ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 09 april, 2011  (läst 6287 gånger)

2011-02-17, 18:17
läst 6287 gånger

Anna-Lisa Göransson

Jan Erik.
Skrev nyss ett svar till dig. Det bara försvann. Men jag återkommer.
 
Anna-Lisa

2011-02-17, 21:38
Svar #1

Utloggad Peter Arnstberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2016-09-18, 12:50
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/arnstberg
Hej Leif
 
Frågan är om Henrik Henriksson är av släkten Werre. Den verkar inte vara svedjefinnar, för den lär komma från södra och västra Finland där det bor finlandssvenskar. Du visade under Malingsbo att Werre fanns som knektar redan 1623, och om det fanns en yngre knekt Henrik Werre från Järsjökälla borde det ha funnits en äldre dito knekt tycker jag. Vintermossen är typisk för svedjefinnar.
 
Visst står det väl g. (gammal) Henrik Jöransson 1617. Svårt att se om det står Jakobsson 1606.
 
Simon Henriksson finns som far till Staffan 1636 N. Hörken, sedan är han försvunnen.
 
en Mårten Henriksson i Torpet finns 1636, en finns med hustru Kerstin 1641, därefter finns en med hustru Valborg (han i Björkberg med mågarna Simonsson)
 
På återläsande
Peter

2011-02-18, 13:52
Svar #2

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Jag kan inte helt släppa tanken på att Henrik Henriksson Werre i Ljusnarberg ändå är densamme som Henrik Werre d.ä. i Gärdsjökälla i Söderbärke.  
 
För det kan vara så som du antyder Peter; Werre inte är ett släktnamn utan är taget (om jag förstår ditt senaste inlägg rätt?). Och att det skulle vara finskt visar ju inte forskningen enl. Jan-Erik Björk ovan. Detta styrker antagandet att det är taget, och att det kan röra sig om ett soldatnamn från början.
 
Kanske är det så att Henrik Henriksson Werre har befunnit sig på två platser? Jag har ett par exempel i min antavla på skogsfinnar som uppodlat två platser och alltså står skrivna på två skilda ställen. Simon Andersson Ryss och Sandtjärn (Ramsbergs sn) - Tackbyn (Skinnskattebergs sn) är ett exempel. Där flyttar han och låter en av sönerna vara kvar som husbonde i Sandtjärn. Detta gör forskningen förvirrande och dess slutsatser osäkra. För man tror inte i förstone att personer med samma namn men på olika ställen kan vara identiska.
 
Men egentligen är det inte otroligt utan ganska naturligt. För i gamla tider var det även för infödda svenskar mycket viktigt, rent utav livsavgörande, att få många söner. Det tryggade torpet eller gårdens fortbestånd och föräldrarnas uppehälle (”sociala omsorg”) på ålderns höst. Men för skogsfinnarna, som i regel var de första att uppodla ödemarken, var det också viktigt att få söner att ”sätta” på alternativa platser för att försäkra sig om den bästa jordmånen. Slog skörden fel på ett ställe var förhoppningen att utfallet blev bättre på det andra. Att pröva odlingen på ett par platser så länge ingen satte stopp för detta – senare kom bergsbruken igång vilket innebar svåra inskränkningar för skogsfinnarna – var alltså en ren överlevnadsstrategi. Därför var barnkullar med många söner synnerligen efterlängtade. Det kan alltså ha varit förhållandet för Henrik Henriksson (Werre):  
 
1. Han har ju åtminstone fyra (4) söner. Och han betalar inte kyrkotionden en enda gång i Ljusnarberg mellan 1606-1630. Däremot medverkar han sannolikt i Älvsborgs lösen 1616-1617 och är troligen en i mantalet 1628 (som ”unge” Henrik med 2 söner och 1 dräng). Men den Henrik som är ”torpare lagd för stadga till 1624” kan mycket väl vara den ”gamle” Henrik Göransson. (Troligen identisk med gamle Henrik i Tappen 1638).  
 
2. Henrik säljer Vintermossen till sin bror Pål runt 1635. Men det betyder nödvändigtvis inte att han var bosatt där, i alla fall inte stadigvarande. Sönerna Anders och Nils ser senare hur föräldrahemmet har ”glidit dem ur händerna” och klandrar på försäljningen 1664, vill att köpet ska upphävas och torpet återgå till dem som – de sannolikt tycker – rättmätiga ägarna. De kan redan före 1635 ha hävdat torpet när fadern befann sig i Gärdsjökälla.  
 
3. När hjälp till kyrkan inkasseras 1638 finns plötsligt Henrik Werre i Hörken. Och vid roteringen och utskrivningen 1640 noteras ”lofuat willia taga ödeshemman på land:t” (1640 vol. 208). Han var m a o något husvill.  
 
Tycker detta visar att Henrik Henriksson Werre inte var helt bofast i Ljusnarberg mellan 1610-1640. Han var inte helt nöjd med situationen i Vintermossen. Kanske var platsen på höjdplatån alltför frostbenägen och odlingsförutsättningarna därmed inte de bästa? Kanske såg han en möjlighet att förbättra livsbetingelserna genom att bidra till järnbruket i Gärdsjökälla? Det var åtminstone närmare i Gärdsjökälla till hytt- och hammarställe än ifrån Vintermossens oländiga terräng och till motsvarande i Lindesberg (Gränshyttan eller Guldsmedhyttan) eller Ljusnarberg. Dessutom upptäcktes ju inte kopparbruket i Ljusnarberg förrän 1626.
 
Henrik kan således ha varit skriven både i Ljusnarsberg och Söderbärke men bofast i Gärdsjökälla till i mitten av 1640-talet, för att därefter återvända för gott till Ljusnarberg. Han skulle alltså betala kyrkotioende i Söderbärke – har dock inte funnit uppgifterna där – men bidragit till Älvsborgs lösen i Ljusnarsberg, måhända genom sönerna. Därför står han skriven för detta i Ljusnarberg, även om han personligen inte vistas där. Å andra sidan fanns det väl inget som hindrade att han for till Nya Kopparberget när hjälpen till lösen av Älvsborgs fästning skulle ske.
 
Så från att ha varit ganska säker på att Henrik Henriksson Werre i Ljusnarsberg inte är identisk med namnen i Söderbärke – se mitt inlägg under Malingsbo från 2011.01.12 -  – är jag definitivt inte lika säker längre! Det är snarare så att jag, efter en dryg månads forskning och funderingar, tror mer på att de är samma person.

2011-02-18, 18:24
Svar #3

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
En intressant person som jag stött på i Ljusnarberg är – Erik Lukasson.  
 
Enl. Odelstierna Bergsjordebok är kan skriven vid Kloten. Och från början, i boskapslängden 1629, anges han vid ”Skålenga”. Skålängen - också kallat ”Skålån” eller ”Skålen” – låg vid Skomakarbo: ”....Belägne vid Skålån /:Så kallades Bjöckån här Nedre:/ dem han redan i 10 år innehaft: och utgjorde första grunden till denna lägenhet”. (nr 359 i EO jbk).
 
Gunnel Lundquist (Linköping) har skrivit en artikel om honom i Släktforskaren nr 73:1999. Och även jag hade ett litet inlägg om honom i numret före (som respons på ett brev Gunnel hade skrivit till mig). Jag kände mig nödsakad att göra detta inlägg för rättelse på en felaktig uppgift i min artikel ”Nytt ljus över släktrelationerna i Kitlingsberget och Ibbarbo, Norrbärke socken(W) och dess förgreningar till bl a Kloten, Ramsbergs socken(T). Jag nämner bara detta i fall någon vill ha närmare uppgifter om Erik Lukasson och hans familj. Under denna tråd finns det säkert också en hel del skrivet om Erik Lukasson.  
 
Kort kan jag bara nämna att Erik var gift med Gertrud Andersdotter som dog 1669, begravd 30/10. Erik dog 1640, bg 2/8. Han hade s.å. blivit ”torpare som i åhr hafwa tagit gruufdeel” ifrån att varit finsk nybyggare utan gruvdel.(rotering- och utskrivningslängd 1640, vol. 8). Erik och Gertrud får fem(5) – förmodligen sju(7) – barn: Mickel d. 1657, Anders d. 1661, Mats d. 1700, Markus d. före 1709 och Erik f. i sept. 1640 samt förmodligen Elsa och Brita.
 
Det som jag vill lyfta fram är istället den tvist som sker 1630, och som jag har refererat till i ett inlägg under Malingsbo 2011.01.12, . Där har befallningsmannen Kristoffer Geijer kommit ihop sig med Erik (Lukasson, inte Hindriksson som jag gjorde gällande) och satt handklovar på honom (”slog honom i järnen”) därför att han inte hade betalat utlagorna för torpet, som var skattlagt. (Enligt protokollet hade han bott där i sex år, dvs. nedsatt sig 1626 och i  landskapshandlingarna anges att skattläggning har skett 1627). Fyra(4) – minst – av bröderna Henriksson ansluter till Eriks försvar. Det går synnerligen hett till! Erik måste plikta för sina gärningar och hamnar i finkan.  
 
I en rulla från 1632 registreras sedan Erik Lukasson bland de som ”ähr tredkse och hålla sigh motwilligen aff wägen...”:
 
Ramsbergs S. - Erich Lukasson i Gloten skall Bergzfougden Lars Nilsson skaffa till städes eftter han icke togh löftte för honom, för ähn han släpte honom efter fängelset. (Källa: KrA, Rullor 1620-1723, Västmanland & Dalarna, 1632:4, s 40v; 1631-11-19: Munsterrulla uppå öv. Johan Lilliehööks reg., överstelöjtn. Honora Werdelets komp.).
 
                                                                        *   *   *
 
Nu har jag hittat några andra uppgifter som delvis ändrar historien kring Erik Lukasson. Av det som framkommit får man uppfattning att Erik Lukasson var först att bosätta sig på platsen. Men det kan ha varit fadern som slog sig ner vid Skålängen (senare Kloten). Detta framgår ingenstans i EO jbk eller i andra källor – utom i Ljusnarbergs kyrä och Västmanlands roterings- och utskrivningslängder 1633.  
 
I den senare källan står: Ramsbergs sochn, Eskill i Kiälkierna fördelskarll, holler till hoos Lukus wedh Skålen. Det visar att Eriks far faktiskt bor vid Skålen 1633 men det är sonen Erik som står för beskattningen. Lukas är sannolikt gammal. Det kan också vara så att Lukas har flyttat till sonen på ålderns höst. Jag har hittat en uppgift om en Lukas i Grythyttan. (Men nu hittar jag den inte! Vet att jag har sett en notis om Lukas i en rulla eller om det var en mantalslängd, i landskapshandlingarna? Och jag tog också kopia av källan. Frustrerande!).  
 
Oaktat detta, dör Lukas i Ljusnarberg. Det visar en post i kyrkoräkenskaperna 1638: ”27 Martii upbore iagh af Clemet Lucusson ifrå Domsiöön i Grÿthÿttan Socn 2dlr koper för hans faderz Lägestad och klockor – 2” [L I 1, 1635-41,s 45].
 
Nu har jag sökt ”Domsjön” i Grythyttan – utan resultat. Men då det finns ”Domvik” där kan man utgå ifrån att det också har funnits (finns?) en sjö som börjar på ”Dom”. Det är i alla fall ingen vild gissning.
 
Detta får mig att ställa frågorna: Har Henrik Nilsson och Lukas känt varandra från början? Har Henrik och Lukas följts åt från Grythyttan till Ljusnarberg för att leta boplatser? Det sägs att Kloten (eller ”Skålån”) är den äldsta kända finnbosättningen i Ljusnarstrakten. Och att detta då är anledningen till att de finska bröderna, varav några sannolikt både söner och svärsöner till Henrik Nilsson, så häftigt försvarar Erik inför befallningsmannen. De anser förmodligen att de från början är första på platsen – vilket de faktiskt också är - och har rätten på sin sida. Men Erik har uppenbarligen inte betalt någon skatt utan sålde torpet. Det är vid befallningsmannens indrivning av köpesumman (90 daler ”vitt” mynt) som handgemänget sker. (Som många andra skogsfinnar ville de antagligen i grunden försvara urminnes hävd när bruksrörelsen trängd sig på och statsmakterna tillskansade sig det som finnarna - i många fall med all rätt - ansåg som sitt).
 
En annan intressant  uppgift i sammanhanget är den domboksnotis – en av de allra första från Lindes bergslag – som finns i Lindes bergslags häradsrätt 7/2 1612. Där står: ”Peder finne vid Hörken säger att Anders vid Skålarne, (har) köpt ett torpställe utav honom vid Ljusnarn, och säger (att) han har lovat honom 30 dlr för rödning och hus. Och (den?) andre säger sig icke lovat honom något på hemm(anet) utan han har givit honom 7½ dl uti persedlar uppå spannmål. Per vill förskaffa sig köpvittne ifrån Finland.”
 
Det visar att Anders, sannolikt Henriksson, finns vid Skålen redan 1612. Man kan då ännu klarare förstå den ilska som befallningsman Kristoffer Geijers indrivning förorsakar. Och den Peder i Hörken lär också vara en Henriksson(?). Men att han ska skaffa köpvittne från Finland är förbryllande. Om han härstammar från Ljusnarn, och möjligen är Henriks son, varför måste han då vända sig till Finland för att hitta vittnen? Kanske betyder det att Henrik Nilsson är död och han måste vända sig till en faster eller farbror? Henrik Nilsson skrivs ju med patronymikon sista gången just 1612.  
 
Det är hur som helst intressant och väcker funderingar & frågor!

2011-02-18, 20:03
Svar #4

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Leif med flera
 
Jag skulle vilja tillägga en uppgift om Erik Lukasson. Enligt landskapshandlingarna skattlades hans hemman år 1627 (enligt Leif ovan). Det var inte långt efter att han hade fått sitt tillståndsbrev av kungen. Enligt det s.k. riksregistraturet fik han nämligen detta tillstånd den 30 mars 1627. Beslutet är således bevarat i registraturet.
 
I övrigt har jag inget att tillföra.
 
hälsar
Jan-E
hälsningar
Jan-Erik Björk

2011-02-19, 16:41
Svar #5

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Betr släktnamnet Werre
 
Som tidigare har diskuterats här på Anbytarforum förekom under 1600-talet släkten Werre på flera platser i Bergslagen. Jag har inte kunskaper nog att diskutera på vilket eller vilka sätt de olika personerna hänger ihop.  
 
Men jag har en del synpunkter på släktnamnet och den skogsfinska befolkningen i området. Vi har i den grupp för inventering av finska släktnamn, som jag deltog i, stannat vid att beteckna släkten för Värri. Detta är den korrekta formen idag enligt boken Uusi Suomalainen Nimikirja, författad av Pirjo Mikkonen och Sirkka Paikkala. Detta Värri har flera tidigare släktnamn som bakgrund. Författarna menar att följande namn har lett fram till dagens Värri: Wäre, Wäreinen, Värelä, Värre, Wärri med flera.
 
Ser man till förekomsten i Finland har författarna antecknat en hel del intressanta namn:
Hans Wärri el. Hans Werre 1559
Sipi Värri 1555
Henrik Werri 1525
Erkki Värri 1569
Nils Petersson Verre 1539
 
Väreinen 1500-1600-talet
Värre i Jyväskylä
Värräinen i Mynämäki
 
Tyvärr är boken skriven på finska, varför någon djupare information inte kan fås. Som synes är det alltså inte så enkelt att få grepp på ett finskt släktnamn. Peter skriver här att släkten verkar härstamma från västra Finland. Jyväskylä ligger ju i det inre av landet, nära kärnområdena för den skogsfinska migrationen utgående från Savolax. För övrigt är det nog era korrekt att kalla dem som flyttade från Savolax för skogsfinnar, snarare än svedjefinnar. Anledningen till dettta är att de inte bara försörjde sig på svedjande utan hade många ben att stå på! Ganska snart efter upptagandet av torpet kunde de i många falla ha en betydande boskapsstock. Jakt och fiske var viktigt samt med tiden åkerodlingen.
 
I det svenska källmaterialet har jag sett ett flertal personer med släktnamnet Werre. Det är personer som inte är finnar utan soldater, tjänstemän i kronan mm.  
 
Sammanfattningsvis vill jag mena att vi på grundval av nuvarande uppgifter inte säkert kan säga om släkten Värri var skogsfinnar, hantverkare, soldater eller annat. Vi ska komma ihåg att de finnar som vistades i våra finnmarker, i synnerhet sådana som befann sig i gränsbygd eller som här i bruksbygd, levde i interaktion med bruksbygdens människor och tog intryck av dem. Finnar arbetade exempelvis som vedhuggare, smeder och annat.  
 
Hälsar
Jan-Erik Björk
hälsningar
Jan-Erik Björk

2011-02-19, 19:38
Svar #6

Utloggad Kerstin Pawlowski

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2012-12-28, 11:48
    • Visa profil
Peter!
Tack för ditt svar längre upp i tråden. Jag hittade honom men i de böcker jag sett så heter inte fadern Kronberg. Var hittade du uppgiften om hans namn?  Jag fann på ett ställe att Henrik hade namnet Kronberg skrivet inom parentes och att fadern alltså hette Olsson bara. Tacksam för svar så jag kan svara släktingar i U.S.A som undrar över namnets ursprung och historia.
 
Kerstin

2011-02-19, 20:27
Svar #7

Anna-Lisa Göransson

Jan-Erik.
 
Har skickat ett mail på din privata mailadress.Verkar inte fungera. Du har kanske bytt?
 
Anna-Lisa Göransson

2011-02-19, 21:19
Svar #8

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej Anna-Lisa
 
Jag har mejladressen nedasntåensde mejladresss. Observera att jag har delat upp den för att slippa få en massa spam.
 
 
janne.
bjork1
snabela
telia.com
 
hälsar
Jan-Erik
hälsningar
Jan-Erik Björk

2011-02-19, 23:43
Svar #9

Utloggad Peter Arnstberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2016-09-18, 12:50
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/arnstberg
Kerstin
 
Namnet Kronberg står i födelseboken som jag nämnde. Du kanske vet att det finns en släkt Kronberg i Ljusnarsberg men då får man forska lite längre bakåt för att se om det finns någon koppling till den. HE Kromberg gifte sig i Järnboås och där stod det att han var från Stjälkberget Ljusnarsberg. Där hittade jag födelseorten.
 
MVH Peter

2011-02-24, 14:15
Svar #10

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej Leif
En liten kommentar bara.  
 
Den Per i Hörken, vilken du nämner här ovan år 1612 och som du antar patronymikon Henriksson är med stor sannolikhet Per Persson. Han var en av de första uppodlarna i Hörken. Per Persson är omnämnd i ett tillståndsbrev 1607.  
 
Flera forskare har trott/antagit att hans släktnamn var Osmi. Men det är helt klart felaktigt. Något sådant släktnamn har aldrig funnits i Finland, än mindre i Sverige bland de inflyttande skogsfinnarna. Jag skulle tro att det föreligger en felaktig tolkning här, relaterat till skattetiteln osmundsjärn; den vanliga skattetiteln för Bergslagen.
 
hälsar
Jan-Erik Björk
hälsningar
Jan-Erik Björk

2011-02-24, 21:55
Svar #11

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Hej Jan-Erik,
 
Ja, det verkar stämma rätt bra. Mellan 1607 och 1612 har inte många år förflutit.  
 
Det förklarar också varför han ska hämta vittne från Finland och styrker att han inte har någon direkt koppling till Henrik Nilsson och bröderna Henriksson vid Ljusnarn/Björken.
 
Vänlig finnskogshälsning (om än från Närkemetropolen)
Leif

2011-02-24, 23:11
Svar #12

Björn Eriksson

Hej!
Nybyggaren Per Eric Persson född 15 juni 1821 i Norra Hörken gifte sig med Anna Stina Abrahamsdotter född 18 januari 1824 i Ohlsjön, Grangärde församling.
Grangärde AI:21a sid 225/AD
Grangärde AI:20c sid 939

 
Per Eric o Anna Stina fick dottern Carolina född 21 november 1847.  
Hur gammal blev Carolina?
Ljusnarsberg C:13 bild 275
 
Med vänlig hälsning
Björn

2011-02-26, 23:32
Svar #13

Utloggad Gunilla Didriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2015-07-25, 22:02
    • Visa profil
Kort fråga när det gäller Erik Lucasson, död 1640.
Var han verkligen gift med Gertrud Andersdotter?
Var finns den källan?
 
Hittade detta i Vigselboken.
Detta par är bosatta på Klotsheden nr.153
den 5 9ber 1648 vigdes ett par folk på Heden
Anders Persson  
h.Gertrud Andersdotter
Denna Anders Persson får senare tillnamnet Stråt
Gunilla D.

2011-02-27, 18:26
Svar #14

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Ja Gunilla, det framkommer vid en arvstvist kort tid efter hennes död:
 
Mates Eriksson, och Marcus i Klothen klagagt på sin Stiufadher Andhers Peedhersson på Heden, om ahrf eftter sin modher. Blef af Rätten för godtt funnet, att Stiuffadhren Andhers Peedherson, skall uprätta Ett Richtigt Inventarium på thett förrådh i Löst och fast, giäldh att betahla, och inkräfia war eftter hans hustrus dhöödh. Sedhan Stuffadhren Andhers, så och honom sökia godht opartiskie men som dhem emillan kunna eftter Laagh Jemka och dheela.
Källa: RA, Svea hovrätt, Advokatfiskalens arkiv; Häradsrätten renoverade domböcker, Ljusnars bergslag och tingslag, 1670, vol. 30, s 810r (1670-02-14).
 
Anders Persson är således Gertruds andra man varvid bl a Matts och Markus Eriksson blir styvbarn till honom.
 
Sedan har, som jag refererade till ovan, Gunnel Lundquist (Linköping) skrivit en del om Erik Lukasson i Släktforskaren nr 73:1999.
 
Mvh
Leif

2011-03-07, 08:13
Svar #15

Utloggad Leif Svahn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 82
  • Senast inloggad: 2013-02-04, 20:25
    • Visa profil
Leif G:son Nygård
Jag har nu kollat upp utredningen om Fagerman jag hittade på nätet, den stämde inte. Jag blev sporrad så nu har jag Arkiv Digital mycket praktiskt.
Med lite pusselläggande så redde jag ut släktledet. Så din koppling till Mats Persson höll.
Mvh Leif Svahn

2011-03-07, 08:18
Svar #16

Utloggad Leif Svahn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 82
  • Senast inloggad: 2013-02-04, 20:25
    • Visa profil
Hej
Är det någon Ljusnarsbergs forskare som är bevandrad i byn Rällen och dess invånare på 1700-talet???  
Mvh Leif Svahn

2011-03-11, 12:23
Svar #17

Utloggad Leif Boström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2011-11-18, 16:02
    • Visa profil
Hej
En liten fråga om Erik Lukasson igen. Känner någon till om han hade några kända barn, kanske någon Nils? Min första kända ana på farssidan är en Nils Ersson, som Leif Broman anger som far till Johan Nilsson, Heden, och som levde mellan 1640 - 1710.
MVH Leif Boström

2011-03-11, 17:26
Svar #18

Utloggad Peter Arnstberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2016-09-18, 12:50
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/arnstberg
Hej Leif
 
Jag har förstås ingen komplett bild men om man tar det från början:
 
 
Hult: Rällen röjdes i början av 1600-talet av bröderna Nils och Per Henriksson.
Övre gården övergick till ... sexman Henrik Persson, hans söner Per och Jan stannade på fädernetomten, medan Olof och Daniel flyttade till Rällsön.
 
Henrik Persson. Bergsman i Rällen, sexman. Född omkring 1620 Ljusnarsberg, T, SE. Verksamhet från 1646 till 1675 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE. 1648 Värd för giftermål. Död 1675-11-07 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE. Dnica 23.
Familj med Elisabet (Död efter 1675 Ljusnarsberg, T, SE.)  Vigsel före 1644.
 
1 Anna Henriksdotter. Född 1644-02 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE.
 
2 Per Henriksson. Verksam på Rällen. Född 1647-02 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE. Döpt 1647-02-02 Ljusnarsberg, T, SE. Död 1705 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE. 58 år.
Familj med Brita Grelsdotter (Född beräknat 1650. Död 1710 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE.)  Vigsel 1674-11-01 Ljusnarsberg, T, SE. Rällen resp Skogen.
 
3 Kerstin Henriksdotter. Född 1650-06 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE.
 
4 Anders Henriksson. Född 1652-12 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE. Död 1707-04-07 Lövåsen, Ljusnarsberg, T, SE.
Familj med Karin Matsdotter (Född 1649 Drängsarv, Ljusnarsberg, T, SE. Död 1692 Heden, Ljusnarsberg, T, SE.)  Vigsel 1680 Ljusnarsberg, T, SE.
Familj med Brita Zakrisdotter (Född 1655 Ljusnarsbergsgård, Ljusnarsberg, T, SE. Död 1736-07-04 Ljusnarsberg, T, SE.)  Vigsel 1692-09-25 Ljusnarsberg, T, SE. Heden och Lövåsen.
 
5 Johan Henriksson. Bergsman på Rällen. Född 1655 Ljusnarsberg, T, SE. Död 1711-03 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE.
Familj med Sara Krantz (Död 1736 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE.)  Vigsel 1683-10-20 Ljusnarsberg, T, SE. Han från Rällen.
 
6 Elisabet Henriksdotter. Född 1656 Ljusnarsberg, T, SE. Död 1720 Ljusnarsberg, T, SE.
1680-10-03 17 p Trinitatis  Henrik (Olofsson) (Bredsjön)  Elisabet Henriksdotter Rällen
Familj med Henrik Olofsson  Vigsel 1680-10-03 Ljusnarsberg, T, SE.
 
7 Kerstin Henriksdotter. Född 1661 Ljusnarsberg, T, SE. Död 1729 Norra Lövfall, Ljusnarsberg, T, SE.
 
8 Olof Henriksson. Verksam på Rällsön. Född 1663 Ljusnarsberg, T, SE. Död 1719-12 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE.
Familj med Malin Eriksdotter (Född beräknat 1665. Död 1698 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE.)  Vigsel 1690-09-28 Ljusnarsberg, T, SE. Rällen och Rundberget.
Familj med Kerstin Jonsdotter (Född 1677 Lisselåsen, Ljusnarsberg, T, SE.)  Vigsel 1698-11-20 Ljusnarsberg, T, SE. Rällen och Lisselåsen.
Generation 3
 
9 Daniel Henriksson. Verksam på Rällsön. Född 1664 Ljusnarsberg, T, SE. Död 1707 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE.
  dn Reminiscere Daniel Henrikssons dödfödda barn   Rällen 1687 dom Quasimodo Daniel Henrikssons barn   Rällen
Familj med Marina  Vigsel.
 
10 Brita Henriksdotter. Född 1671 Ljusnarsberg, T, SE.
Familj med Johan Grelsson  Vigsel 1693-09-10 Ljusnarsberg, T, SE. Bredsjöskogen och Rällen.
 
2.1 Henrik Persson. Född beräknat 1679 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE. Död 1717 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE.
Familj med Brita Andersdotter (Född beräknat 1679. Död 1710 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE.)  Vigsel 1701-09-29 Ljusnarsberg, T, SE. Rällen och Norrsjön.
Familj med Maria Davidsdotter  Vigsel 1711-06-16 Ljusnarsberg, T, SE. Rällen och Björkberget.
 
4.1 Karin Andersdotter. Född 1693-08-07 Lövåsen, Ljusnarsberg, T, SE.
Familj med Anders Olofsson (Född 1686-11-26 Björkäng, Ljusnarsberg, T, SE. Död 1762 Ljusnarsberg, T, SE.)  Vigsel 1713-10-18 Ljusnarsberg, T, SE. Björkäng och Lövåsen.
 
5.1 Henrik Johansson. Född 1684-09 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE. Död 1757-08 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE.
Familj med Katarina Andersdotter (Född 1704 Björkfall, Ljusnarsberg, T, SE. Död 1762-02 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE.)  Vigsel 1723-09-08 Ljusnarsberg, T, SE.
 
5.2 Johansson. Född 1687 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE. Död 1701 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE.
 
5.3 Johansdotter. Född 1695 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE. Död 1695 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE.
 
5.4 Johan Johansson. Bergsman. Född 1701-09 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE.
Familj med Sofia Johansdotter (Född 1711-03.)  Vigsel 1728-09-26 Ljusnarsberg, T, SE.
 
9.1 Danielsbarn. Född 1688 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE. Död 1688 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE.
 
9.2 Danielsbarn. Död 1687 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE.
 
2.1.1 Henriksbarn. Född 1705 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE. Död 1718 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE.
 
2.1.2 Henriksbarn. Född 1706 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE. Död 1718 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE.
 
2.1.3 Henriksbarn. Född 1715 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE. Död 1718 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE.
 
2.1.4 Henriksbarn. Född 1716 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE. Död 1718 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE.
 
5.1.1 Johan Henriksson. Född 1724-09 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE. Död 1794 Asplund, Ljusnarsberg, T, SE.
 
5.4.1 Johan Johansson. Född 1736-03-07 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE. Död 1736-03-14 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE.
 
5.4.2 Sofia Johansdotter. Född 1743-12 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE.
Familj med Erik Matsson Berglund (Född 1743-08 Tappen, Ljusnarsberg, T, SE. Död 1819-05-11 Bersbo, Verna, E, SE.)  Vigsel 1762-08-26 Ljusnarsberg, T, SE.

2011-03-11, 17:46
Svar #19

Utloggad Peter Arnstberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2016-09-18, 12:50
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/arnstberg
Nedre gården:
 
Nils Henriksson köpte Björkbro redan 1606 och Anders Henriksson bodde där till sin död 1653. Han fick 2 döttrar som inte stannade på Rällen. Anders Nilsson tog över.
 
Anders Nilsson. Länsman. Född omkring 1615 Björkbro, Ljusnarsberg, T, SE. Verksamhet från 1646 till 1655 Björken, Ljusnarsberg, T, SE. Dopvittne mycket ofta: 1636 länsman, 1637 fadern nämnd. Verksamhet från 1655 till 1674 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE. Död 1674 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE.
Familj med Brita Persdotter (Född beräknat 1616. Död 1692 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE.)  Vigsel 1638-03-28 Ljusnarsberg, T, SE. Bruket resp Södra Hörken
1 Kerstin Andersdotter. Född 1638-07 Ljusnarsberg, T, SE. Död 1701 Källtjärn, Ljusnarsberg, T, SE. 62 år.
Familj med Anders Andersson (Född beräknat 1616. Död 1694 Källtjärn, Ljusnarsberg, T, SE.)  Vigsel.
 
2 Per Andersson. Bonde i Rällen. Född 1640-03 Ljusnarsberg, T, SE. beräknat 1634 Verksamhet från 1675 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE. Död 1698 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE. Begravd 1698 Ljusnarsberg, T, SE. 3 p Trin.
Familj med Malin Matsdotter (Född beräknat 1644. Död 1702-12 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE.)  Vigsel 1664.
 
3 Margareta Andersdotter. Född 1642-07 Ljusnarsberg, T, SE.
 
4 Brita Andersdotter. Född 1644-09 Ljusnarsberg, T, SE.
 
5 Brita Andersdotter. Född 1647-01 Björken, Ljusnarsberg, T, SE. Död 1729-05-27 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE. Gamla pigan.
 
6 Nils Andersson. Född 1649-09 Björken, Ljusnarsberg, T, SE. Död 1698 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE. Fre 2 Pent. 48 år.
 
7 Elisabet Andersdotter. Född 1652-01 Björken, Ljusnarsberg, T, SE. Död 1734-06-16 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE.
Familj med Bonde Anders Jonsson (Död 1743-04-17 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE.)  Vigsel 1698-10-02 Ljusnarsberg, T, SE. Fellingsbro resp Rällen.
 
8 Johan Andersson. Född 1654-07 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE.
1.1 Brita Andersdotter. Född 1658 Ljusnarsberg, T, SE. Död 1741 Ramsberg, T, SE.
 
1.2 Henrik Andersson. Född 1677 Källtjärn, Ljusnarsberg, T, SE. Död 1755 Ljusnarsberg, T, SE.
 
2.1 Mats Persson. Född beräknat 1665 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE. Död 1705-11-26 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE.
 
Generation 3
Familj med Anna Matsdotter (Född beräknat 1668-06 Ljusnarsberg, T, SE. Död 1721-12-28 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE.)  Vigsel 1689-09-15 Ljusnarsberg, T, SE. Rällen resp Ljusnars Bruket Pelles?
 
2.2 Anders Persson. Bonde i Rällen. Född beräknat 1665 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE. Verksamhet 1707 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE. Hult: Nedre gården 1/4 hemman skattlagt till 2 skeppund stångjärn övergick till Anders och Erik Persson som ägde var sin del. Död 1732-02 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE.
Familj med Brita Nilsdotter (Född beräknat 1672 Dammen, Färnebo, S, SE. Död 1729-03 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE.)  Vigsel 1702-09-21 Ljusnarsberg, T, SE. Rällen resp Dammen.
 
2.3 Nils Persson. Bonde i Rällen. Född beräknat 1670 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE. Död 1723-04 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE.
Familj med Anna Andersdotter (Född 1673. Död 1721-07 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE.)  Vigsel 1705-10-01 Ljusnarsberg, T, SE. Rällen resp Grönbotorp.
 
2.4 Brita Persdotter. Född 1671-02 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE. Bosatt Rällen, Ljusnarsberg, T, SE. Hos brodern Nils Persson Döpt 1671-02-19 Ljusnarsberg, T, SE. Septuagesima. Anders Gudmundsson, nils Nilsson på Dammen. Hustru Brita i Dammen, Hustru Margareta i Rällen.
 
2.5 Elisabet Persdotter. Född 1672-09 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE.
 
2.6 Persdotter. Född före 1673 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE. Död 1673-01 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE.
 
2.7 Persbarn. Född före 1678 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE. Död 1678 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE.
 
2.8 Persbarn. Född före 1680-02 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE. Död 1680-02 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE.
 
2.9 Erik Persson. Bonde i Rällen. Född 1684 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE. Verksamhet 1707 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE. Hult: Nedre gården 1/4 hemman skattlagt till 2 skeppund stångjärn övergick till Anders och Erik Persson som ägde var sin del. Erik Perssons del övergick 1762 till Jöns Persson på Rällsön och efter honom sonen Samuel jönsson. Död 1740-05 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE.
Familj med Maria Johansdotter  Vigsel 1723-09-15 Ljusnarsberg, T, SE. Rällen resp Rällsviken.
 
2.10 Persbarn. Död 1687 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE.
2.1.1 Johan Matsson. Född 1690-01-01 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE. Döpt 1690-01-01 Ljusnarsberg, T, SE. Testes Anders Hindersson med hustru, Olof Persson brodern, Johan Matssons hustru.
 
2.1.2 Erik Matsson. Verksam i Rällen. Född 1701-05-08 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE. Döpt 1701-06-11 Ljusnarsberg, T, SE. Testes Olof Nilsson på sn, Erik Serdinge?, Hustru Kerstin Jonsdotter på Rälsöden, Marina Persdotter ibidem. Död 1757-07-05 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE.
Familj med Karin Jansdotter (Född 1711-01-13 Påtåker, Ljusnarsberg, T, SE. Död 1782-01-21 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE.)  Vigsel 1728-11-03 Ljusnarsberg, T, SE. Från Rällen, pigan från Påtåker.
 
2.1.3 Karin Matsdotter. Född 1703 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE.
 
Generation 4
 
2.2.1 Elisabet Andersdotter. Född Rällen, Ljusnarsberg, T, SE.
 
2.3.1 Margareta Nilsdotter. Född Rällen, Ljusnarsberg, T, SE.
2.1.2.1 Jan Eriksson. Född 1729-09-24 Påtåker, Ljusnarsberg, T, SE.
 
2.1.2.2 Anna Eriksdotter. Född 1740-01-06 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE. Döpt 1740-06-13 Ljusnarsberg, T, SE. Henrik Ersson Grönhult dess hustru Maria Svensdotter Johan gunnarsson Rällsviken pigan Lisa nilsdotter Dammen. Död 1813-10-06 Norra Hörken Grels, Ljusnarsberg, T, SE. Begravd 1813-10-15 Ljusnarsberg, T, SE.
Familj med Petter Persson (Född 1728-01-05 Norra Hörken, Ljusnarsberg, T, SE. Död 1813-07-05 Norra Hörken Grels, Ljusnarsberg, T, SE.)  Vigsel 1768-10-02 Ljusnarsberg, T, SE. Norra Hörken resp Rällen.
 
2.1.2.3 Erik Eriksson. Född 1745-07-06 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE. Död 1817-06-20 Bredsjötorp, Ljusnarsberg, T, SE.
Familj med Margareta Andersdotter Björkman (Född 1742-01-18 Fäbobacken, Ljusnarsberg, T, SE. Död 1816-02-24 Bredsjötorp, Ljusnarsberg, T, SE.)  Vigsel 1774-10-23 Ljusnarsberg, T, SE.
 
2.1.2.4 Stina Eriksdotter. Född 1748-01-04 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE.
Familj med Petter Jansson  Vigsel 1773 Ljusnarsberg, T, SE.
 
2.1.2.5 Anders Eriksson. Född 1750-07-24 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE.
 
2.1.2.6 Samuel Eriksson. Född 1754-01-30 Rällen, Ljusnarsberg, T, SE.
 
I början av 1700-talet var alla hushåll i Rällen ättlingar till de första bebyggarna.
Hult: Nedre gården 1/4 hemman skattlagt till 2 skeppund stångjärn övergick till Anders och Erik Persson som ägde var sin del. Erik Perssons del övergick 1762 till Jöns Persson på Rällsön och efter honom sonen Samuel jönsson.

2011-03-12, 13:33
Svar #20

Utloggad Leif Svahn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 82
  • Senast inloggad: 2013-02-04, 20:25
    • Visa profil
Tack Peter
Jag tycker det är en utförlig presentation av Rällsanor den ena härstmmmar
jag ifrån Stina Eriksdotter gm Petter Jansson. En son Peter Persson gifte in sig i smedssläkten Fagerman. En av deras son Per Fredrik tog namnet Bergsten, när han blev skräddare. Som kuriosa så är släkten Fagerman väl utbredd i Amerika om man får tro länken om Fagerman på nätet.
Mvh Leif Svahn

2011-03-17, 18:46
Svar #21

Utloggad Leif Svahn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 82
  • Senast inloggad: 2013-02-04, 20:25
    • Visa profil
Hej
Behöver hjälp med soldaten Nils Jonsson/Jansson från Fäbobacken. Som jag tolkat det så är han född i Fäbobacken, hans mor tolkar jag som Marina Matsdotter. Han är gift med Catharina Persdotter från Västerås/Hubbo dessa två är inte gifta i Ljusnarsberg. Första barnet Margareta 1724-11-2 är inte född i Ljusnarsberg. Finns det något soldatregister för Närke? kanske är en lämlig väg att gå.
Mvh Leif Svahn

2011-03-22, 20:47
Svar #22

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Lukas – Lukasson
 
Jag har hittat uppgiften om Lukas. Han upptecknas som Lukas finne bland ”Åldrighe, Siuke, Förlammadhe – doch  icke fördolde” i mantalslängden för Grythytte församling 1635:
 


 
 
Mantalslängden ingår i Roterings- och utskrivningslängderna, Västmanland, 1635, ser. 166. Jag har sammanfört även dito år 1633 (serie 165) i mitt webbalbum. Har gett bildmappen titeln Noraskoga bergslag; Grythyttan & Hällefors Silverbruk 1633 och 1635
 
I samma längd (1635) noteras sonen Clemet som ”dagkar” och ”lösdrivare”. Någon fast boplats har han inte vid tidpunkten. Men när fadern begravs i Ljusnarsberg 1638 (ovan) befinner han sig uppenbarligen vid Domsjön.
 
Jag har också funnit ytterligare sannolikt två söner till Lukas: 1/ Mats Lukasson. Han är måg till ”Stor Erich” vid Tomsiön 1633. 2/ Lars Lukasson. Bor vid Thomasiöhult (Tomsjön?) i Nora s:n, registrerad i Rullor 1631-1632. År 1632 bland de ”rymde”.
 
Nu ställde jag frågan ovan, om Henrik Nilsson – den förste bebyggaren vid Ljusnarn & Björken – och Lukas kände varandra och tog följe till Ljusnarsberg. Det går naturligtvis bara att spekulera i. Det är möjligt att de kände varandra och möttes när Henrik passerade Grythyttan på sin väg från Värmland till Ljusnarberg. Mer går inte att säga. Att Lukas skulle följt med till Ljusnarberg är inte mindre troligt pga. uppgifterna nedan.
 
Men vi kan konstatera att sonen Erik Lukasson skattlades 1627 - tillståndbrevet utfärdades 30 mars enl. J-E Björk ovan - för torpet vid Skålen. Och redan 1612 finns Anders Henriksson – en av bröderna Henriksson (eller en son till Henrik Nilsson?) – på platsen. Så även om skattläggningen ägde rum långt senare har bosättningen skett omkring 1610. Där var då säkerligen bara ett litet obetydligt ”pörte” och redovisas i landskapshandlingarna bland de enheter som låg under Saleboda eller Finneboda. Lukas upptecknas inte heller i landskapshandlingarna, vilket skulle vara fallet om han ägt torpstället. Så platsen har sannolikt senare upplåtits till Erik Lukasson av bröderna Henriksson. Detta är sannolikt en av anledningarna till att dessa försvarar Erik så häftigt inför befallningsmannen Kristoffer Geijer 1631 (ovan).  
 
Lukas har uppenbarligen befunnit sig i Skålen (1633) och Tomsjön, Grythyttan (1635), för att slutligen bli begraven i Ljusnarberg (1638).  
 
Werre
 
Fann en uppgift om en Olof Henriksson vid Kämpetorp i Nora sn 1633 ( Roterings- och utskrivningslänger, Västmanland, serie 165; Nora bergslag).
 


 
 
Där framgår att han har ”fru och Modher” i Vintermossen i Lindes sn. Uppgiften är intressant – av fler skäl:
 
- Är detta ytterligare en son till Henrik Henriksson Werre vid Vintermossen? Av den redovisning som framkommit tidigare (Peter Arntsberg, 2011-02-15) är inte Olof uppräknad som son till Henrik.
- Varför nämns inte fadern utan bara modern? Detta tyder på att Henrik inte befann sig i Vintermossen vid tidpunkten. Han kan då vara verksam på annan plats och öppnar för att den platsen är - Gärdsjökälla.
- Olof vistas i Kämpetorp i Nora sn, Vintermossen ligger i Ljusnarbergs sn. Återigen ser vi här en skogsfinne som ”pendlar” mellan socknar, främst för försörjningens skull. Han kan alltså vara skrivna på ett ställe men familjen på ett annat - t o m i annan socken - men vara samma person. Således ytterligare en illustration till problemet med forskning på skogsfinnar!  
 
/Leif G:son Nygård
 
(Meddelandet ändrat av legony 2011-03-23 10:59)

2011-03-28, 17:02
Svar #23

Utloggad Barbro Nordlöf

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 401
  • Senast inloggad: 2023-04-26, 16:36
    • Visa profil
Hej, jag har forskat länge,men är ny på Anbytarforum.Såg att det varit långa diskussioner om Båths. Jag har också kommit fram till att Elisabet är född i Ramsberg 1721 3/11 och död i Ramsberg  1793 8/7.Kul att få veta att Per Hansson Båth kom från Nora. Jag misstänkte att Hans Båtmästare var fadern - men att modern hette Barbro har jag inte sett ngnstans.
 
Hustrun till Hans Hansson d ä i Walltorp (d 1695) saknas uppgifter om. Emellertid har jag i domboken 1690 28/8  sid 766 sett uppgift om hustru Ingrid Påvelsdotter. Men i nästa ting  1691 5/2 sid 15 nämns Hans Hanssons hustru Cecilia.  (renoverade domböckerna på Riksarkivet)  Har jag läst fel någonsants? Förvirringen kan bero på att det finns en Hans Hansson d y också. /Barbro

2011-04-04, 13:45
Svar #24

Utloggad Peter Arnstberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2016-09-18, 12:50
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/arnstberg
Hej Barbro
 
Jag fick Båth-trädet för över 10 år sedan och har kompletterat lite. Inte heller jag vet var Barbro står någonstans, men har hittat lite om Per Perssons hustru:
 
 
1 Brita Eriksdotter. Född beräknat 1678 Hjulsjö, T, SE. Död 1743-01-27 Högfors, Ljusnarsberg, T, SE. Per Båts svägerska, ogift. Begravd 1743-01-30 Ljusnarsberg, T, SE.
 
2 Margareta Eriksdotter. Född 1680 Hjulsjö, T, SE. Död 1762-04-06 Högfors, Ljusnarsberg, T, SE.
Familj med Erik Haraldsson (Död 1709-11 Västra Dal, Ljusnarsberg, T, SE.)  Vigsel 1708-12 Ljusnarsberg, T, SE. Från Västra Dal resp Hjulsjö sn. Änkan hustru Margareta till Högfors.
Familj med Peter Persson Båth (Född 1679-12 Bergsfors, Nora, T, SE. Död 1743-01-16 Högfors, Ljusnarsberg, T, SE.)  Vigsel 1710-12-21 Ljusnarsberg, T, SE. Från Högfors resp (Västra) Dal.
 
3 Eriksdotter. Född beräknat 1696. Död 1720-04 Högfors, Ljusnarsberg, T, SE. Piga Per Båths svägerska.
 
 
Hon hade två systrar i Högfors det kanske kan öka möjligheten att hitta föräldrarna. De kan t. ex. vara: Erik Andersson från Hjulsjö och Marina Månsdotter från Ekeberg i Hällefors gifta 1678 dn 4 i Hällefors.
 
MVH Peter

2011-04-07, 17:52
Svar #25

Utloggad Peter Arnstberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2016-09-18, 12:50
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/arnstberg
Hej Leif Gson Nygård
 
Upptäckte just att det fanns två Påvel Henriksson på Vintermossen, den ene dog 1648. Om det var en bror och en son till Henrik så kanske han först 1634 sålt hela eller en del av Vintermossen till brodern och flyttade till Rällen I ett mål 1664 skrevs att Henrik sålde torpet för 30 år sedan. Sedan ägde sönerna Henrik och Påvel varsin del 1665, och Påvel tog över Henriks del men hade jemte brodren Hindrich Hindriksson, hwars hälft han sedan d. 3 nov 1665 löste till sig för 172 enckelt kopparmynt och feck därå Häradsfasta d. 27 feb 1666, hwarmed han 1675 dog.
Sedan bodde där Påvel Påvelsson och hans bror Per: Klyfwande söner Pål och Per sig emellan, at de bekommo hwar sin åttondedel. De är i mtl söner till den Påvel som levde till 1675. Frågan om sonen är densamme som den extremt gamle trollkarlen Pål Pålsson.  
Det verkar vara fler ägare än boende där. Henrik (sonen) kanske bodde någon annanstans.
 
Anders Henriksson i Kloten fanns samtidigt med AH i Rällen 1642. Det blir tre Anders Henriksson i sammanhanget, den yngsta född 1638.
 
Det tål att fundera lite mer på så jag återkommer
 
Peter

2011-04-08, 08:07
Svar #26

Utloggad Jan Sundqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 723
  • Senast inloggad: 2024-03-22, 17:06
    • Visa profil
Hej!
 
jag går bet på att hitta födelseplats för mina anförvanter Johan Selin 1805-02-07, enligt flertal hf Fellingsbro född i Ljusnarsberg alt Kopparberg. Han har även en syster enligt Fellingsbro AI:18e sid 181, Stina Caisa Mossberg, född 1814-06-14. Jag hittar dem inte i födelseböckerna. Har någon idéer hur jag skall komma vidare?
 
Mvh
 
Janne

2011-04-08, 13:29
Svar #27

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Hej Peter!
 
Början av domboksprotokollet från 1664-02-19 (s. 831) lyder som följer (moderniserad):
 
Kom sedan för Rätten Anders och Nils Henrikssöner och begärde ödmjukligen de måste få inlösa det fjärdedelstorp Vintermossen, som deras fader Henrik Henriksson för många år sedan har sålt till deras farbror Pål Henriksson, som nu torpet bebor och besitter. Svarade deras farbror Pål Henriksson i Vintermossen, att han för närmare 30 år sedan hade av sin broder Henrik Henriksson - som ännu lever - hävdandet och stubberättigheten till kronotorpet Vintermossen köpt för 170 daler kopparmynt, vilken han sedan har ägt....
 
Sönerna till Henrik, Anders och Nils, vill alltså hävda sin rätt till torpet, känner sig förbigångna då fadern sålde deras - som de tyckte - arvsfallna delar i torpet. Men fadern har ju, som husbonde, all rätt att förfara med sin egendom som han finner bäst. Domstolen dömer också till Henriks fördel eftersom det gått så länge sedan köpet ägde rum och Pål under en dryg mansålder hade utökat och förbättrat egendom, från ett 1/4 torp till 1/2 hemman.  
 
Pål var därför ensam ägare till sin död 1675. Sedan tillträder väl sönerna Pål och Per, men jag har inte exakt uppgift om ägoförhållandet efter 1675.
 
Henrik Henriksson Werre dör 1672, och brodern Pål alltså tre år senare. Så den Pål som dör 1648 kan inte bara bror till Henrik utan måste vara en son. Han dör f ö av kopporna, som flera andra barn och vuxna samma år.
 
Sedan har jag uppfattat att det är Pål Henriksson, död 1675, som är trollkarlen. Men jag kanske har fel där? Har inte längre kvar boken som berättar om trollkarlens eskapader.  
 
Ja, Henrik har sedan flyttat, sannolikt till Rällen. Men som jag angett ovan, måste han ha varit lite husvill under en tid.  
 
Och när man får lägga ihop alla uppgifter som framkommit, blir min slutsats - slutgiltigt! -  att Henrik Henriksson Werre, död 1672, inte kan vara den som finns i Gärdsjökälla, Söderbärke från 1618 och ett stycke in på 1640-talet. Det finns, som också J-E Björk skriver, flera släkter Werre. Jag har också funnit en Olof Werre i Skinnskatteberg (domb 1653) och en Nils Werre i Ramsberg.
 
Jag tror sedan att Anders Henriksson i Kloten och namnen i Rällen är samma person. För på Kloten finns bara Erik Lukasson, senare Anders Persson och styvsönerna Mats och Markus Eriksson.  
 
Vårhälsningar!  
Leif

2011-04-08, 19:33
Svar #28

Utloggad Anita Björkroth

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1258
  • Senast inloggad: 2023-11-02, 23:46
    • Visa profil
Hej Jan!
 
I vilka Hfl har du hittat Johan?
Hittar ingen Stina Cajsa i Fellingsbro 18e s.181
 
Mvh Anita

2011-04-09, 19:10
Svar #29

Kurt Sandberg

Hej, jag har forskat ett tiotal år, men är ny på Anbytarforum.
Använder AD och SVAR. I Ramsberg A1:4 (1711-1722) sid 164 Västra Löa finns Grils Hindersson. Något otydligt står: från Nya kopparberg.I bl.a. Ramsberg A1:5 (1723-1733)del 2 sid 18 står att han är 28 år 1729. I flera husförhör i Ramsberg står samma årtal dvs Grils borde vara född 1701. Han gifter sig 21/9 1729 med Kerstin Nilsdotter Ramsberg,Botjärn C:2 sid 16. Han dör i Fellingsbro och Grönbo bruk 10/4 1736. Fellingsbro C:2 sid 478.  
Kan ej finna honom i födelseböcker i Ljusnarsberg, Ramsberg, Fellingsbro, Lindesberg, Grangärde åren runt årtalet 1701. Tacksam för tipps om hur jag skall få tag i Grils hemvist i Nya kopparberg och födelseår???
MVH
Kurt Sandberg

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna