ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 17 februari, 2011  (läst 4707 gånger)

2011-01-31, 18:06
läst 4707 gånger

Utloggad Ingmari Wistrand Martinsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 196
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 11:26
    • Visa profil
Leif och Anita!
Angående Genline. Ni vet väl att det går att ladda ner en bild i högre bildkvalité (grå knappen längst upp till höger ska vara grön) och sedan ljusa upp den med det nedersta skjutreglaget i Bildinställningar (uppe till vänster).
Mvh Ingmari

2011-01-31, 19:02
Svar #1

Utloggad Anita Karlsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1442
  • Senast inloggad: 2019-03-24, 19:59
    • Visa profil
Hej Ingmari!
 
 
 
Tusen Tack för denna information! Detta visste jag inte om, och kommer att underlätta en hel del.
 
 
 
Mvh: Anita

2011-01-31, 22:34
Svar #2

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6203
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 00:28
    • Visa profil
Även om man kan justera bildinställningarna i Genline är det fortfarande kopior av kopior av kopior av gamla filmer. AD:s bilder är ju nytagna.

2011-02-01, 11:59
Svar #3

Utloggad Leif Svahn

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 82
  • Senast inloggad: 2013-02-04, 20:25
    • Visa profil
Anita & Ingmari  
Tack till er bägge. Det blir nog AD när jag orkar ta tag i släktforskningen.
Just nu är det tungt saker och ting måste komma till ro.
Mvh Leif Svahn

2011-02-10, 17:57
Svar #4

Utloggad Peter Arnstberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2016-09-18, 12:50
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/arnstberg
Hej forskare
 
Skulle vilja ta upp de första finnarna i Ljusnarsberg.
 
Jag har googlat på namnet Verduinen och det finns inte på någon finsk hemsida. Namnet Verduin är lika vanligt i alla länder och verkar inte vara finskt. Har någon sett namnet Verduinen i någon äldre källa?
Jag undrar också vilka söner Henrik Nilsson i Ljusnaren hade: Lars i Ljusnaren, Nils i Björkbro, Mårten i Björkberg har nämnts. Men Nils och Mårten hade olika mödrar döda 1640 och 1643. Jag ser inga andra med de namnen i källorna vid den tiden så de är nog inte bröder.
Namnet Werre är ett gammalt finskt namn före 1600-talet som man kan hitta på finska släktforskarsidor. Henrik Werre hade sönerna Pål i Vintermossen, Henrik där och i Rällen samt Anders troligen Rällen. Många räknar Per i Rällen som hans son.
 
Det har också sagts att Henrik Werre är son till Henrik Nilsson.
 
Vilka Henrikssöner kan vara säkra eller troliga?
 
MVH Peter

2011-02-10, 20:36
Svar #5

Anna-Lisa Göransson

Peter Arnstberg.
 
Jag vet inte om jag har något som kan intressera dig, men du får det jag har.
 
Du ger inga ungefärliga årtal alls.
 
Jag har alltså Mårten Hindersson i Björkberget, Ljusnarsberg. Han har som jag har hittat, två döttrar. Dottern Cicilia föds ca 1634. Dottern Malin var Johan Simonssons 1a hustru. Johan var son till Simon timmerkarl, död 1640. Simon uppges vara född i Österbotten. Du kanske redan har allt detta, men eventuellt kan det vara till nytta för någon annan forskare.
 
Johan hade en son i Grangärde som blev min anfader.
 
Anna-Lisa
 
PS. Jag uppskattar ett svar från dig. DS

2011-02-10, 20:54
Svar #6

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
hej igen Peter
 
Karl Hult nämner i sin Ljusnarsbergs krönika från 1918 på sidan 634 ett antal Namn på personer Ett av dem är Verre (Werdä=blod). Jag är inte klar över om detta är det första uppgiften ifråga. Men andra forskare har använt detta begrepp utan att reflektera över det eller kollat i några källor i övrigt från sverige eller Finland. Släktnamnet finns naturligtvis inte utan är en ren fabrikation!! Karl Hult var ingen expert på skogsfinska förhållanden!
 
Gottlunds insatser betr de skogsfinska släktnamnen kan inte nog framhållas. Han är utomordentligt pålitlig när han uppger sina sagesmäns släktnamn. När han har fel är det sagesmännen som har lämnat oriktiga uppgifter! Gottlund har upprättat släktnamnsregister etc i flera avseenden. Där finns självfallet inte Verduinen med, eftersom det är rent trams!!
 
Verduinen finns inte heller med i den nya släktnamnsboken som kom ut i höstas och där jag var en av medlemmarna.
 
Författaren Helmer Linderholm har i vissa sammanhang skrivit om den skogsfinska kolonisationen i Bergslagen. Jag har för mig att också han upprepar sagan om Verduinen.
 
Det är dax att förpassa Verduinen till glömskans välförtjänta skrymslen.
 
hälsar
Jan-Erik Björk
hälsningar
Jan-Erik Björk

2011-02-11, 01:18
Svar #7

Utloggad Peter Arnstberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2016-09-18, 12:50
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/arnstberg
Hej Anna-Lisa
 
Har inga datum om Mårten Henriksson mer än mantalslängder och dopvittnen 1640-55. Hustrun Valborg dog 1652 och modern 1640. Fadern okänd.
 
Cecilia dog 1697 i en ålder av 63 och beskrivs som Johans piga.
 
Hustru Elisabet Mårtensdotter dog 1695 och beräknas född 1607. Vet inget mer om henne.
 
Brita, gift med Erik Simonsson Mårten Henrikssons måg 1645. Dotter Anna 1647.
 
Karin Mårtensdotter död ca 1669 gift med Mats Matsson Rompoinen död i Simmelsjön 1709 finskt folk vigda hos Mårten Henriksson 1648. de hade några barmn i Simmelsjön.
 
Malin, Mårten Henrikssons dotter i Björkberget gift 1652 med Johan simonsson. Johan Omgift 1678 med Anna Sigfridsdotter Norra resp södra Björkberg, och död 1703 Björkberg. sonen din ana flyttade till Grangärde då antar jag. Har tre barn till Malin och Johan, Per 1670, Anna och Johan. Kanske finns fler.
 
MVh Peter

2011-02-11, 15:45
Svar #8

Anna-Lisa Göransson

Tack Peter. Du hade en hel del som jag inte har. Har du något släktskap med någon av dessa?
 
Anna-Lisa

2011-02-12, 10:44
Svar #9

Utloggad Peter Arnstberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2016-09-18, 12:50
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/arnstberg
Anna-Lisa
 
Mårten Henriksson är min ana via Karin som borde vara hans dotter ty han var vigselvärd tre gånger alltid med en Mårtensdotter.
 
Tack Jan-Erik
 
Ett steg närmare sanningen.
 
Tyvärr hade väl Gottlund missat Ljusnarsberg på sina vandringar. Jag har skogsfinska släktnamn i skandinavien här om det är den du menar. Man kan ju träffa på många namn i källorna som man inte fattar att de är försvenskningar av finska namn, och då är den en bra guide.
 
Hoppas någon har mer info om släktbanden gällande Henrik Werre och Henrik Nilsson.
 
MVH Peter

2011-02-12, 14:09
Svar #10

Anna-Lisa Göransson

Peter Arnstberg.
 
Angående Johan och Malin så har jag ett par barn till om du vill ha dom: Petter f 1671, Dopvittnen: Sand: Bertils, Petri Pedagogi, hustru Margta, Kersti Matsdotter.,
 
Mats f. 1674, Dopvittnen var Bänt Suensson, Oloff Jacobsson, per Siferpälles hustru.  
 
Plus min Erik som föddes 1656.  
 
Sonen Per bör väl vara död före 1671. Jag har hans dopvittnen också: Test: Sven gruvdräng, Mats Siffersson,Pastoris Hr.?, hu  
Rebecka, hustru Margeta, Mr? Phillip Grå.  Intressanta namn tycker jag. Som jag kanske kan få hjälp av någon vänlig själ att fylla ut luckorna på.  
 
Anna-Lisa

2011-02-12, 15:39
Svar #11

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Jag har lagt ut ett urval källor om de första bosättarna vid  Saleboda/Finneboda (som hörde till Lindesberg socken) ur Västmanlands handlingar i mitt Picasa webbalbum. Till skillnad mot de s k Hörkenfinnarna slog de sig från början ner vid sjöarna Björken och Ljusnarn.
 
 Finnarna i Ljusnarberg (Nya Kopparberg) 1606-1630  
 
Och där kan man utsläsa att Henrik Nilsson registreras sista gången i kyrkotionde 1612 (och förmodligen också vid Finneboda i Älvsborgs lösen 1613). Därefter är han borta. Per, Nils och Henrik Henriksson som noteras 1616-1617, är sannolikt söner till Henrik Nilsson. Så långt går det att se ett släktsamband. Sedan har vi brodern till Henrik Henriksson (Wärre) i Vintermossen, Pål. Det skulle vara fyra bröder. Sedan Lars vid Ljusnarn, som måste ha stannat kvar på fädernehemmanet, och Anders i Rällen. Då är de sex - en bror fattas således av de sju bröder från Finland som omtalas.
 
Den 19 oktober 1638 betalas 1 daler till kyrkan från samtliga bergsmän och besuttne torpare och ½ daler från husmän i Ljusnarbergs församling. Och det är totalt 93 personer. Och av dem har följande patronymikon - Henriksson (Hindersson):
 
Nils Hindersson
Mårten Hindersson
Lars Hindersson Kyrolainen husm.
Per Hindersson husm.
Lars Hindersson i Liusnarn
Pär Hindersson husm i Wiken
Påffuel Hindersson i Winterm.
Ander Hindersson i Rällen
(G. Hindrik i Tappen)
Anders Hindersson husm i Tappen
I Norrhörken:
Göran Hindersson husm
And. Hindersson gäst
Hindrick Werre  
ULA, Ljusnarsbergs kyrkoarkiv, Kyrä, LIa:1, 1635-1641, s 79ff
 
Om vi utesluter Kyrolainen, Per Hindersson i Viken (Svart-Pål), de vid Tappen och Norrhörken - förutom Henrik Werre - så hamnar vi i stort sett på dessa bröder, dvs, Henrik Nilssons söner. Men säkrare samband än så - troligen och sannolikt - går knappast att uppbringa eftersom det saknas primärkällor (=kyrkoböcker) som visar säkert släktskap. Ändå måste jag säga att det som skrivits - av Odelstierna, Karl Hult, Helge Nelson och Maja Forsslund - ändå i det stora hela verkar stämma när man studerar Landskapshandlingarna, som är den viktigaste källan från tidigt 1600-tal.
 
/Leif G:son Nygård

2011-02-14, 18:02
Svar #12

Utloggad Peter Arnstberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2016-09-18, 12:50
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/arnstberg
Anna-Lisa
 
Det ska vara Kyrkoherden (Erik Gussarvius) hustru Rebecka samt mäster Philips hustru Margareta. De var ofta dopvittnen.
 
Rena julafton Leif. Dukat bord med källor.
 
Gamla texter är ju ofta tvetydiga och de sju bröderna ville hamna i generationen före.  
 
Henrikssönerna tycks dyka upp ungefär i åldersordning. Såg också Henrik gammal 1618 och 1620.
 
Här har jag samlat några fler Henrikssöner från kyrkböckerna 1635-55.
 
Göran i Sundet
Simon N. Hörken
Per på många ställen: N och S Hörken, Ljusnaren, Näset, Viken, Sundet.
Mats i Avlången
Anders Näset, Kloten
Hans gäst i Rällen
Jöns N Hörken, Avlången
Johan Norrsjön, Rällen, N Hörken
Tomas S Hörken
Olof N och S Hörken, gäst i Bredsjön
Grels i Tappen
Klas
 
MVH Peter

2011-02-14, 20:37
Svar #13

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Peter
 
Vet inte vad du menar med ...de sju bröderna ville hamna i generationen före.  ? Före vilken generation?
 
Om vi diskuterar sönerna till Henrik Nilsson så handlar det förståss om generationen efter honom. Och då är det framför landskapshandlingarna som har relevans. På sin höjd att listan med bergsmän, besuttna torpare och husmän från 1638 kan komma i fråga. Därefter börjar de bli för många Henriks-söner. Så den lista du lagt ut har mindre värde.
 
Ja, det verkar som de dyker upp i åldersordning. De lär då vara födda under 1580- och 1590-talet. Pål Henrikssons i Vintermossen son Pål dör 1717 och anges vara 115 år gammal och därmed född ca 1602, vilket indikerar detta. Och möjligen är Henrik Nilsson den gamle Henrik, som då fortfarande lever 1620. Då är förmodligen unge Henrik med 2 söner i mantalet 1628 identisk med Henrik Henriksson (Werre). Men gamle Henrik kan också vara Henrik Jakobsson som, liksom Henrik Nilsson, noteras i landskapshandlingen från 1606. Kanske är det också han som finns vid Tappen som gammal 1638 (kyrä)?  
 
Så eftersom det inte går att få en helt säker koppling mellan Henrik Nilsson och sönerna - trots ett för tiden jämförelsevis gott källäge - kommer vi inte längre än så här; ett troligt och sannolikt släktsamband och uppskattning av ålder på sönerna.  
 
Mvh
Leif

2011-02-14, 20:50
Svar #14

Utloggad Johan Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2015-09-19, 14:46
    • Visa profil
Hej!
 
Finns det någon här som vet något om smeden Hans Brusk, som dog i Gruvberg 1751? Jag är nästan säker på att det är han som är far till min släkting Anna Hansdotter i Gruvberg, f.1717-10-12 d.1778-10-04.
 
mvh Johan

2011-02-15, 01:26
Svar #15

Utloggad Peter Arnstberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2016-09-18, 12:50
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/arnstberg
Hej Leif
 
Jag menar att om man tittar på Disbyt så har alla (ca 20 st) skrivit Per, Pål, Henrik och Anders som söner till Henrik Werre död 1672 och att det är denne fadern som är en av sju okända bröder (och att Henrik Nilsson är en annan person med sönerna Nils och Lars). Det blir väl lätt så om man läser nedanstående texter bokstavligt. Men dessa texter är skrivna långt efter händelserna ev. baserade på muntlig info så det exakta förhållandet kan ha gått förlorat.
 
Jag tycker att du har en bättre lösning på detta och har förmodligen rätt i det mesta. Man ser det på alla datum från kyrkböckerna. Den sjunde brodern får vänta.
 
Men jag ska berätta att Pål Pålsson (hans ålder säkert överdriven, det yngsta syskonet är från 1649):
 
Ur Karl Hults Ljusnarsbergskrönika 1891: En beryktad finsk trollkarl från den gamla tiden är Pål i Vintermossen. Denne pliktfälldes 1669 d. 21 juni såsom den där kunde utvisa tjufvar. Bengt Andersson profoss berättade, att Pål till den änden fått af Bengts fader, Kaplans Anders i Nora, 10 Riksdaler, hvartill Pål icke nekade. Han hade skaffat nämnde Anders både tjuf och penningar igen. - Samme man pliktade 1672 för signeri och hätskhet mot pastor 10 daler.
 
---
 
Ur Ljusnarsbergs Krönika, Karl Hult: Af sju från Finland öfverflyttade bröder har Henrik Verre stannat och röjt vid Vintermossen. Sönerna Pål eller Påfvel, Anders och Henrik nämnas 1629. Påfvel dog 1675 och sonen Pål Pålsson uppnådde den respektabla åldern af 115 år (död 1717).  
 
Or Odelstiernas bergsjordbok, om Vintermossen: Donerat med ord. räntan under kyrckan til wijn och byggning, men boskaps och skjutsfärdspengarne kronan behåldne. Utaf 7 ifrån Finnland öfwerkomne bröder, har Hindrich Werre, död 1672, här stadnat och röijt. Sohnen Pål Hindersson war en af de 8, som 1647 började betala kyrckoskatten, men hade jemte brodren Hindrich Hindersson, hwars hälft han sedan d. 3 nov 1665 löste till sig för 172 enckelt kopparmynt och feck därå Häradsfasta d. 27 feb 1666, hwarmed han 1675 dog.
 
MVH Peter

2011-02-15, 09:15
Svar #16

Utloggad Kerstin Pawlowski

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 91
  • Senast inloggad: 2012-12-28, 11:48
    • Visa profil
Hej!
Jag skulle vilja he er hjälp med att hitta min släktings make.Det har liksom tagit stopp för mig.
Han hette Henrik Eberhard Kronberg, född okt 4 1844 i Ljusnarsberg troligen. Han gifter sig där med Carolina Lund.
Det stod att hon flyttar från föräldrahemmet i Grängen till Kungshatts herrgård (?) 1866. Han var gruvförman så troligen bodde han inte i själva herrgården.  
Dom emigrerar till Negaunee city, Marquette, Michigan år 1887.
Jag vill veta var han var född och vilka hans föräldrar var och gärna när/var han och Carolina gifter sig.

2011-02-15, 16:28
Svar #17

Utloggad Leif Boström

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: 2011-11-18, 16:02
    • Visa profil
Hej, jag är ny på denna släktforskningssida, och vet inte riktigt om det blir rätt forum för min fråga. Men eftersom jag sett att det finns mycket kunskap om Ljusnarsbergssläkter här gör jag ett försök. På fäderbet härstammar jag i rakt nedstigande led från Ljusnarsbergssläkt. Min första anfader som jag har funnit hette Nils Ersson, född någon gån i slutet av 1500-t eller början av 1600-t. Han bodde på Skomakarbo, Heden. Jag lägger ut en förenklad ana här, som bara omfattar mina förfäder. Det finns naturligtvis syskon och ingiften också, som jag har i ett annat program: My Heritage.com. Sidan heter Bostrom-Levin website, om någon vill kolla.
Boströms anor:
 
1.   Nils Ersson, Bergsman, Skomakarbo
2.   Johan Nilsson 1640 - 1710,  gift med Elisabeth Hansdotter 1666 - 1681 Elisabeths föräldrar  var: Nämdemannen Hans Mattson, Narvgården, död  1648. Hans hustru (vars namn vi inte känner), dog 1663.
3.   Anders Johansson, 1681 - 1748, gift med  Ingeborg Andersdotter 1685 -  
4.   Jan Andersson, 1709 - ?, gift med Catharina Gunnarsdotter 1717 - ?
5.   Anders Jansson 1756 - 1820 gift 1780 med 1)  Anna Nilsdotter, S Hörken, 2) 1792 med Sara Ersdotter, Smältarbacken,  1759 - ? De gifte sig 14 nov 1792. Bor först på Smältarbacken senare i Norra Hörks hytta.  
6.   Johan Andersson Boström 1783 - ?,  gift med  Greta Lisa Samuelsdotter 1780 - 1855
7.   Johan Fredrik Boström, 1802 - 1849, gift med Brita Ersdotter, 1795 - ?
8.   Johan Boström, 1828 - 1905, gift med Carolina Andersdotter, 1829 - 1901
9.   Frans Boström, 1873 - 1947, gift med Emma Maria, Mia, Holmström, 1876 - 1958
10.   Joel Boström, 1902 - 1984, gift med Rut Arvidson, 1906 - 1998
11.   Leif  Boström, 1942-, gift med  Barbro Levin, 1945-
 
Ingeborg Andersdotter under 3) var dotter till Anders Nilsson, 1653 - 1736, Lilla Kumlan, gift med Kerstin.(Vi vet inget mer om henne)  
Anders Nilssons föräldrar var Nils Torstensson, 1617 - 1700, Lilla Kumlan, delägare i Finngruvan. Han var gift med Ingeborg Olofsdotter
Anders Jansson under 5) var alltså gift först med Anna Nilsdotter, 1757 - ? Det har inte gått att få fram när hon dog. Med sin andra fru Sara Ersdotter fick han barnen Anders 1793 - ?, Jan - 1794, dog som spädbarn, Greta - 1795 -?, Christina 1797 - ?, Johan 1799 - ? Johan kallade sig Stråt, och var gift med Maja Stina Persdotter 1800 - 1883. De bodde i Norra Hörks hytta. Med sin första fru Anna Nilsdotter fick Anders barnen: Catharina 13 juli 1781 - ?, Johan (Boström) 1 maj 1783 - ?, Eric 15 maj 1785 - ?
När Anders Jansson gifter om sig med Sara Ersdotter 1792, är han antecknad som gruvdräng från Ludvika. Barnen med Anna Nilsdotter var ju minderåriga, och  togs säkert om hand av släktingar.
 
Dan Anderssons mm fm mf hette Erik Andersson och var bror med ovan nämnda Ingeborg Andersdotter
Det jag undrar över vad som hände med Anders Janssons första hustru Anna Nilsdotter, och var de andra barnen hamnade, Johan Andersson Boström känner jag ju till. Har någon ledtrådar?
Vänliga hälsningar
Leif Boström

2011-02-15, 20:42
Svar #18

Anna-Lisa Göransson

Finns det någon som vet något om Lars Olofsson ( Tupp). I dombok från 1639 kallad Tuppe Lasse. Bland hans söner finns också en Henrik.
 
Anna-Lisa

2011-02-16, 09:19
Svar #19

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Johan Jonsson,
 
Gustav Gustavsson har listat Hans Brusk i Svenska smedsläkter nr 14:2002 (ISSN 1402-7526). Han anges som familj 11, son till Lars Larsson Brusk (1661-1736) och Anna Hansdotter (ca 1666-1739) vid Malingsbo bruk, Söderbärke(W).
 
mvh
Leif
 
(Meddelandet ändrat av legony 2011-02-16 19:12)

2011-02-16, 19:03
Svar #20

Anna-Lisa Göransson

Jag glömde säga att finnen Lars Olofsson Tupp uppges ha dött 1663 i Norrhörken och troligen vid Hörksnäset.
 
Anna-Lisa

2011-02-16, 19:29
Svar #21

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2047
  • Senast inloggad: 2024-04-09, 13:42
    • Visa profil
Peter,
 
Känner inte till vad som skrivs på Dispyt, inget som jag begagnat.
 
Men det kan mycket väl vara så att det finns TVÅ släkter Henriksson vid början av 1600-talet; den ena härstammar från Henrik Nilsson, den andra genom ”de sju bröderna” Henriksson.  
 
En tidig källa är prosten Drivius visitationsprotokoll från 1629, och som Karl Hult m fl refererar till i sina skrifter. Jag har tagit kopia av detta och där står:  
 
”...Thette, såsom och the andre /torp/ ther finnerne boo, och uptagne af elmenningen. För 30 åår bodde ther ingen. Tå kom först thir ifrån Wermelandh een finne benämndh Hindrich, som ther först begÿnt bÿggia. Och mäst alle ther nu boo, ähre hans sönner, mågher, slechtingar...”. (Daterad 19 oktober 1629. Källa: Västerås domkapitel, Protokoll, A I, nr 4, 1628.01.03-1629.12.23, s 83f).
 
Den måste anses som mycket tillförlitlig. Han nämner Henriks Nilssons ”söner och mågar” men inget antal, inga namn. Den son som ändå måste anses säker - så ”säker” man nu kan vara - är Lars Hindersson som finns vid norra gården i Ljusnarn, vilken är Henrik Nilssons gård. Att det skulle vara någon annan far Henrik till Lars på just den andra gården verkar osannolikt. Lars med två söner flyttar sedan till Hällefors, när silververket startar där.
 
Hult menar sedan att skrivningen om Värmland inte ska tas bokstavligt utan kan betyda att Henrik passerade Värmland i sitt strövtåg efter plats att nedsätta sig på.
 
Hult skriver också: ”Vid södra gården i Ljusnarn påträffas omkring 1630 Grills Stefansson och vid den norra Lars Hindersson, kyrkvärd och son till Henrik. En annan son är antagligen Mårten i Torpet [...]. En tredje son är Nils Hindersson vid Björken eller Björkbro [...]. En fjärde Hindersson med förnamnet Simon träffa vi Björksund [...]. Simon köpte gården af Per Hindersson i Södra Hörken och sålde honom till Jakob Urbansson [...]”. (Ljusnarsbergs krönika. 1:a uppl. 1891, s 193).
 
Han menar alltså att även Nils är son till Henrik Nilsson. Och även Simon i Björksund, om än inte lika klart.  
 
Av landskapshandlingarna framgår att Per Henriksson och Nils Henriksson skrivs första gången bland Salbofinnarna 1611 resp. 1612. Och 1612, liksom sannolikt 1613, är fortfarande Henrik Nilsson registrerad. Per och Nils Henriksson samt ”Longe Hindrich” skrivs vid Finneboda 1616 och 1617. ”Longe Hindich” är troligen densamme som Hindirch Hindersson, identisk med Henrik Henriksson Werre. Pål dyker upp först 1628.  
 
Vid Drivius visitation anges för övrigt alla bosatta vid Ljusnarn. Det är: Grels, Lars Hindersson, Pål Hindersson, Anders Hindersson, Hindrich Hindersson och Staffan Grelsson. Men nu sammanförs finnarna inte under Salbo eller Finneboda (som i landskapshandlingarna) utan där de faktiskt bor. Nils Hindersson t ex skrivs vid Björken.  
 
Vad som är sant, närmast sanningen eller falskt, kan man ha olika uppfattningar om. I slutändan blir det ändå en bedömning utifrån de fakta som finns. Det jag kan tycka talar för att också Nils är son till Henrik Nilsson är att han blir finnelänsman; alltså talesperson för finnarna. Förtroendeuppdrag förärades ju den som hade god kännedom om bygden, människorna och - kunde finska. Och som son till Henrik Nilsson hade han definitivt stark förankring i bygden.  
 
Men lika troligt är att flera av dessa bröder gifte sig med döttrar till Henrik Nilsson, blev svärsöner och därmed lika förankrade i bygden som om de skulle vara söner till honom. Det kan ju t o m vara så att de kände Henrik och flyttade till Ljusnarsbergsbygden av den anledningen. Henrik visste var de bästa boplatserna fanns och kunde visa dem. Att bröderna bara hux flux skulle flytta från Finland till just Ljusnarsberg och ta upp boplatser på specifika ställen utan kunskap om området, tror jag inte på.  
 
*   *   *
 
Henrik Henriksson Werre är dessutom intressant - också av andra skäl än namnet. Han uppröjde Vintermossen och var i alla fall under en viss tid, bosatt där tillsammans med brodern Pål. Som jag visade i ett inlägg under Dalarna och Malingsbo tidigare (2011-01-13) -  - sålde han torpet till sin bror Pål omkring 1635. Under de 30 år som gått har Pål utökat och förbättrar boplatsen så mycket att det vid rättegången (där Henrik Henrikssons söner Anders och Nils Henriksson begär att få inlösa torpet) har övergått från ett torp till ½ hemman. Av den anledningen, och av det faktum att Henrik faktiskt har sålt torpet, får brorsönerna inget gensvar och Pål sitter kvar i orubbat bo.
 
Men man måste fråga sig varför Henrik sålde torpet från början?  Bättre ställe för odling enligt skogsfinska metoder får man leta efter.  
 

 
Från Kindlahöjden, Örebro läns högsta topp, 426 m ö h, mot Ljusnarn och Björken. Vintermossen till vä om Rasbacksberget i förgrunden. 2007. Foto: L G Nygård.
 
Blev han trött på Påls ”trollerikonster”? Hur som helt verkar Hindrik sedan lite ”husvill”. Har sannolikt varit bosatt (inhyst) hos någon av bröderna. Finns bl a i Hörken 1638 (enl. kyrä). Och vid utskrivningen 1640 så noteras för honom och sonen Henrik: ”lofuat willia taga ödeshemman på land:t”. Det reagerade alltså på att han inte var bofast.
 
Och att han bär släktnamnet ”Werre” när det inte förekommer hos Henrik Nilsson, tycker jag talar mot att han är Henriks son. Däremot är det, som sagt, mycket möjligt att han är svärson.            
 
Mvh
Leif

2011-02-16, 19:59
Svar #22

Utloggad Johan Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2015-09-19, 14:46
    • Visa profil
Leif Gson Nygård
 
Tack så mycket! Då vet jag hur jag kommer vidare också!
 
mvh Johan

2011-02-16, 20:03
Svar #23

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej Anna-Lisa
 
Har sedan något år försökt klarlägga Tuppsläktens ursprung och förhållanden. Varifrån har du uppgiften att Lars Olofsson kallas Tupp?  
 
hälsar
 
Jan-Erik Björk
hälsningar
Jan-Erik Björk

2011-02-16, 21:56
Svar #24

Utloggad Peter Arnstberg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2016-09-18, 12:50
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/arnstberg
Kerstin
 
Jag har hittat honom i Ånsta-Längbro födelsebok. Son till f.d. torparen Per Olsson Kronberg och Anna Maria Larsdotter. Han finns också i ett tidigare inlägg här på Anbytarforum.
 
http://aforum.genealogi.se/discus/messages/44/20722.html?976454630
 
MVH Peter

2011-02-17, 00:09
Svar #25

Anna-Lisa Göransson

Jan Erik.
Örebro Läns renoverade domböcker. Volym 7, Anno 1639 den 7 Oktober: Bleff affsagt att en finne, Tuppe Lasse benemnd, skall affstå medh sin byggning, som han byggt  haffuer i Sunnansiö.  
 
Eftersom jag inte angivit ngn källa, så har jag förmodligen hittat detta själv. För åratal sedan så satt jag mycket på Örebro Stadsarkiv och läste domböcker.  
Men jag kan minnas fel. I så fall backar jag.
 
Anna-Lisa

2011-02-17, 00:19
Svar #26

Anna-Lisa Göransson

Jan Erik.
 
Den som först gjorde mig uppmärksam på namnet Tupp var Vadfors. Det har jag antecknat som källa på sonen Jöns Larsson. Han hade två söner vilka båda är mina förfäder.
 
Annars hade jag inte vetat om namnet.
Ljusnarsbergs tidigaste kyrkoböcker ingår ju i Grangärdes böcker. Finns ju också i Vadfors den tidigaste byalängden.  
 
AL

2011-02-17, 12:09
Svar #27

Utloggad Birgitta Lindborg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1426
  • Senast inloggad: 2020-11-12, 15:18
    • Visa profil
Johan Jonsson!
Enligt uppgift på Smedskivan ska Hans Larsson Brusk varit barnlös. Referens på skivan till dödsrunan 1751.
Något barn finns inte heller noterat i hfl Ramsberg AI:5 Hägernäs smeder s 109, s 113 (1723)1729-1733.
Mvh Birgitta

2011-02-17, 13:32
Svar #28

Utloggad Johan Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2015-09-19, 14:46
    • Visa profil
Birgitta Lindborg
 
Tack så mkt! Då måste det vara någon annan Hans Larsson som jag är ute efter... Jag får klura vidare. Hon är knepig den här Anna Hansdotter f.1717-10-12 d.1778-10-04. Ibland står hon som född 1727 också. Gift tre ggr var hon dessutom.  
 
mvh Johan

2011-02-17, 14:50
Svar #29

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej igen Anna-Lisa
 
Problemet här är ju patronymikon. Detta saknas så vitt jag kan bedöma i notisen ovan från 1639. Hur har du fått fram det?  
 
Redan under de första decennierna på 1600-talet fanns uppenbarligen en hel del människor i det område som senare skulle bilda Ljusnarsbergs socken. Det gör att man inte utan vidare kan söka sig fram till rätt patronymikon. Som Leif här ovan har påpekat handlar det ibland om klara samband, men kanske oftast om indicier och antaganden.
 
Tupp förekommer senare i källorna under flera generationer, bl.a. i Ljusnarsberg och Grangärde om jag inte minns fel.  
 
hälsar
Jan-Erik
hälsningar
Jan-Erik Björk

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna