ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ättlingar till Milda Emerentia Helling f.1840 Lidköping  (läst 845 gånger)

2002-11-24, 17:14
läst 845 gånger

Inga-Lena Brundin

Hon var dotter till handlaren Emanuel Fredrik Helling och hans hustru Ulrika Sofia Dahlfelt. Milda emigrerade till Sydafrika, troligen 1866 och återkom till Sverige 1867 tillsammans med sin man Viktor Emanuel Noren. Milda dog 1925..

2002-11-25, 06:26
Svar #1

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Hej Inga-Lena,
här är hon med man och barn i 1890 års folkräkning - torde vara rätt person trots att hon här heter Huling:
 
Hemförsamling: Alingsås Landsförs.
Hemort: Kyrkoherdebostället
Kontrakt: Kullings
Län: Älvsborgs
Hushåll nr: 1
Personer i hushållet:
Fam nr: 1
Kyrkoherde Victor Emanuel Norén f. 1839 i Lidköping
Hustru Milda Emerentia Huling f. 1840 i Lidköping
Barn:
Gustaf Emanuel f. 1865 i Afrika, Fil. Kandidat
Axel Victor f. 1867 i Lidköping, Underlieutnant
Ester f. 1871 i Skara
Märta f. 1873 i Skara
Arvid Rickhard f. 1876 i Skara
Ivan Isidor f. 1878 i Skara
Agnes f. 1881 i Skara
Gertrud Cornelia f. 1883 i Skara

Fam nr: 2
Tilda Johansdotter f. 1866 i Långared, Piga
Fam nr: 3
Sofia Johansdotter f. 1869 i Långared, Piga
Fam nr: 4
Charlotta Maria Carlsdotter f. 1868 i N Härened, Piga
--------------------
SVARvolym: 000274  Kort nr: 5
Sida: 22  Rad: 38  
 
Mvh/Maud
Hälsar vänligen
Maud

2002-11-27, 21:43
Svar #2

Inga-Lena Brundin

Hej Maud.
Tack för upplysningarna. Är du själv en av hennes ättlingar? Jag vill ha kontakt med så många nu levande ättlingar som går...  
Mvh Inga-Lena

2002-11-27, 23:04
Svar #3

Utloggad Maud Svensson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 21976
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 12:26
    • Visa profil
Hälsar vänligen
Maud

2004-05-30, 22:38
Svar #4

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Här ovan saknas:
 
Ester född 1869 i (Lidköping?), död 1885

2004-05-31, 12:46
Svar #5

Christina Norén-Svensson

Hej Jan!
Jag blir brydd. Du skriver att Ester (1869- 85) saknas.
 
Makarna Viktor och Milda Emerentia har en dotter Ester f.1871-04-30 i Skara, som blev lärarinna i Stockholm (Källa: Släkten Noreen från Värmland  av Arvid Noreen, sidan 445, utg. Uppsala 1917.)
Jag har släktuppg. att hon var skolkökslärarinna och dog 1926.
 
Vilken källa har Du? Vad känner Du till om nämnda Ester? Mig förefaller det smått osannolikt att de haft två döttrar levande med samma tilltalsnamn.  
 
Mvh Christina

2004-05-31, 18:01
Svar #6

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Förlåt att jag skrivit fel namn. Flickan ska heta ANNA.
 
Nu var det ju inte så i detta fall, men det var inte alls ovanligt att man döpte nästa barn till samma namn om föregående hade dött väld?gt ung.

2004-05-31, 18:32
Svar #7

Christina Norén-Svensson

Jan!
Då är jag med! Anna f. 1869 finns med i Kapitlet om Sävaredsläkten Norén, s.445 i min ovan angivna källa. Jag stirrade mig blind på namnet och kopplade inte alls Din upplysning till Anna, som dog i tonåren.

2004-05-31, 21:28
Svar #8

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Jag tycker att paret Norén är mycket intressanta. De var ju med om något så ovanligt att emigrera till Sydafrika. De gjorde det med skeppet Octavia som gick från Kalmar 1863 och de återvände till Sverige igen 1867, förmodligen efter ett antal strapatsrika år.
Milda Helling skrev brev hem till släkten under hela deras vistelse i Pretoria. Dessa brev finns för tillfället på Emigrantmuseet i Växjö p.g.a. den utställning som visas om just denna utvandring.

2004-06-01, 01:36
Svar #9

Christina Norén-Svensson

Jag håller med Dig, Jan. Visst är paret Norén är ett intressant par!
 
 Mildas uppväxtmiljö och familjeförhållanden känner jag inte närmare till. Vet vilka hennes föräldrar var, det är i stort sett allt. Vet Du mera?  
 
Desto bättre känner jag till Viktor och hans släkt, som till delar är min egen. När Viktor föddes 1839 var fadern Johan Norén rektor i Lidköping. Samtidigt kombinerade han tjänsten med ett eget boktryckeri samt startade 1842 och gav ut Lidköpings Tidning (åren 1842- 45), den första tidning, som utgavs i Lidköping. Johan N. ägde Brynåsa egendom i Gösslunda socken och benämndes av folket Brynåse-prästen, sannolikt för att han av och till vikarierade i olika församlingar i Skaraborg. Tillträdde kh-tjänsten i Sävare (R) 1855. Viktor var då 16 år. Fadern var verbalt begåvad, intresserad av litteratur och poesi. Skrev själv poesi vid högtidliga tillfällen. Familjen var stor, 9 barn (5 söner o. 4 döttrar). Viktor växte upp som nr 3 i syskonskaran. I denna såväl intellektuella som av företagaranda präglade miljö är det inte så konstigt att barnen utvecklades till nyfikna och kreativa personer.
 
Du känner säkert till att Viktor vid utresan var anställd som informator för familjen Forssmans barn samt att han öppnade en skola, startade kaffeplantage och gjorde resor i Sydafrika och samlade in etnografiskt och naturhistoriskt material där. Att han vid hemkomsten arbetade som lärare i naturkunskap vid skolan i Lidköping föll sig naturligt. Var även sånglärare vid Lidköpings skola 1867-68. Hade före utresan erhållit ett hedersomnämnande av Svenska Akademin 1862 för sångcykeln Taflor och bilder från naturen samt  fick ett omnämnande även 1872 för sångcykeln Sommarnattsdröm, båda utgivna. År 1870 blev han adjunkt vid lärarinneseminariet i Skara. Prästvigdes 1873, men ägnade sig också åt media, var redaktör för Skara Nya Tidning 1877-78 för att slutligen välja prästyrket 1879, då han tillträdde som regementspastor vid Västgöta Regemente. (äldste brodern Linus var officer).
Litteraturintresset delade Viktor med fadern. Han gav ut ”Sånger från när och fjärran” 1869, Välskrivningsskola” 1877 och sedan han 1884 utnämnts till kh i Alingsås utkom ”Magistern på sommarnöje”1895. Viktor avled fyra år senare 1899.  
 
Viktors yngre bror Oscar Norén, blev med tiden tidningsman, en av grundarna av SvD 1884 och dess förste politiske redaktör. Det sägs att Oscar var den egentlige upphovsmannen till hela tidningsplanen.  Han var en märkesman i sin generation av journalister. Just nu håller jag på och gör en sammanställning av Oscars liv och gärning. Det finns flera bemärkta bröder i familjen. Richard, en yngre bror till Oscar och Viktor var, också han, mycket musikalisk. Hans kyrkomusikaliska insatser är omvittnade. Han förärades den förnämliga kungl. medaljen Litteris et artibus som blev den yttre belöningen för en framstående kyrkomusikalisk verksamhet. Efter yrkesverksamhet som folkskolinspektör blev också han kh och kontraktsprost (i ärkestiftet). Richard införde i Sverige de s.k. vespergudstjänsterna. Han är tonsättare av ett stort antal psalmer och religiösa sånger. Promoverades 1915 till teol.hedersdoktor vid Uppsala univ. Avled 1922, året innan brodern Oscar.
 
Tack för tipset att få del av Mildas brev hem, som just nu ställs ut i Växjö. Vet du hur länge utställningen pågår? Var finns breven, när de inte är på Emigrantmuseet?
 
Jag ska till Nässjö på studentexamen kommande helg och skulle kunna ta en tur ner till Växjö innan jag återvänder hem till Mälardalen. Vore kul att ta del av breven.  
 
 
Källor:
? Svenskt Biografiskt lexikon, band 27, 1990- 91, sidan 516- 518
? ”Släkten Norén från Nordgården i Öm  - präster, poeter och tidningsmän” av Eddy Bremer, artikel i Husförhörsnytt 2001:2, utg. av Skaraborgs Släktforskarförbund
? ”Kring kyrkoherdefamiljen Norén i Sävare”, artikel 1972-05-02 ur Nya Lidköpings Tidningen.
? ”En upptäcktsresande från Lidköping: Från Gösslunda till Afrika” artikel 1997-11-03 i Nya Lidköpings Tidningen.
? Svenska Män och Kvinnor'' - biografisk uppslagsbok, del 1, sidan 538, utg. av Bonniers 1942
? Skara Stifts Herdaminne av Joh.Warholm: 1:186, 2:677 samt 2:760.
? Information/litteraturtips från Eddy Bremer och andra släktkällor.

2004-06-01, 09:23
Svar #10

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Utställningen pågår på Emigrantmuseet året ut och kommer sedan att visas på ett antal platser i Sverige och jag tror att den kommer att visas i Sydafrika också.
Ang breven så antecknade jag namnet på ägaren, som var en ättling till Milda Helling, men jag har förlagt mitt anteckningsblock.

2005-07-16, 22:44
Svar #11

Utloggad Jan Jutefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4731
  • Senast inloggad: 2014-07-06, 10:38
    • Visa profil
Christina,
 
Du nämner flera böcker som Viktor Norén gav ut, men var finns de?
Jag hittar bara en bok på KB och det är Magistern på sommarnöje från 1895. Jag har även sökt i Skara Stiftsbibliotek, som jag vet har en förnämlig samling Västgötalitteratur.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna