ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-05-04  (läst 3122 gånger)

2003-01-24, 02:42
läst 3122 gånger

Utloggad Harri Blomberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2013-02-28, 15:08
    • Visa profil
    • gotala.blogg.se
Jag håller på och forskar om en författare född och död i Köping, så jag undrar om någon kan komplettera mina förkunskaper i ämnet. Jag är lite nyfiken över vad som hände med hans barn och om det bland ättlingar finns några hågkomster om mitt forskningsobjekt? Nedan följer personfakta:
 
I Vesterås stifts herdaminne (1880) står det om Isak Georg Stenman (1816-1867) att han: ”Genom rik naturbegåvning, goda kunskaper, varmt nit, ovanlig arbetsförmåga och ädel karaktär vann han allmänt förtroende och allmän välvilja.”
 
Isak Georg Stenman, föddes i Köping 8/1 1816. Han blev student i Västerås 1835 och prästvigdes i Uppsala 1839 och därefter fick tjänst som vice skolmästare i Rättviks socken, där fadern Per Erik Stenman var komminister från och med år 1835 - efterträdde adjunkten Anders Burelius -  fram till sin död 1853. Fadern, som föddes i Västmanland 1783, hade varit rektor i Köping under sonens uppväxttid.
Det enda barnet - Isak Georg - fick Per Erik Stenman med fröken Margareta Kristina Blixenstråle (1783-1856). Hon dog vid Stjärnsund i Husby i Dalarna, där sonen var brukspredikant för tillfället.
 
År 1843 blev Isak Georg komministeradjunkt i Rättviks socken. År 1848 gifte han sig med Hedwig Johanna Rinman (1815-1854), dotter av lagmannen Reguel Ulrik Rinman. Två år senare föddes sonen Per Gudmund, vars levnadsöde gjorde honom först till lantbrukare i Södermanland och sedan till bokhållare i Stockholm. Samma år som sonen föddes blev Isak Georg Stenman brukspredikant vid Stjärnsund. Brukssamhället låg vid södra ändan av sjön Grycken i nuvarande Hedemora kommun. Hustrun dog år 1854.
 
En komministertjänst fick Stenman i sin födelsestad Köping redan år 1855, men tillträdde den inte först året efteråt. Modern måste ha varit i dålig kondition, för inte först efter hennes död år 1856 åkte han till staden i Västmanland, nära Köpingsåns utlopp i Mälaren.
I Köping gifte sig Isak Georg Stenman år 1857 för andra gången, med Hedvig Karolina Meijer, född 1828. Hon var dotter av handlanden och rådmannen C. F. Meijer och Charl. Karol. Carlsson. Paret fick två barn:
Otto Fredrik, född 1858, sjöman.
Tycho, född 1860, student.
 
Stenman avled vid sitt skrivbord 25/4 1867. Han efterlämnade en maka och tre barn från två äktenskap.

2003-01-24, 10:16
Svar #1

Utloggad Göran Ulväng

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2017-01-11, 09:17
    • Visa profil
    • www.ekhist.uu.se/Staff/GUlvang
Harri Blomberg!
Känner inte till något om författaren Stenman, men har däremot enstaka uppgifter om hans son Tycho. Denne var nämligen god vän med min farfars farbror, Axel Carlson (sedan godsägare på Ullvi gård, Köping) och Axels kusiner Rickard Ericsson (sedan bokhandlare i Ystad)och Axel Pettersson Werner, (sedan kyrkoherde). Tycho förekommer i en brevväxling under åren 1879-1880 då Axel läste vid Alnarps lantbruksinstitut.Nedan följer korta sammandrag av de brev Tycho förekommer i:
 
Kusin Richard Ericsson, Västerås till CAC 3/3 1879.
Varit eldsvåda här 14 dagar sedan, hotade förstöra hela södra delen av staden, RE var inblandad, hade besök av Ludvig Hellgren från Köping, och sedan kom Ekström och Tycho samt ett par andra vänner, på punsch o toddy m m, hade just slutat priffepartiet kl 8, och de främmande gått,då  frun kom in och säger att elden är lös, blott 10-12 gårdar från oss vid stora torget, kastade på oss arbetskläderna, sprang till spruthuset,  lågorna redan höga, drog ut sprutor till brandstället, börjad arbeta med dem, brist på varmt vatten, och stark kyla, 18 minusgrader, vattnet frös i slangarna, sprutan obrukbar flera gånger,  RE, kamrat och Tycho Stenman pumpade på för fullt, lyckade släcka elden på en sida, sedan fattade det eld i stort trevåningshus, hettan blev då så stark att de inte kunde vara kvar, de beordrades då vattenbegjuta spritbolaget,  det höll på att fatta eld flera gånger, de stod 70 fot från huset, ändå så stark hetta att, att strålföraren fick vattenbegjuta dem, sedan detta hus var räddat, vattenbegjöt de en vind som fattat eld, arbetade där från kl halvtolv på kvällen till kl 2. Då det var räddat, kunde då gå hem och lägga oss, när de kom hem var både byxor o rock isklumpar, så de kunde ställa ifrån sig dem på golvet, blev förkylda, legat i 13 dagar,  
 
Kusin Axel Pettersson, Västerås till CAC 14/5 1879
Studenterna inte färdiga ännu, muntliga examen inte varit ännu, hoppas själv få klara det, har klarat de skriftliga proven, skrev på temat morgonstund har guld i mund, härligt väder här, hälsar från Richard, Tycho och Ekström
 
Kusin Richard Ericsson, Västerås till CAC 6/6 1879.
RE reste hem till Köping på pingstdagen, gick då ut till Ullvi .......... Studentexamen: Tycho Stenman klarade sig, var högtidligt att se dem komma ut, RE var med och hissade Tycho 7-8 gånger, hade tillställning i natt, och håller i kväll zwyck, i morgon koppareslagare, skönt att det är söndag,  
 
Om de är till någon hjälp vet jag inte. Jag hör av mig om jag hittar något mer om Tycho.
Hälsningar
Göran

2003-01-24, 14:17
Svar #2

Utloggad Harri Blomberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2013-02-28, 15:08
    • Visa profil
    • gotala.blogg.se
Göran, tack för underbara små historier om Tycho Stenman. Tar gärna del av fler om du hittar mer...
 
Isak Georg Stenman skrev mest under pseudonym, så det kan vara en av orsakerna till att han är okänd. Jag håller på och sammanställer en skrift där jag i förordet ger en kort sammanfattning om Stenmans liv, samt om hans far som också var publicist och eventuella efterkommande beroende på möjligheten att hitta något om dem.
 
Huvudanledningen till att jag forskar om författaren Stenman är att han har skrivit en av de första tryckta finnmarksskildringarna - anno 1849, vid sidan av mycket annat.

2003-01-24, 15:48
Svar #3

Utloggad Harri Blomberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 285
  • Senast inloggad: 2013-02-28, 15:08
    • Visa profil
    • gotala.blogg.se
Inte för att nedanstående text riktigt hör till anbytarforum, men för att klargöra Isak Georg Stenmans författarskap så presenterar jag ändå kort hans produktion:  
 
Under ”ett besök på boklådan i Falun” heter en artikel skriven i ”Tidning för Fahlu län och stad”, publicerad den 25/6 1840:
”Af Länstidningarne hade jag förnummit, att flera Bokhandlare funnos i den goda staden, hwilka en hwar hade sitt lilla eget särskildta goda att bjuda på; och för att ej gå miste om något, fick jag lof att, dragen af Apostlahästarnes ystra och istadiga par, göra en wisit hos dem alla.”
 
Den förste bokhandlaren är upptagen, den andres bokbestånd är ”ej betydligt större, än en någorlunda furnerad djeknes”, den tredje och fjärde är inte bättre, hos den femte får kunden svaret: ”Magistern är nu i skolan, men mellan kl. 12 och 3 samt efter kl. 5 i afton kan både han och böckerna träffas.” Nyckeln sitter dock i dörren:
”Hå! Här fanns en disk att börja med, och om bokförrådet ej war särdeles widlyftigt, så såg det åtminstone ut här, som en boklåda. Musikalier lågo på ett bord, och äfwen på golfwet syntes Haeggströms gamla förlager intaga en sämre plats, än de werkligen förtjena. Men då utrymme felas, är man äfwen nöjd med att se golvet upptaget. Här fick jag rätt mycket nya saker, hwilka wisserligen ej ”utanför”, som Dalkarlen säger, äro nya, men för oss, som äro så långt skiljda från upplysningens wagga, hufwudstaden och Upsala, ännu hafwa hela nyhetens behag. Jag beklagade mig öfwer min till större delen fruktlösa wandring, och äfwen deröfwer, att också här saknas mycket nytt. Orsaken förklarades och bestod deri, att från gammalt hafwa Hrr Roselli och Olsson haft, den ene Hjertas, den andre Lundequists förlager, och dessutom äro Comministrararne Consistorii-Notariens Commissionärer, hwadan, allt detta tillsammanslagdt, bokhandeln blifwit så splittrad. Nu troddes dock, att sedan paketposten emellan Fahlun och Westerås kommit igång, äfwen förläggare skola finna räkning i att skicka samtlige stadens bokhandlare, som deraf wilja göra allwar, sina artiklar till försäljning. Wisserligen wore detta det bästa både för säljare och köpare, ty när man har så klena ben, som jag, fattig karl! Är det ej roligt att kuska så kring hela st?n. Emellertid fann jag till den med (=till och med den?) sista LeipzigerMesskatalogen hos Herr Huldberg och fick så tillfälle att göra några efterskrifningar från Tyskland.”
 
Artikelförfattaren var Jeremias Orkborn, pseudonym för tidningens dåvarande redaktör Isak Georg Stenman. Det är samma upphovsman som till ”Hemseder i Dalom, en Finnmarksfärd”, publicerad i ”Norden - skandinavisk nationalkalender för år 1850”, tryckt året före på Per Adolf Huldbergs tryckeri i Stockholm. Denne bedrev tryckerirörelse i Falun ett tiotal år tills han år 1848 flyttade till Stockholm, där han bedrev en omfattande verksamhet som boktryckare och bokhandlare. Författaren Stenman kom att vara Huldbergs tryckeri trogen i sitt yrkesverksamma liv. De bokhandlare som presenteras i ovanstående artikel är bokbindarna A F Boman och P Olsson samt skolläraren J F Andersson.
 
Jag har haft ett stort problem att hitta Orkborns riktiga namn - för jag har misstänkt att han skrev under pseudonym då det var vanligt under första hälften av 1800-talet - och när jag väl gjorde det nyligen på Helsingfors universitets hemsida så var det inte svårt att gå vidare i levnadsteckningen av författaren. Att han var son till komministern i Rättviks socken och själv hade befattningarna vice skolmästare och komministeradjunkt i samma socken, framgår inte alls av reseberättelsen som utspelar sig i Rättviksskogarna i februari 1849.
 
Pseudonymen Jeremias Orkborn skrev flitigt bokrecensioner i Falupressen under 1840-talet. Fredrik Braune har i ”Anteckningar om abbreviationssignaturer i svensk litteratur (1893, s. 83).” identifierat honom i ”Norden” 1856 som Isak Georg Stenman, samt densamme under signaturerna -nm- och -g-n i ”Dagsländan” 1840. Stenman var åren 1839-1841 (årtalet 1846 omnämns i Östbergs verk om Falun, s. 471) redaktör för falutidningen ”Tidning för Falu län och stad”.
Tidningen startade som ett radikalt-liberalt organ men förde sedermera i flera decennier med växlande framgång högerns talan. Den grundades av provinsialläkaren Johan Magnus Bergman (1792-1867). Dess förste redaktör var densamme, men han överlät snart redaktörssysslan åt Stenman som ivrigt kämpade med konkurrenttidningen ”Tidning för Stora Kopparbergs län” om läsekretsens ynnest och ibland ganska argsint polemiserade mot varandra på ledarspalten.
   
Under 1840-talet och första hälften av 1850-talet var Isak Georg Stenman en kunnig och flitig översättare av goda andeliga böcker, skrev även originaluppsatser och bearbetningar i kalendrar och tidskrifter, samt i tidningar såsom i Falun och Västeråspressen. Förutom ovan nämnda sysslor och publikationer kan man på Internets sökmotor Libris hitta ytterligare fem verk som visar hans mångsidighet. Två av dessa under en kvinnlig pseudonym:
 
1) ”Hvilken är den skönaste?: fruntimmers-porträtter i stålstick/med poetisk text.” Omfång; 24 s.: ill. Medarbetare var Carl Vilhelm August Strandberg (1818-1877).
2) ”Dagsländan: poetisk sommar-kalender 1840 (af I G Stenman m fl).” - Fahlun 1840, 146 s.
3) ”Ny och oumbärlig hand-kokbok för stad och land, men i synnerhet för ogifta fruntimmer och unga husmödrar: Af Anna Bergström (peudonym).” - Stockholm 1849. Anmärkning: 2: a - 14: e upplagan 1850-1896. I den trettonde upplagan finns 500 olika anrättningar upptagna.
4) ”Kärlekspostiljonen: Brefställare för älskande eller hundrande mönsterbref i alla möjliga hjertats angelägenheter.” - Stockholm 1853. Utgiven af E N F Ästman. Bearb.
5) ”Förvaringsboken-boken, eller konsten att under loppet af flera år förvara kött och grönsaker m m: Af Anna Bergström (pseudonym).” - Stockholm 1855. Andra upplagan 1863.

2003-04-14, 07:29
Svar #4

Utloggad Christina Lundin

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 849
  • Senast inloggad: 2020-04-27, 14:44
    • Visa profil
Hej.
Lars Benjamin Brannius f 1726 Södermanland gifter sig för andra gången ca 1761 med ? från Köping. Allt jag vet om bruden är att hon kommer från Köping. De bor troligen i Stockholm, Lars Benjamin dör där 1764.
Jag undrar om någon kan hjälpa mig att titta i vigselboken från Köping, vet inte ens om de vigs i Köping. Har kört fast, så jag försöker allt.
Mvh
Christina

2003-04-21, 17:43
Svar #5

Utloggad Maud Pettersson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 20
  • Senast inloggad: 2012-10-15, 17:52
    • Visa profil
Jag söker efter Skollärare Johannes Nors?n f.1841 Traryd,Kronob.län.Han flyttar från Falköping 1873-12.10 till Köping, Västm. tillsammans med hust. Lovisa Pettersson f.1848 i Odensvi, Västm. och dottern Hanna f.1872.
Jag har sökt i inflyttningslängderna både från Köping sfs. och lfs. och också i Odensvi men kan inte finna dem. Är det någon som känner till dem?
Kan de finnas i någon annan förs. i närheten av Köping?

2003-06-27, 21:56
Svar #6

Svante Hammarberg

Hej!
 
Har någon som forskar i Köpings stadsförsamling stött på Anders Setterberg och hustrun Elisabet (Lisa) Forsberg? Dessa ska ha gift sig 1779-10-14 i denna församling. Deras son var smeden Anders Bergström, gift med Katharina Andersdotter.
 
Tacksam för ev. upplysningar
hälsar Svante Hammarberg

2003-07-08, 11:51
Svar #7

Utloggad Jouni Tervalampi

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 384
  • Senast inloggad: 2015-11-19, 13:31
    • Visa profil
Hej!  
 
På västra sidan av Skedvisjön hade de vandrande skogssamerna sitt läger Lappkärret. Där ifrån vandrade de till marknaden vid Olofsmässan i Köping. Nu undrar jag om någon har sett några döda, vigda eller födda Lappnamn i kyrkoböckerna.  
 
Hälsningar Jouni Tervalampi

2003-09-09, 16:12
Svar #8

Utloggad Bernt Ekholm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 77
  • Senast inloggad: 2019-03-06, 16:29
    • Visa profil
Daniel Saamuelsson f. 1784  21/3 i Enkullen, Ludvika flyttar ca 1830 från Ljusnarsberg till Köping.Tyvärr hittar jag inte honom där.
Tacksaam för alla tips om vart han tog vägen !  
Mvh  Bernt Ekholm

2003-12-30, 08:31
Svar #9

Magdalena Larsson

Känner någon till rektorn Jonas Ingeldi Columbagrius i Köping, o h h Margareta Rogman f 1667 i Söderbärke? Fick de några barn t ex?

2003-12-30, 20:05
Svar #10

Utloggad Jan Hultberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 823
  • Senast inloggad: 2023-08-11, 21:07
    • Visa profil
Magdalena, kan du berätta var du hittat uppgiften om Jonas och Margareta?
Jag har sökt i Västerås  Stifts Herdaminne, men hittar dem inte.
 
//Mvh

2003-12-30, 22:34
Svar #11

Leif Svensson

Jonas Ingeldi Columbagrius  
var tydligen född i Falun 1657
hans fru Margareta Rogman är dotter
till Cladius Erici Rogman och Justina Lindelia,
men i vilket herdaminne det stod i har jag inte  
framme just nu i skrivande stund, men återkommer i morgon.
 
Mvh
Leif Svensson
Västerås

2003-12-30, 23:14
Svar #12

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Detta avhandlades väl delvis under Söderbärke igår - där gavs en del källhänvisningar..

2003-12-31, 13:33
Svar #13

Leif Svensson

Columbagrius Jonas Ingeldi (1657-92),  
rektor i Köping, 1687-92.  
Ekström II:1 Bilaga, s.30.  
 
Mvh
Leif Svensson
Västerås

2004-01-15, 13:41
Svar #14

Utloggad Kenneth Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 22
  • Senast inloggad: 2024-02-08, 07:15
    • Visa profil
Hej,
Jag byter anor från Småland o dess närområden med den eller de som kan hjälpa mig vidare i min släkts anor. Tacksam för hjälp. Närmast söker jag om det finns ett samband mellan Militära titel? H:Hind:Horn (TRUMPETARE?) Eric Ersson Thunberg född ca 1678 gissning. Hustrun ? född 1680. Hon är död i Sickelsta Sergantbostället, 3 km nw Kumla, Örebro län. Begravd den 1756.07.22 vid 76 års ålder. Om jag inte misstager mig? Är ej 100 %.
T.inskriven i köping? GMR Västmanlands Reg Livkompaniet 16 / 4 . 24 . 1691. Har ej denna läst ännu. Hittade i 1694-1710 KO 4554 1/11 är i 1694. som 667 . 67 . i 1694 GMR i Köping. Därimot är jag säker på släktsambandet Eric Thunberg f 1710 i Köping Westmanland. Son till ovanstående ?
Denna T. blev 2a Trumpetare och bosatt vid Sergantbostället Sickelsta 3 km nw Kumla, Örebro län (NÄRKE). Fyra generationer trumpetare. Jag sänder senare kopior till Er. Från Kenneth Larsson Spånarp, 57003 Vrigstad.

2004-01-26, 23:18
Svar #15

Anna-Karin Gustafsson

Hejsan
 
Vet inte om jag har kommit på rätt köping men jag testar iaf. Jag letar efter Amalia Wilhelmina Holm född 1843-02-05 i Köping moder Fredrika wilhelmina Holm född 1816-11-12 i Köping, Jag söker Amalia och Fredrikas båda föräldrar. Amalia har en bror som heter Carl Wilhelm men vad jag har förstått så har de inte samma fader.

2004-01-27, 16:57
Svar #16

Utloggad Sven&Anita Sjöstedt

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 511
  • Senast inloggad: 2022-02-22, 09:57
    • Visa profil
Hej Anna Karin!
 
I Sveriges Befolkning 1890 så fann jag följande;
 
Gustafsson Olof  (Gjutare) f. 1839 Trankil, Värmlands län  Far i fam.
Holm Amalia Vilhelmina f. 1843 Köping, Västmanlands län  Mor
Barn:
Erik Gustaf Fritioff f. 1866 Köping, Västmanlands län. I förra giftet mannens s.       (Det är stavat med två F i namnet)
Olof Charles Emil  f.  1871  Köping.    Deras s.
Axel Leonard        f.  1879 Östersund, Jämtlands län. Deras s.
Nils Olof               f.   1883 Sundsvall, Västernorrlands län. Deras s.
 
Fam. bosatt i Nolby, Njurunda i Västernorrlands län. Medelpad
 
 
Vänliga hälsningar och Lycka till med forskningen!
Anita

2004-02-01, 00:32
Svar #17

Utloggad Jan Hultberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 823
  • Senast inloggad: 2023-08-11, 21:07
    • Visa profil
Hallström Otto.
Jag undrar om det finns någon som forskat kring ovanstående person?
År 1856 grundade han Köpings Mekaniska Verkstad (KMV).
Finns det någon som har information om Ottos ursprung?
 
//Mvh

2004-03-15, 21:13
Svar #18

Christine Åberg

Söker efter Emilia Lucia Sjögren född 1880-12-13 i Köping. Vilka var hennes föräldrar?
 
Christine

2004-03-16, 09:20
Svar #19

Utloggad Göran Ulväng

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 145
  • Senast inloggad: 2017-01-11, 09:17
    • Visa profil
    • www.ekhist.uu.se/Staff/GUlvang
Jan Hultberg!
Jag har bestämt för mig att just denna släkten Hallström finns med i Svenska Släktkalendern. Kolla hemsidan med registret:
 
http://hem.passagen.se/gronstub/ssk.html
 
Hälsningar
Göran

2004-04-25, 11:46
Svar #20

Ann-Christine Tegvik

Har någon stött på Lars Tiblin född 1758-06-
i Köping. Alla uppgifter om honom och släkten Tiblin är av stort intresse
 
anki

2004-09-27, 22:39
Svar #21

Jenny Enqvist

Hejhej
Jag söker efter min farfar, hans syster och föräldrar.
 
Farfar heter Gustav Erik Johansson f. nov 1921 och han gifte sig i början på 40-talet med Signe Linnea Jansson f.1918-09-14 i Skinnskatteberg. De fick två barn: Arne 1944 och Kerstin 1948
 
Gustav hade en yngre syster: Maj-Britt Johansson, som flyttade till Sthlm och dog där för ca 10-15 år sen.
Deras föräldrar var: Erik Johansson, han dog i början av 80-talet i Valskog
Jag vet inte mer om ff m, mer än att hon dog tidigt och hette Hulda och är begraven i Valskog.
 
Är det någon som känner igen denna familj?
 
MVH
Jenny Enqvist, Malung

2004-09-28, 15:53
Svar #22

Utloggad Kia Wahlsten

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2017-01-31, 10:26
    • Visa profil
Turing, Sara, f. ca 1698, död 1739, gift med furir Enberg - finns det någon som vet vilka som var hennes föräldrar?

2004-12-19, 21:19
Svar #23

Utloggad Siv Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 27
  • Senast inloggad: 2012-09-19, 21:41
    • Visa profil
Söker föräldrar och syskon till Eric Wretling f.1751 i Köping + 1789. Han var gift med Brita Christina Darell f.29/8 1756 Köping. De vigdes 2/11 1777. De fick barnen:  
Anna Christina f.20/12 1780 Köping.  
Peter f.10/2 1784 Köping
Eric f. 4/4 1786. Köping
Brita Christina gifte om sig med en Anders Flink f. 11/9 1757.

2005-01-13, 15:52
Svar #24

Marion Biversten

Söker uppgifter om Georg Ryding född 1881 i Glanshammar(T) Bokhållare Georg Ryding finns antecknad som utflyttad från Malma fs (U)17/12 1909 till Köping sfs. Finns det någon som forskar i Köping och kan hjälpa mig med flera uppgifter.
 
Mvh
Marion

2005-01-31, 09:14
Svar #25

Utloggad Ellesiv Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 289
  • Senast inloggad: 2019-07-28, 10:13
    • Visa profil
Hej!
Är det någon som känner till föräldrar eller syskon till Anna Maria Lundell f. 1858 i Köping hon gifte sig med Carl Vilhelm Moberg f. 1856 i Romfartuna hans pappa har jag heller inte funnit.
Mvh. Ellesiv.

2005-02-21, 05:09
Svar #26

Utloggad Ulf Hjelmqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 944
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 12:34
    • Visa profil
Det uppges att Maria Charlotta (Maja Lotta) föddes i Köping 1826-04-25 (dock ej uppg. om Sfs el. Lfs). Som föräldrar uppges Jakob Ersson Forsberg f. 1790-03-02 i Köping samt Cathrina Persdotter. Har någon tillgång till fler uppgifter om dessa personer, evt. även tidigare led?
 
På förhand tack!
Ulf Hj.

2005-04-12, 14:19
Svar #27

Utloggad Annette Palm

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 104
  • Senast inloggad: 2021-11-16, 20:52
    • Visa profil
Maria Elisabeth Holm. 1726-11-26 d. 1809-10-06 g. m. Samuel Esseen f. 1718-02-14 Stockholm d. Bernshammar 1801-01-14.  
 
Jag söker hennes far, bagaren Holm i Köping,har någon ytterligare info om den familjen ?
 
(Carl Eug?n  Esseen :Släkten Esseen den sk.Bernshammarsgrenen, Sthlm 1921)
 
Mvh Annette

2005-04-22, 01:22
Svar #28

Utloggad Karl Gustav Qvarfordt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 114
  • Senast inloggad: 2015-04-17, 20:39
    • Visa profil
    • www.qvarfordt.info
Hej,
söker kompletterande uppgifter om
Qvarfot (Qvarfodt/Qvarfordt), Georg Reinhold
f. 1825 i Köping, Västmanlands län.
 
Han var gårdfarihandlare och flyttade bla till Kaga i Östergötlands län och gifte sig? med den betydligt yngre Gustafsdotter, Sofia Matilda f.1843 i Godegård, Östergötland. Han fick flera barn.
Post 892201-892205
 
Vilka var Georgs föräldrar och när föddes de?
Hade han syskon? När flyttade han från Köping?
 
Mvh
 
Karl Gustav

2005-05-04, 20:13
Svar #29

Utloggad Karl Gustav Qvarfordt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 114
  • Senast inloggad: 2015-04-17, 20:39
    • Visa profil
    • www.qvarfordt.info
Kompletterande uppgifter:
alltså var Georg Reinhold född 16/7 1825 i Köpings stadsförsamling. Han står antecknad som gårdfarihandlare.
Han stavade då namnet:Qvarfot (prästens stavning)
Den gamla och nya stavningen är Qvarfordt.
 
Föräldrar ska ha varit: Carl Qvarfot född 1793
och Brita Chatrina troligen född 1808 båda från Köpings stadsförsamling. De bör alltså ha bott i Köping fram till 1830 eller längre.
 
Vem var alltså Carl, när föddes han? Föräldrar?
Detsamma för han hustru.
 
Tacksam för alla tips

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna