ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lars Ahlqvist  (läst 957 gånger)

2008-12-02, 17:42
läst 957 gånger

Utloggad Elisabeth Ståhl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2008-12-10, 13:34
    • Visa profil
Jag saknar födelseort för min ana Lars Ahlqvist. Han ska ev. vara född 1779 i Skinnskatteberg. Men jag kan inte hitta honom där. Vet inga föräldrarnamn. Han flyttar ensam till Nederluleå fs, Svartlå 1804 som kolare och senare mästersven. Är det någon som vet något vore jag tacksam?

2008-12-04, 20:36
Svar #1

Utloggad Torsten Söderberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 337
  • Senast inloggad: 2016-02-18, 17:03
    • Visa profil
Hej Elisabeth!
 
Vill redovisa tankar som presenterats av en erfaren smedforskare Brage Lundström;  
Brage har inte heller hittat Lars Ahlqvist. Men kan det inte vara så enkelt att det är Lars Andersson som är född i Rutvik 1779-05-22 och son till Anders Nilsson och Helena Olofsdotter. De senare flyttar från Rutvik 12 (GID 1978.77.3500) till Westmark 2 (GID 1987.78.34300) där noteras att Lars tar nattvarden 1799 men inget mera.
 
Lars Ahlqvist gifter sig 1804 och bor i Selet eller i Eriksberg (GID
1987.81.103400) I Westmark bor samtidigt en Johan Johansson som tar sig namnet Ahlström (GID 1987.81.105200)
 
Två bekanta tar sig lite olika namn - en Ahlqvist och den andra Ahlström.
 
En hypotes som inte är alltför orealistisk - eller?
 
Jag tror att min hypotes kan vara riktig.  
1. Lars flyttar till Westmark som ligger ca 4 km från Selet.  
2. När Lars och Stina Sophia träffas och hon blir med barn och gifter sig, ordnar svärfar som är mästare att svärsonen får bli koldräng. Det är första karriärsteget till hammarsmed och mästare. Samma som svärfar Nils och svärfars far Anders Nilsson gjort, eftersom bägge började som kolgossar, faktiskt på samma ställe - på Bockhammars bruk.
 
En annan fråga är varifrån uppgiften att Lars är född i Skinnskatteberg kommer ifrån.
Så långt Brage Lundström.
 
Jag har inte heller hittat någon Lars varken i födelsebok eller sannolik familj i HFL.
 
Vad säger ni forskare om denna teori?
 
Lars Ahlqvist f 1779 är min mf mf far
//Torsten Söderberg

2008-12-10, 13:34
Svar #2

Utloggad Elisabeth Ståhl

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2008-12-10, 13:34
    • Visa profil
Tack Torsten!
Det ligger något i det resonemanget. Det enda frågetecknet är, hur Lars och Sofia har namngett sina barn. Hennes föräldrar finns med, men vem är Carl Fredrik och Fredrika döpta efter? Men det verkar inte vara så aktuellt med denna sed i Norrbotten vid denna tid som jag kan se. Fredrik(a) och Carl är ju även populära namn vid den tiden. Finns det några av barnens dopvittnen som kan kopplas ihop med de tänkta föräldrarna till Lars? Jag har bara folk från Selets bruk som faddrar till sonen Anders. Lars Ahlqvist är min mans fm mf f. Jag har heller inte hittat något aktuellt i Bergslagen, men Bergslagen är stort.
Mvh
Elisabeth

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna