ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Charlotta Wulffs okända far  (läst 553 gånger)

2012-03-08, 21:44
läst 553 gånger

Utloggad Carin Gillberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2012-03-09, 17:41
    • Visa profil
Är ny inom släktforskningsområdet och hoppas därför att någon mer erfaren släktforskare här kan hjälpa mig med mitt problem.
Under min forskning på min mors sida kom jag till en kvinna vid namn Charlotta Wulff (född 1807-05-01 i Dingtuna, Västmanland). Charlotta var gift med en klockare vid namn Anders Bergström i Västra Skedvi, Västmanland. Då jag kollade i dopboken för hennes födelse såg jag moder: Greta Stina Jäfvert (Jäewert, förekommer olika stavningar) och fader okänd. Eftersom Charlotta senare i livet titulerade sig Charlotta Wulff utgick jag därför ifrån att fadern måste ha hetat Wulff. Efter fler efterforskningar fann jag detta:
 
Charlottas mor Greta Stina kom från början från Seglingsberga i Ramnäs (född 1785-02-10). Hennes far var en mästersmed vid namn Erik Jansson Jäfvert. 1805 kom Greta Stina till Vångsta i Dingtuna där hon arbetade som piga åt en Carl Ulric Wulff (!). Denna Carl Ulric var gift med en Hedvig Hedin. Som tidigare nämnts födde alltså Greta Stina en dotter 1807 som döptes till Charlotta. Under åren 1808 till 1817 bodde Greta Stina både i Kurö i Teda socken och i Skultuna och Carl Ulric verkar hela tiden ha funnits i närheten. Greta Stina kom att föda ytterligare två barn, även de med okänd fader. Vad jag kan se gifte hon sig aldrig. Carl Ulric flyttade så småningom till Blekinge och Greta Stina flyttade tillbaka till föräldrarnas hem i Seglingsberga 1817. Greta Stina dog endast 41 år gammal i lungsot 1826. Då flyttade dottern Charlotta till Svedvi där hon tjänstgjorde som piga under en kort tid innan sitt giftermål med Anders Bergström i Västra Skedvi. Då Charlotta lämnat Seglingsberga började hon kalla sig Wulff istället för Jäfvert.  
 
Nu till min undran. Hur ska jag gå till väga för att ta reda på vem som var far till Charlotta? I bouppteckningen efter Carl Ulric Wulff står det att han inte hade några barn eller bröstarvingar. Kan han vara fadern till Charlotta ändå, även om hon inte nämns där? Är det värt att kolla i domböcker från Dingtuna vid tiden för Charlottas födelse? Vad jag förstår kan det stå där om modern fått böta för att ha fött ett oäkta barn? Inte skulle väl Charlotta kunna kalla sig Wulff om hon inte blivit erkänd av sin far på något vis?
 
Jag är oerhört tacksam om någon kunde hjälpa mig med detta för detta satte verkligen myror i huvudet på mig....

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna