ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-10-19  (läst 2681 gånger)

1999-07-21, 16:36
läst 2681 gånger

Carl Szabad

Denna diskussion fortsätter under Arboga på grund av ett inlägg 1999-07-21 kl 07.41 under Landskap - Södermanland - socknar - Kung Karl och Kungsör, rörande landskapsgränsen.
 
Arboga är enligt Nordisk familjebok (1923-1937) stad i s[ödra] Västmanland på båda sidor om Arbogaån. Däremot kan man under Säterbo läsa socken i Västmanlands läns Södermanlandsdel. Säterbo införlivades 1947 med Arboga stadsförsamling. Således ligger dagens Arboga stadsförsamling i både Västmanland och Södermanland men gränsen går alltså inte i Arbogaån utan i gamla församlingsgränsen mot Säterbo. Där avviker den karta jag använt för Socken-Sök mot Nordisk familjebok.
 
Det vore intressant om någon hade ytterligare synpunkter på landskapsgränsen i Arboga, med källor angivna.

1999-08-04, 09:14
Svar #1

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
OK, Carl! Vi fortsätter vårt meningutbyte under rubriken Arboga.
Det förefaller vara mer än oklart hur gränserna mellan landskapen är dragna i Arbogatrakten. Jag har forskat litet i tillgänglig litteratur och funnit, om inte direkta, så åtminstone indirekta indicier på att landskapsgränsen mellan Södermanland och Västmanland är Arbogaån och mellan Södermanland och Närke är den gemensam med  Götlunda sockengräns.
Ang din kommentar om Säterbo, så går Säterbo's nordgräns i Arbogaån och så långt kan vi väl vara överens om att gränsen mellan Södermanland och Västmanland till den delen är gemensam med Säterbo's gräns.  
I väst skjuter Arboga Landsförsamling som en tarm ner mot Hjälmaren. På smalaste stället är tarmen mellan Säterbo och Götlunda bara c:a kilometen bred.
Förefaller osannolikt att det dras två landskapsgränser på så korta avstånd.
 
Nu till litteraturen;
Sv Uppslagsbok årg 1929:  
Arboga:  
... Stad i Västmanlands Län ... ... Staden, som ligger helt nära den punkt där Västmanland, Närke och Södermanland sammanstöta...
Obs - den punkt  inte  de punkter där ...
 
Nat Enc:
Arboga:
... troligen under senare medeltid bebyggdes s åstranden som låg i Strängnäs stift; n åstanden tillhörde Västerås Stift...
 
Sv Uppslb:
Strängnäs stift:
... omfattade til en början ö o mell Södermanland och 1170 tillades Rekarne o Närke. Sedan (1300) har endast obetydliga förskjutningar förekommit.
Sv Uppslb:
Södermanland:
... S omfattar hela Södermanalnds län, samt av Västmanlands län området s om Mälaren och Arbogaån.
 
Både Nationalecyklopedin och Sv Uppslagsbok har mer att hämta under olika rubriker, men är i huvudsak upprepningar av ovanstående.
 
Allt tyder på att Arbogaån är den gamla gränsen mellan Landskapen Västmanland och Södermanland, till dess den i trakten av Röfors, blir gränsen mellan Närke och Västmanland.  
Götlunda Socken ligger i Närke, även om den sedan 1974 räknas till Västmanlands län och Västerås stift.
Kommun- socken och andra sammanslagningar över Arbogaån har förvirrat begreppen och på sikt har länet tagit över landskapet, men någon egentlig förändring av landskapsgränserna har inte ägt rum.
Landskapen har idag ingen egentlig betydelse utöver det rent kulturhistoriska, men det kan väl vara skäl nog att behålla dem.
Kan som lite grädde på moset tillägga att i Det Bästas Bilbok, 1969, är det tydligt utsatt att gränsen mellan Södermanalnd och Närke går i Arbogaån och längs Götlundagränsen. Tyvärr var de litet fega och tog inte ställning för hur gränsen berör själva Arboga, så fortfarande är det litet luddigt huruvida Arboga sunnan ån är Södermanland eller inte.
 
Mvh  
Rolf Liljhammar

1999-08-05, 08:34
Svar #2

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Hoppsan... Lade märke till att jag lyckats röra ihop gränsdragningen i sista stycket i föregående inlägg.
Givetvis är det gränsen Södermanland och Västmanland som går längs Arbogaån och gränsen Södermanland - Närke går längs Götlunda-gränsen.
Formellt sätt borde Arboga sunnan ån tillhöra landskapet Södermanland, men det vore helt omöjligt, och löjligt, att exvis i Anbytarforum skilja på dem som bor söder eller norr om Arbogaån.
Arboga är Arboga, det räcker.
 
Mvh
Rolf L

1999-08-05, 09:13
Svar #3

Carl Szabad

Rolf: Sverigevägvisaren från 1983 (utgiven av Det Bästa) tvekar inte vad gäller landskapsgränsen utan lägger hela Arboga stadsförsamling och landsförsamling i Västmanland medan annan litteratur lägger nu upphörda Säterbo i Södermanland. I Socken-sök finns Arboga därför med två gånger, under både Södermanland och Västmanland.
 
Jag håller med dig om att det verkar märkligt att Västmanland skulle gå ner i en blindtarm via åtminstone Arboga landsförsamling, men så säger ännu så länge den litteratur jag använt. Det kanske har att göra med tillgång till Hjälmarens vatten.
 
Jag tror vi kan vara överens om att Götlundas öst-gräns är identisk med Närkes och att åtminstone östra delen av Arbogaån skiljer Södermanland och Västmanland. Vad gäller resten så forskar jag på det och hoppas återkomma när expertis på området är tillbaka från semestern.

1999-08-08, 11:12
Svar #4

Utloggad Jan Appelquist

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 134
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 17:44
    • Visa profil
Jag har ingen tillräckligt detaljerad karta för att bedöma värdet av följande.
 
När Säterbo upphörda 1946 så delades församlingen. Fastigheterna Säterbo allmänning, Kvisterhult, Prästtorp, Tyringe, Sjölunda och Findla nr 1 och 2 (sammanlagt 16 km2) fördes till Arboga landsförsamling. Närmare 2 km2 fördes till Kung Karl och resten till Arboga stadsförsamling.
 
Kan den av Rolf omtalade kilometerbreda tarmen utgöras av de fastigheter som fördes till Arboga landsförsamling? Därmed skulle Säterbo  i väster ha gränsat till Götlunda söder om Arbogaån?

1999-08-10, 16:37
Svar #5

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Tack Janne.  
Ditt inlägg fick mig att först besöka Arboga Pastorsexp och titta extra i de kartor jag fick tag på. Tyvärr så var även det materialet litet magert. Vissa av de fastigheter du nämnde fanns med, men andra låg utanför kartan, och gränserna var inte alltför tydliga.  
Där motsäger ingenting din hypotes om Säterbo-Götlundas gemensamma gräns. Mer forskning ger nog bättre resultat.
En annan karta däremot, över Västerås stift, följer länsgränsen ned till Hjälmaren.Det som kan vara gränsen till Säterbo är där dragen åtskilliga kilometer fråm Götlundagränsen och en rel stor kil av Arboga landsförsamling når till Hjälmaren.
 
Nästa besök blev Släktforskarrummet i Arboga Bibliotek, där jag hittade Arboga tidning 31/12 1946. På sid 5 skriver komminister E Hansson en minnesruna över Säterbo Socken, där jag saxar följande:
”Säterbo har under alla tider räknats till landskapet Södermanland. Gränsen mellan Västmanland och Södermanland i dessa trakter har alltid varit Arbogaån. Däremot råder stor tvekan angående gränsen mellan Södermanland och Närke.  
På nuvarande kartor räknas Arboga Stad, söder om ån, och Arboga Landsförsamling till Södermanland  
J B Lohman framhåller i 'Arboga Sockens Känning', att Arboga Landsförsamling är sammanfogad av tre landskap, Västmanland, Södermanland och Närke. Gränsen skulle enligt honom ha gått något längre öster än nu.
Under medeltiden hörde Arboga söder om ån till Närkes Lagsaga. Fråga är om icke gränsen mellan Södermanland och Närke under medeltiden varit Säterbo västra gräns...”
 
Så långt komministern. Den karta över de nya församlingsgränserna som jag trodde skulle finnas i tidningen hittade jag inte.
 
Däremot fanns i läsrummet en kopia av en gammal karta:
”Dalecarliæ et Vestmanniæ. Nova et accurata delcripio”, signerad ”D Petro  Julio Coyet... ... D.D.D. Joh Janßonius. Ex officina Janssoni- Walbergiana et Mosis Pitt”.  
Kartan är tyvärr inte daterad men symbolerna för städer och andra orter överensstämmer med de symboler som brukades kring 1600-1700 talen.
Närke-Södermanlandsgränsen är där dragen längs södra Hjälmarstranden och vidare längs Eskilstunaån, fram till Mälaren vid Torshälla.
Enligt den kartan skulle såväl Arboga sunnan ån som Kung Karl, Säterbo Kungsör och hela Södra mälarstranden fram till Torshälla vara Närke (!!!)
 
Tala om att vända upp-och-ned på diskussionen
 
Mvh
 
Rolf L

1999-08-17, 18:34
Svar #6

Björn Nilsson

Jag söker upplysningar om Brita Katarina Sjöbergs ursprung.  Heds (U) dödbok 1784-09-30 säger att hon  
 
”.war född i Arboga stad i 1704 uti Martii månad, af fadren Per Gustaf Sjöberg därstädes dragare och makan Ärliga Hustru Caisa Brita Holm... Efter föräldrarnas tidiga bortgång genom döden, blef hos en moster uppfostrad. Ankom hit til församlingen år 1736 gift sig samma åhr med sin förnämpde man.” (nämligen smeden Erik Hedman).  
 
 Makarna Sjöberg-Holm dog 1719 respektive 1720, och syns inte i Arbogas längder förrän 1708. 1704 fick dragaren Per Andersson i Arboga en dotter, men hon hette Kristina, inte Brita Katarina. Den enda Brita Katarina (Brita Caisa) jag hittat i Arboga bodde hos kopparslagaränkan Leonard Meyers änka Margareta Ahlman och hennes dotter Maria. Maria skulle i så fall vara den moster som uppfostrade Brita. Dessutom dyker en Erik Hedman tillfälligt upp som hovslagare i Arboga 1735, försvinner igen och Brita Caisa utgår samtidigt, så spåret ser riktigt ut.  Men . det finns också en Brita Sjöberg född i Medåker  1715-02-24, dotter till ryttaren Per Sjöberg. Modern hette Kerstin Jönsdotter från Tveta.  
 
Om släktkedjan Brita Katarina Sjöberg - Caisa Brita Holm - Margareta Ahlman stämmer, så borde kanske Margareta ha varit gift med en Holm innnan hon gifte sig med Leonard Meyer. Vem denne Holm skulle kunna vara har jag ingen idé om, men smeder i Arboga har haft det namnet. Vidare fanns det en harneskmakare som hette Ahlman. Kanske Hedman gifte in sig i en metallurgisk släkt?
 
Har någon några tips eller uppslag mottages de tacksamt. Kanske vi kan byta lite anor också?
Björn Nilsson, Stockholm

1999-09-01, 08:10
Svar #7

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Med en dåres envishet återkommer jag i frågan om landskapsgränserna krin Arboga:
 
I Sven Ljung: ”Arboga Stads Historia”, del I, Arboga 1949, finns mellan sidan 16-17 en karta över Västmanland, där gränsen otvetydigt dras längs Arbogaån och vidare längs sjösystemet fram till Ervalla, utan några som helst avvikelser. Inte ens vid platsen för Arboga.
Ån var också stiftsgräns fram till c:a 1533-36 då ”Laurentij” (Säterbo?) Socken på något vis hamnade som annex under Arboga landsförsamling. (A.a. sid 137). 1545 slogs Arbogas landsförsamling samman med Säterbo (sid 138) som då rimligen överfördes till Västerås stift. Detta blev väl inledningen till den senare totala förvirringen ang Läns och Landskapsgränser.
 
Ett kapitel i Arboga Minnes årsbok 1989 berör Säterbo kyrka. Författaren (Lennart Tyrfors) framhåller mycket riktigt att Säterbo fortfarande ligger i Södermanland. Tidigare tillhörde Säterbo Strängnäs stift och V Rekarne härad, det framskymtar även att Säterbo kan ha varit eget härad.
 
- ”Socknen sträcker sig från Arbogaån i norr till Hjälmaren i söder, från Reutersberg o öster till Sjölunda i öster. En tid på 1500-talet hörde även Fröshammarsön till Säterbo, innan Gustav Vasa slutligen lade denna del av Västermo socken till Arboga socken.' - Det skedde för den eländiga vägens skull' säger salig Lohmann”(Sid 123).  
 
Noteringen att Säterbo tidigare varit härad härrör sig troligen från det äldre namnet Sæterbohæræth.
I en artikel i ”Bergslag o Bondebygd 1950, skiljer författaren på ”härad” i betydelsen rättslig enhet och det  ”härad” som ingår i bygdenamn vid politiska gränser.
Sætærbohæræd skulle då kunna betyda ”gräns”,  - men gräns mot vadå?  
Jag kopplar det samman med notisen i mitt tidigare inlägg: ”Fråga är om icke gränsen mellan Södermanland och Närke under medeltiden varit Säterbo västra gräns...”
 
Det är lätt att anta att Närke och Södermanland gränsade varandra vid Säterbo socken, men var gick den gränsen. Gick den vid nuvarande Götlundagränsen, eller vid nuvarande Säterbogränsen. Det avgör vart Arboga ”sunnan ån” hör, Närke eller Södermanland???
Eller - hur tillförlitlig är den karta jag nämner i mitt tidigare inlägg???
 
Mvh
 
Rolf L

1999-09-06, 12:26
Svar #8

Utloggad Ulla Kristoffersen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2024-01-21, 15:57
    • Visa profil
Min fm fm Maja Lisa Fredlund uppges vara född 28.10 1807 i Arboga, men där har jag ej funnit henne, varken i lfs eller sfs. När hon  1828 gifter sig i Kungsör, bor hon hos sin mormor (enda levande släkting)Anna Stina Hammarroth, Lundströms änka. Är det någon som har stött på paret Fredlund/Lundström i eller runt Arboga?
Tacksam för hjälp!
Hälsningar  
Ulla Kristoffersen, Norge

2000-02-19, 11:56
Svar #9

Rune Ramberg

Jag söker svar på följande fråga: Johan Larsson Jäderholm född 1753 5/5 på Jäders ägor, var son till Lars Larsson Död 1756. Tillhör denna Jäderholm någon av smedsläkterna vid Jäders bruk som omtalas i boken Bland bergsmän och bergsfolk sid 57?
Tacksam för hjälp!
Rune Ramberg

2000-03-17, 19:45
Svar #10

Bengt Wikström

Hej !  
    Kan någon svara på vilka som var föräldrar  
    till brovakten Anders Ramstedt f. 1741 d.
    1789 i Arboga , ev. hade han en bror Bengt
    Axel f. 1732 ? Var låg ( ligger? ) Torpa ,
    i Västmanland ?
 
    M.v.h. Bengt W.

2000-03-24, 14:29
Svar #11

Utloggad Britt-Marie Björk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 313
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 17:26
    • Visa profil
Bengt Wikström:
 
Anders eller Andreas som det står i födelseboken var född 1741 03 26 i Arboga stadsförsamling.
 
Far: Anders Ramstedt f 1699 i Ramshyttan.
Mor: Christina (Stina) Westin f 1710 Arboga.
 
Övriga barn: Catharina f 1738 och Maria f 1744 båda i Arboga.
 
Mvh
Britt-Marie Björk
Arboga

2000-04-01, 19:08
Svar #12

Bengt Wikström

Hej !
   Jättetack Britt-Marie ! Vi letar efter föräld-
   rarna till en smed Anders Andersson Ramstedt
   f. 1730 och dessa kan vara just dessa ! Står
   gärna till tjänst om du behöver hjälp med
   något från Finland i gengäld !
 
   Aprilhälsn. , Bengt .

2000-04-01, 20:30
Svar #13

Utloggad Rolf Liljhammar

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 466
  • Senast inloggad: 2010-12-03, 04:58
    • Visa profil
Bengt!
Det finns ett Torpa i Västmanlands län, men i landskapet Södermanland.
Har du kollat det?
 
Mvh
 
Rolf L

2000-04-02, 03:30
Svar #14

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Det finns faktiskt ett Torpa i landskapet Västmanland, i Ramsberg, Lindesbergs kommun, Örebro län. Dessutom finns två Torpa i Örebro kommun i landskapet Närke, i Örebro län. Det ena är en gård i Almby, det andra en station på Nora Bergslags Järnväg (NBJ), numera Nora Bergslags Veteranjernväg (NBVJ).
 
Med vänlig hälsning  Tord Påhlman

2000-04-02, 10:00
Svar #15

Hans J. Herholdt

Søker opplysninger om Hans Fredrik Fredlund (Fredlun, Fredelund) født i Stokholm ca.1814.
(Hans Fredrik Fredelun, Diditalarkivet Norge 1865-telling for Brevik. Post 294)
Hans Fredrik Fredlund døde i Brevik 31.Oktober 1871 57år gammel.
Er takknemlig for alle opplysninger om mine svenske forfedere/slekt.
Min slektside er http//home.sol.no/~vherhold/

2000-04-03, 00:56
Svar #16

Utloggad Tord Påhlman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2085
  • Senast inloggad: 2017-11-13, 21:51
    • Visa profil
Hans J Herholdt,
 
Hur är din fråga relaterad till Arboga????

2000-04-04, 14:37
Svar #17

Ragnhild Johnsson

Hej!
Söker uppgift om dödsdatum för Maria Charlotta Ersdotter *1831-03-11 i Ljusnarsberg. Vigd i Ljusnarsberg 1856-06-07 med Anders Gustaf Zetterberg *1834-02-04 i Ljusnarsberg, död 1894-02-16 i Arboga. Parets 7 barn födda i Arboga.
 
Saknar dödsdatum för Augusta Maria Zetterberg *1859-11-03i Arboga. Vigdes i Arboga 1882-11-12 med muraren August Wilhelm Bergdahl *1859-10-06 i Fellingsbro-Rockhammar, död 1935-02-22 i Blombacka, Tumbo sn. Paret flyttade 1896-07-11 till Torpa. Vet att Augusta Maria dog före sin man, eftersom han vid sin död 1935 var omgift.
 
Hälsningar
Ragnhild

2000-04-06, 23:41
Svar #18

Utloggad Gunilla Didriksson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 436
  • Senast inloggad: 2015-07-25, 22:02
    • Visa profil
MOBERG
Den 21/9 1688 gifter sig borgaren Erik Persson Morskog från Arboga med Elisabet Ersdotter från Ramsbergs Förs(T)
De får i sin tur bl.a.barnen Per, Jonas, Elisabet, Erik, Samuel, och Anna alla med efternamnet Moberg vilka de flesta har bosatt sig i Arboga.  
Tacksam för alla upplysningar.
Gunilla D.

2000-04-10, 17:56
Svar #19

Utloggad Anders Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-30, 08:35
    • Visa profil
Catharina Lisa (Elisabeth) Hammarström, född 25/1 1742 i Arboga (enl. Hedemora hfl),
gift 1761 med Anders Hedenroth, sämskmakare mäster i Hedemora stad, död 12/1 1809
i Hedemora, Långgatan, Hedemora sfs.
 
Har någon möjligen uppgifter om hennes föräldrar ?
 
M.v.h.
från Anders Lindström, Gävle.

2000-04-12, 19:42
Svar #20

Utloggad Britt-Marie Björk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 313
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 17:26
    • Visa profil
Anders Lindström:
 
Din eftersökta Catharina Elisabeth är född 25/1 1742 i Arboga landsförsamling.
 
I födelseboken står som föräldrar: Johan Pettersson f 1711 och Christina Olsdotter f 1715.
 
I husförhören för Arboga lfs 1746-51 har Johan Pettersson tillägget Hammarström. Ytterligare en dotter, Anna Margareta har blivit född 1746 09 06.
 
Mvh
Britt-Marie Björk
Arboga

2000-04-12, 22:36
Svar #21

Utloggad Anders Lindström

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 273
  • Senast inloggad: 2015-11-30, 08:35
    • Visa profil
Britt-Marie Björk:
 
Tack för bekräftelsen om att Catharina Elisabeths födelsedatum stämde,
samt uppgiften om att det var i Arboga landsförsamling hon var född i.
Själv hade jag antagit att hon var född i stadsförsamlingen. Jag kommer
senare i år att utforska denna släktgren, vilket blir intressant.
 
M.v.h.
från Anders Lindström, Gävle.

2000-04-13, 15:57
Svar #22

Utloggad Britt-Marie Björk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 313
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 17:26
    • Visa profil
Anders L:
 
Behöver du mera hjälp,hör av dig så går jag och letar igen.
 
Mvh
Britt-Marie i Arboga

2000-05-13, 11:07
Svar #23

Martina Ingvarsson

Jag söker min mm fm syster:
 
Maria Lovisa Persdotter (Persson)
f 2 juli 1872 i Lisselboda, Fellingsbro.
 
Hennes föräldrar:
Per Olsson, f 3 jan 1835 Linde
Sofia Andersdotter, f 5 sep 1832, Fellingsbro
 
(Maria) Lovisa flyttade med sina föräldrar och syskon till torp nr 5 i Sällinge 1875. Hon flyttade också med dem till Bäck 1884.
 
(Maria) Lovisa flyttade från Bäck i Fellingsbro till staden den 12 november 1894.
 
Jag har inte kunnat hitta henne i Arboga, men vad jag vet ska hon åtminstone vara begravd där. Är det någon annan som stött på Lovisa?
 
Martina

2000-05-17, 23:25
Svar #24

Liz Asplund

Hej Bengt!
Det ligger ett Torpa straxt utanför Kungsör om man åker mot Eskilstuna (har jag för mig).
Mvh Liz

2000-05-18, 20:27
Svar #25

Bengt Wikström

Hej !
Tack för tipset !
 
Vårhälsn. Bengt .

2000-06-29, 22:12
Svar #26

Utloggad Kristina Edström

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 785
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 15:56
    • Visa profil
Min morfars bror Karl Otto Nilsson född 1882 i Sya (E) ska ha varit stamanställd på ett regemente i Arboga i förra seklets början.Jag vore tacksam om någon Arboga kunnig person kan hjälpa mej med vilket/vilka vapenslag det var.
Tacksam för svar!  
mvh
Kristina Edström

2000-07-12, 19:39
Svar #27

Utloggad Lillulla Österman

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 61
  • Senast inloggad: 2008-03-02, 11:52
    • Visa profil
Hej jag söker efter föräldrar till Johan Wilhelm Alsterberg f.1804-09-18 i Arboga, död i Falun 1852-12-19

2000-08-31, 22:50
Svar #28

Utloggad Britt-Marie Björk

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 313
  • Senast inloggad: 2024-04-06, 17:26
    • Visa profil
Lillulla:
Johan Wilhelm Alsterberg f. 1804-09-18 i Arboga stadsförsamling var son till kopparslagaren Peter Alsterberg och hans hustru Margareta (Greta) Schilin.
Peter är född 1759 08 10 i Alsters sn och Greta 1759 06 23 i Torpa.  
I husförhör A1:5 114979 1795-1804 2/10 s 40 finns familjen i Westra kvarteren nordan ån, nr 16.
Peter och Greta gifte sig 1794. Gretas 2:a äktenskap. Greta har en son från sitt första äktenskap, Peter Schilin f 1790 06 14 i Torpa.
Därefter får hon tillsammans med Peter Alsterberg sonen Carl Magnus f 1796 04 19 i Arboga, död 1797 03 28. Anna Greta f 1798 07 30 Arboga, död 1801 06 01. Paul och Carl Gustaf f 1801 01 12 Arboga, Paul död april 1801 och Carl Gustaf oktober 1801.
Adam f 1802 04 01 Arboga och slutligen Johan Wilhelm f 1804 09 18 Arboga.
I husförhöret 1795-1804 finns även Alsterbergs moder i familjen. Änkan Anna Persdotter f 1740 i Alster, död 1799 09 18 i Arboga.
 
Mvh
Britt-Marie Björk
Arboga

2000-10-19, 13:21
Svar #29

Inga-Lill Strandberg

Hej Jag söker uppgifter om Karl Fredrik Westlund som ska vara född i Arboga 1775.
Uppgifter jag har är att han ska ha arbetat som urmakare och flyttar från Grythyttan till Östermoren i Norrbärke 1802,mer vet jag inte  
Vore tacksam för all hjälp

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna