ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-08-22  (läst 3739 gånger)

2004-05-25, 21:42
läst 3739 gånger

Bjørn Grønvold

Hei
Jeg leter etter en forfar og håper noen på disse sidene kan hjelpe meg. Den jeg søker er Henrik Larsen (Lauritsen), ifølge finnemanntallet i Norge i 1686, er han 80 år, født i svensk Finnland, det blir opplyst at han kom til Sverige som liten og tjente på Nya Kopparberg til han var 40 år, omkring 1652 kom han til Norge. Det er også mulig at hans far også ble med til Norge. Hadde han et finsk slektsnavn?,  isåfall hva var det? 
I finnemanntallet i 1686 var han på gården Elnes i Hakadal, Akershus, var gift og hadde 6 barn, 3 d?tre som man ikke har sikkert navn på og 3 sønner, Lars, Per og Henrik.

2004-05-30, 18:37
Svar #1

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hej!
 
Söker födelseställe(var i Ljusnarsberg församling)och föräldrar/syskon till:
 
Johanna Augusta Carlsdotter
F.3 Nov 1860,Ljusnarsberg,Örebro län
 
Föräldrar är troligtvis:
 
Carl Zachrisson  
F. 7 Dec 1831 in Dalkarlstorp  
 
Erika Nilsdotter
F.6 Apr 1829,Hjulsjö församling
 
 
Undrar även var jag hittar Kloten och Öfvre Heden,Ljusnarsberg i husförhören.
Jag har kollat fram och tillbaka i ortsregisterna i husförhören utan att hitta dessa ställen.
 
Carl Zachrisson ska ha dött i Öfvre Heden 11 Mar 1862.
 
Änkan Erika Nilsdotter ska ha gift om sig 26 dec 1867 i Kloten, med Jan Fredrik Jansson(han var då änkling).
 
Tacksam för hjälp då jag hjälper en god vän i Minnesota och själv är jag från Malmö och har ingen som helst kunskap om denna socken eller detta landskap.
 
Mvh, Anne-Lee Wilson
anne-leewilson@telia.com

2004-05-31, 00:11
Svar #2

Utloggad Anne-Marie Lloyd

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 28
  • Senast inloggad: 2012-06-24, 21:27
    • Visa profil
Hej Hanne!
Din Sara Stina är förmodligen släkt med Olof Persson Mässing. Namnen Sara, Christina(Stina) och Anna-Lisa är vanliga namn inom släkten. Jag kan inte finna din Sara Stina i min anteckningar men gissar att hon kan vara dotter till någon av Mats Persson Mässing och Sara Ackermans barn eller barnbarn. Alternativt till någon av Erik Ersson Mässings barn (f.1747, son till Erik Persson Mässing och Anna Ackerman). Om du lyckas spåra någon generation längre bakåt kan jag kanske hjälpa till sen.
 
Hälsningar
Anne-Marie Lloyd

2004-06-05, 03:15
Svar #3

Norm Sandin

Hello
 
It's me again, and I still don't speak Swedish.
 
In the early Ljusnarsberg HFLs I've found relatives in many, many farms.  I purchased the Gröna Kartan for the parish dated 1992 and am a bit confused.  The following farms I don't find at all:
 
Forssängarne
Heds
Narfgården
Sandtjärn
Segerfors
Smedjebacken
Smedsbo
Stielckberget
Stufkarn
 
The following farms have what seem like plausible current (1992) names (first name is from HFL and others are my guesses):
 
Backen   Bäckens, Backarna
Björkbro Sunds  Björksund
Börns   Östra Born
Grönbo   Grönhult
Laxtjärn  Laxtjärnen (2)
Lilla Smedberget Stora Smedberg
Rallsfall  Rällsa, Rällsalv
Rundbergs  Rundberget
Salbofallet  Östra Salbofall
Ställtågt  Stallbergstäkt
Stubberud  Stubberö
Sunds   Sundbo, Sundet
Tappen   Nedre Tappen
 
Could someone who knows the area help me resolve whether the original farms still exist, whether my guesses are correct, or whether the parish boundaries may have changed?  I know there is a Smedjebacken in a neighboring parish, but my farfar clearly left from a Smedjebacken in Ljusnarsberg.
 
I'm also looking for possible existing relatives and would be happy to exchange data with anyone who may have ancestors from these farms.
 
Thank you!
 
Aloha,  
Pono
http://www.sandinfamily.com

2004-06-06, 04:41
Svar #4

Anders Andersson

Here are a few locations listed in the Rosenberg gazetteer (published in 1881-1883):
 
Narfgården, farm near Bångbro.
 
Smedsbo, farm belonging to Stjernfors (Stjärnfors).
 
Stjelkberget, iron ore field with several mines on the western side of lake Norra Hörken.
 
Stuftjärn, village near lake Salbosjön.
 
Backen, farm near Nya Kopparberget, belonging to Stjernfors.
 
Björkbro, village near the Frövi-Ludvika railroad.
 
Björksund, farm.
 
Born, village south of Ställdalen railway stations, partly belonging to Högfors and Krokfors.
 
Grönboda, farm near Stjernfors, to which it belongs.
 
Grönhult, village in the northern part of the parish.
 
Smedberget, village split in two, Stora Smedberget near Nittelfven river, Lilla Smedberget further southeast near Ställdalen railway station.
 
Rälln, village west of Rällså railway station.
 
Rällself, village near Nittelelfven, which in its continuation below lake Ljusnaren is often called Rällsån or Rällselfven.
 
Rundberget, village in the northeastern part of the parish, belonging to Högfors.
 
Salbo, farm near lake Salbosjön in the southwestern part of the parish, belonging to Stjernfors. Several mines at the Salboberg iron ore field.
 
Ställbergstägt, village near the Frövi-Ludvika railroad, south of Ställberg railway station.
 
Stubberö, farm.
 
Sundbo, farm near the Frövi-Ludvika railroad, belonging to Stjernfors.
 
Sundet, village.
 
Tappen (Tappgårdarne), village in the southern part of the parish, near the Frövi-Ludvika railroad.
 
I have Gröna kartan as well, but not for all of Ljusnarsberg parish, which is quite large. My Ljusnarsberg ancestors are mostly found in Fäbobacken, Braxudden, Fasheden, and Nya Vägen.

2004-06-06, 21:29
Svar #5

Norm Sandin

Hi Anders!
 
Thank you so much for the information on farms!  It will take me a while to digest it all.
 
I am directly related to Jan Andersson Krantz b. ~1630 and his daughter Sara Jansdotter Krantz b. ~1658 from Nya Vägen.
 
Per Fredric Jansson b. 1842 lived on Braxudden from about 1880-?.  He was one of my great-grandmother's brother and another great grandmother's half brother.
 
Thanks again, Anders!
 
Aloha
Pono (my adopted Hawaiian name)

2004-06-06, 23:11
Svar #6

Essan Gradhman

År 1769 gifte sig Petter Hindersson ifrån Ljusnarsberg med Elisabet Jansdotter (tidigare gift Gradman).  
Möjligen följde några styvdöttrar med till Ljusnarsberg, alla med efternamnet Gradman.  
Finns det någon kännare av Ljusnarsberg som uppmärksammat denna familj?  
 
Tyvärr är inte Genline för åren 1769-1800  filmat av Genline ännu så att jag kan kolla själv.
Tacksam för alla upplysningar om denna familj!

2004-06-07, 00:31
Svar #7

Anders Andersson

Norm, I have no data about my Ljusnarsberg ancestors before 1700. I have two ancestors born in Braxudden, Sven Andersson born 11 June 1737 and his son Adam Svensson born 23 September 1782. The latter had a daughter Lovisa Adamsdotter born 31 December 1820 in Nya Vägen.
 
(I'm in the process of obtaining a new e-mail address; my previous one is no longer working properly.)

2004-06-07, 01:02
Svar #8

Utloggad Anne-Lee Wilson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1818
  • Senast inloggad: 2016-07-14, 22:00
    • Visa profil
Hej!
 
Varför hittar jag inte dessa ställen i husförhören i Ljusnarsberg???
 
Dalkarlstorp
Kloten  
Öfvre Heden
 
Undrar även om någon kan finna denna persons födelse:
Johanna Augusta Carlsdotter  
F.3 Nov 1860,Ljusnarsberg,Örebro län  
Vill ju veta om jag har rätt föräldrar(Carl Zachrisson och Erika Nilsdotter)och var i Ljusnarsbergs församling hon är född.
 
Tacksam för hjälp!
 
Mvh,Anne-Lee Wilson.
anne-leewilson@telia.com

2004-07-07, 18:24
Svar #9

Bengta Källström

Hej!
Ett problem:
Bertil Bertilsson Kempainen, som kom från Finland på 1620-talet och slog sig ner vid södra ändan av sjön Norra Hörken, hade sönerna Grels, Bertil och Påvel. Av dem blev Grels kvar på gården, som fick namnet Grils efter honom.  
 
Enligt uppgifter fick Grels Bertilsson följande barn, födda 1628-1649: Bertil, Lars, Sigfrid, Olof, Hindrik, Karin, Staffan. Hindrik Grelsson är problemet.
 
Hindrik Grelsson uppges vara född 1639 och död 1665. Källorna är olika forskare i Disbyt.  
 
Hur gärna jag än vill få det till att Hindrik Grelsson på mitt anträd är en ättling till Bertil Bertilsson Kempainen, så får jag det inte att gå ihop. Hindrik Grelsson på mitt träd har barn som är födda 1630-1645. Det är Grels, Anna, Elisabeth, Karin, Erik, Brita.  
 
Grels Hindersson vid Bruket i Ljusnarsberg dör 1675 och begravs den 13 juni.
 
Har någon en ledtråd att ge mig huruvida Grels Hinderssons far Hindrik Grelsson är besläktad med Bertil Bertilsson Kempainen? Eller har vi här två olika Hindrik Grelsson?
 
Mvh / Bengta

2004-07-07, 19:34
Svar #10

Göran Fredriksson

Hej Bengta!
 
Henrik Grelsson i Krokfors är inte släkt med Bertil Bertilsson Kempainen.
Han kom från Finland och var en av de första bergsmännen vid Nya Kopparberget. Var gift med Anna N.N. som dog 1684 (begr. 14/9), själv dog han redan 1665 (begr. 29/3).
 
Mvh
Göran

2004-07-07, 20:23
Svar #11

Bengta Källström

Hej Göran!
Stort tack för Ditt snabba svar.
Henrik Grelsson i Krokfors, säger Du. Är det alltså samme Hindrik Grelsson vid Bruket, som är far till Grels, Anna, Elisabeth, Karin, Erik och Brita? Och gift med Anna! Och kom från Finland!  
 
Vet Du då något mera om den familjen, vilken släkt han tillhörde, när han kom från Finland osv? Vad som hände med barnen? Han är väl inte nämnd i Ljusnarsbergs krönika?
 
Tacksam för varje liten upplysning.
Mvh
Bengta

2004-07-08, 19:35
Svar #12

Göran Fredriksson

Hej Bengta!
 
Henrik Grelsson i Krokfors har mycket riktigt de barn som du nämner.  
På 1600-talet och början av 1700-talet skrivs det ofta att de kommer från ett område, t.ex. Bruket eller Norrsjön.
Krokfors är en av gårdarna beläget vid Bruket.
Han dyker första gången upp i kyrkböckerna 26/12 1635, då dottern Anna döps. Hon gifte sig 19/10 1651 med Daniel Matsson, torpare i Nygård. Hon dog 1688 (begr. 19/2) i Nygård.
Brita gifte sig 16/11 1645 med Per Eriksson.
Karin gifte sig 14/11 1652 med Erik Matsson.
Jag har en anteckning om att Henrik Grelsson ägde och gav namn till Henrikshyttan, den först anlagda hyttan i slutet av 1620-talet. Tyvärr har jag inte noterat var jag har fått den uppgiften ifrån.  
 
Mvh
Göran

2004-07-08, 19:49
Svar #13

Monica Fogelqvist (Monifo)

Göran Fredriksson! Jag har en Bertil Persson Kemppainen, född omkr 1600 i Dalby (S). Hans hustru, Helga Knutsdotter, dog i Grue i Norge 1693, och av de fyra barn jag känner till var ett fött i Älvdalen och ett annat i Dalby. Så småningom hamnar två söner till Bertil i Dalkarlsjön i Färnebo (S), respektive Linnerhöjden i Rämmen (S).
Vad man vet om dessa finnar, är ju att de satt inte precis fast på ett ställe, utan de verkar ha varit rätt rörliga. Så det jag undrar över nu, är om du vet om det finns något släktskap mellan dessa båda Bertil Kemppainen i Dalby och Norra Hörken?
 /Monica

2004-07-09, 08:17
Svar #14

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej Ljusnarsbergsforskare
 
Ljusnarsberg bildades ju under 1630-talet av delar av andra läns områden. Det gör det svårt för icke initierade som undertecknad att hitta uppgifter innan bildandet. Jag är främst intresserad av finnarna i den så småningom nybildade församlingen. I vilka andra församlingar, häradsrätter, arkiv etc. kan man således söka uppgifter i mantalslängder, jordeböcker, domböcker, kyrkböcker, tiondelängder etc.
 
Med utmärkt tack för ett svar!
 
hälsn
 
Jan-Erik Björk
hälsningar
Jan-Erik Björk

2004-07-09, 11:21
Svar #15

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Hej Jan-Erik!
 
Ljusnarsberg blev egen församling 1635 och den första ministerialboken börjar då och sträcker sig fram t o m 1655 (med vissa luckor).  
 
Området tillhörde dessförinnan Grangärde och Lindesberg. Gränsen mellan de två församlingarna gick i höjd med Råstock.  
 
Det betyder att du kan finna uppgifter om finnar också i dessa församlingars kyrkoböcker, särskilt de första ministerialböckerna. För Grangärde med början 1628, Lindesberg 1632.
 
Ljusnarberg fick egen häradsrätt först 1639: Nya Kopparbergs Bergslags häradsrätt eller Ljusnarsbergs Bergslags hdr. Men innan dess kan du finna uppgifter i Grangärdes och Lindesbergs domstolsarkiv.  
 
Grangärde lyder då under Västerbergslags domsaga och Västerbergslags tingslag. Ofta åtföljs domboken för Grangärde av Norrbärke och Söderbärkes dito eftersom de låg i samma domsaga och tingslag. Lindesbergs landförsamling tillhörde Linde Bergslags hdr, vilken även innefattade den till Ljusnarberg i öster gränsande Ramsbergs församling, vars protokoll finns bevarade från 1612.
 
I de nämnda församlingarna hittar du nog också de andra källorna som du nämner.
 
Ja, det var de upplysningar jag kan ge dig. Har själv sökt, och funnit, en hel del uppgifter om finnar i dessa källor.
 
Mvh / Leif

2004-07-10, 13:19
Svar #16

Bengta Källström

Göran,
 
Stort tack för hjälpen med Hindrik Grelsson!
 
Bengta

2004-07-10, 15:16
Svar #17

Utloggad Samuel Simonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 571
  • Senast inloggad: 2018-02-28, 00:40
    • Visa profil
Bergsmannen Anders Eriksson Knapp, f. 12.8.1711 i Västra Born, d. där 30.4.1758 och hans hustru Anna Eriksdotter, f. 6.1.1732 i Brattberget, Ljusnarsberg, hade enligt angiven källa en  dotter Catharina, f. 9.2.1755 i Västra Born. De hade gift sig 1750.
 
Är fler barn kända? Skulle t.ex. Stina Andersdotter, f. 3.2.1752, kunna vara dotter till dem? Enligt vigselboken (g.m. Johan Göran Gezelius, bergsman i Sundet, Ljusnarsberg, den 15.10.1769) var Stina dotter till en bergsman i Västra Born.
 
Källa: 24 Famous Swedish Americans (artikeln om Glenn Seaborg)
 
Mvh
Samuel

2004-07-10, 23:34
Svar #18

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Leif
 
Jag bugar och tackar dig för upplysningarna. Nu är det bara att köra igång!! Jag börjar med landskapshandlingarna!En komplikation är väl att Grangärde som tillhörande Västerbergslagen tillhörde Västmanlands län fram till och med 1640? Eller??
 
hälsn
 
Jan-Erik B
hälsningar
Jan-Erik Björk

2004-07-11, 08:24
Svar #19

Utloggad Ulla Wimnéus

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 233
  • Senast inloggad: 2021-04-20, 10:55
    • Visa profil
Anne-Lee, du kanske redan löst ditt problem. Om inte så prova Ramsberg församling! Där finns i varje fall Kloten i mitten av 1800-talet.
Hälsn.  
Ulla  
ulla.w@are.mail.telia.com

2004-07-11, 18:44
Svar #20

Utloggad Leif Gson Nygård

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2046
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 18:52
    • Visa profil
Jan-Erik,
 
Det kan vara lite svårt att veta i vilket län källorna finns att söka, och det gäller särskilt landskapshandlingarna.
 
På RA finns tryckta förteckningar som ingång till landskaphandlingarna. Vid besök där för något år sedan, kopierade jag av inledningen till Västmanlands handlingar (9 s.) som jag scannar in och mejlar över till dig. Den är till god hjälp.  
 
Där kan man också köpa det register till landskapshandlingarna (på CD) som kom för något år sedan, men det känner du kanske redan till? (Inbillar mig dock att den tryckta förteckningen är enklare att hantera, mer lättöverskådlig).
 
Sedan på filmrulle nr CD 2998 (Västerås Stadsbibliotek) finner du förteckning över alla volymer i Västmanlands landskapshandlingar 1539-1641 [Westmanlands Register]. Där ser du den länsindelning som då var rådande (Ulfunds län, Wäsby län, Salbergs län o s v). Västerbergslagen låg naturligtvis inom Kopparbergs län och kan sökas i Dalarnas landskapshandlingar (Dalasamlingen, Stadsbiblioteket i Falun), men i denna förteckning ser du även volymerna för den länsdelen. Rekommenderar studium av registret innan du startar.
 
Lycka till!
 
Hälsar / Leif

2004-07-12, 16:20
Svar #21

Göran Fredriksson

Hej Samuel!
 
Kerstin(Stina)Andersdotter f. 3/2 1752 är mycket riktigt dotter till Anders Eriksson och Anna Eriksdotter i V.Born.
 
Mvh
Göran

2004-07-12, 19:50
Svar #22

Utloggad Samuel Simonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 571
  • Senast inloggad: 2018-02-28, 00:40
    • Visa profil
Hej Göran,
Hjärtligt tack för bekräftelsen. Jag härstammar från Anders Eriksson genom båda döttrarna Catharina och Kerstin (Stina). Vet du om det finns litteratur om bergsmännen i dessa trakter under den tiden det är frågan om? Det är ju flera bergsmansfamiljer som gifter in sig i varandra.  
Mvh
Samuel

2004-07-13, 16:22
Svar #23

Göran Fredriksson

Ljusnarsbergskrönikan av Karl Hult, 1918, är en bra bok som jag kan rekommendera.
 
Mvh
Göran

2004-07-27, 22:00
Svar #24

Utloggad Jan-Erik Björk

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 591
  • Senast inloggad: 2023-05-01, 21:23
    • Visa profil
Hej Leif
 
Mycken tack för alla tips som du har lämnat mig här och via mejl.
 
ha det bra hälsn
 
Jan-Erik Björk
hälsningar
Jan-Erik Björk

2004-07-28, 00:43
Svar #25

Anna-Lisa Göransson

Monica Fågelqvist!
Är nyfiken på var du hittat uppgiften att Helga Knutsdtr dog 1693 i Grue.
Mvh. Anna-Lisa

2004-08-06, 13:52
Svar #26

Anki Hägglund

Hej Ljusnarsbergsforskare!
Söker uppgifter om Anders Sundberg född 1796 i Råda och hans hustru Stina Andersdotter född 1785-11-01 ev.i Malung.De hade dottern Stina Maria Andersdotter Sundberg född 1821-02-05 De flyttade till Ljusnarsberg (Nya Kopparberget) 1826 från Grängesberg.Är det någon som har denna familj i sina anor är jag tacksam för information
Mvh Anki

2004-08-12, 19:57
Svar #27

Utloggad Lisa Robinson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 4
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hello,  I have another listing at: Anbytarforum: Landskap: Okänt landskap / Spårlöst försvunna: Augusta Marie Anderson. Born: 21 Jun 1865 in Kopparberg - to US 1883 related to this inquery.
 
The kind people that answered me there suggested that I ask for help here.  Family legend says my great Grandmother, Augusta Marie Anderson came from Kopparberg.  Unfortunately, I don't which of the different derivations of Kopparberg is correct: parish, lan, etc.  
 
Her parents are listed on a funeral certificate here from Yakima, Washington, as Andrew Anderson and Fredericke Messig. The genealogists there said that Messig didn't seem like a proper Swedish name, and Messing or Mässing may be a likelier choice, with some names that seem plausible links.
 
If anyone has ideas about possiblilities for names of her grandparents, there is a Mässing family line I can try to tie into.
 
Augusta emigrated from Sweden in 1883.  I've never heard of any other family members coming to the U.S.  I do have a postcard from the Sanatoriet in Kopparberg that was in a family photo album from the 1920s.  It doesn't have a name on it, but since it was mailed to the family it would seem that someone related should have either lived there or worked there. Could anyone tell me if the place still exists or if records from it would be available?
 
Thank you in advance for any help, (and also tolerance for my lack of proper Swedish!)
Lisa

2004-08-22, 16:09
Svar #28

Monica Fogelqvist (Monifo)

Hej Anna-Lisa Göransson!
Har varit borta hela sommaren utan någon kontakt med datorer, så denna din fråga hittade jag inte förrän nu när jag kommit hem igen. Tyvärr så har jag ett irriterande datorhaveri här hemma, vilket gör att jag inte kommer vare sig in eller ut i min släktforskningsdator. Kan alltså inte kolla mina noteringar, men om jag inte minns helt fel, så har jag en gång i tiden fått uppgifterna om Helga Knutsdotter av Arne Östman. Sara Bertilsdotter var ju gift med en Räisäinen i Grue, så förmodligen bodde väl hennes gamla mor där på slutet. Jag skrev att Helga dog 1693, men jag undrar om det inte skall vara mellan 1678(?) och 1693...  
Men jag skall nog ta itu med mina Kemppainen så fort det börjar fungera här igen, så då skall det väl kunna bli lite reda i det hela.
Mvh
 Monica

2004-08-22, 18:16
Svar #29

Anna-Lisa Göransson

Monica!
Tack för ditt svar. Vi hörs eller snarare syns så småningom
Anna-Lisa

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna