ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Arboga rådhusrätt och magistrat  (läst 462 gånger)

2005-01-10, 18:40
läst 462 gånger

Annsofi Sterner

Vid kontakt med Uppsala landsarkiv framkom att ingenting av beståndet i Arboga rådhusrätt och magistrat är mikrofilmat. Det handlar om 90,8 hyllmeter. Ej heller finns arkivförteckningen för detta arkiv excerperad till NAD på nätet. Arkivtjänstemannen jag talade med kunde inte heller ge någon förklaring till att det inte har filmats. Det finns bl a boupteckningar från år 1652 i beståndet, så det är mycket gamla saker det handlar om. Nu undrar jag om någon annan arkivkunnig kan ge förklaring till att detta arkiv göms undan för Västmanlands släktforskare.

2005-01-10, 20:01
Svar #1

Annsofi Sterner

Kanske det är bättre att ställa frågan så här:
 
Känner någon till Arbogas historia och om svaret finns däri till att man inte mikrofilmat Arboga RR och Mag? Är Arbogas domstolshistoria något man skäms över?

2005-01-11, 18:35
Svar #2

Annsofi Sterner

Gode Gud! Ända sedan jag i går skrev dessa artiklar har jag fått e-post med virusfiler. Det har ett tydligt samband. Dom flesta släktforskare som besöker Rötters hemsida är seriösa och ägnar sig inte åt sådana aktiviteter. Därför får man ändå anta att det finns även ett antal besökare, s.k. icke-forskare som härmed får ett skäl att skicka virusfiler. Av denna anledning borde även Rötter övergå till att bli medlemsbundet med inloggningsfunktion. 100 kr/år är det värt att slippa en massa lösdrivare runt seriösa diskussioner.

2005-01-11, 19:18
Svar #3

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Annsofi, du lämnade ju ingen e-postadress, hur ska du då kunna få filer pga av dina inlägg?
 
Hälsningar,
Eva

2005-01-13, 18:17
Svar #4

Annsofi Sterner

Eva Dahlberg! Min e-postadress finns att spåra på andra inlägg än dessa. Och vill man ha något och klaga på, så finns min e-postadress på flera ställen här på forumet. Det finns multisök i vänstra kolumnen och mitt namn är inte svårt att hitta med hjälp av den. Ibland tycker vissa inlägg är väldigt dåligt genomtänkta, som ditt här ovan.

2005-01-13, 18:30
Svar #5

Annsofi Sterner

I övrigt kan jag kritisera mig själv när det behövs. Och det tar jag tillfället att göra nu eftersom jag blev lite sur (beror kanske en av mina västmanländska gener) då jag upptäckte att arkivet inte var filmat. Jag har fått besked från landsarkivarien för ULA och han förklarar orsaken till varför Arboga RR o Mag inte är mikrofilmat:
 
Mikrofilmning av domstolsarkiven i landsarkivet ägde rum omkring 1950 när Arboga rådhusrätt fortfarande hade kvar handlingar och (andra) delar av beståndet var utlånat för forskningsändamål för lång tid. Resultatet blev att inget material från Arboga filmades eftersom det saknades på plats i landsarkivet. Samma sak gäller för övrigt Nyköpings rådhusrätt och magistrat. Dock är de äldsta protokollen publicerade i Arboga stads tänkeböcker 1451-1569

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna