
God fortsättning önskar Tord Påhlman

2000-01-01, 23:20
Svar #2

Carina Sunesson

Hej Tord,
Har Du kollat om de rest genom Norge eller kanske Danmark? Båda länderna har sajter på nätet med sökbara databaser.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna