ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vigda någonstans i Västergötland!  (läst 247 gånger)

2005-09-11, 18:58
läst 247 gånger

Monica Fogelqvist (Monifo)

Jag behöver hjälp! Erik Jakobsson (f.1737) från Mockfjärd, vandrade någon gång på 1760-talet (tror jag) iväg mot Småland, för att 1783 åter finnas i Mockfjärd med en liten familj. Hustrun hette Stina Persdotter och var enligt hfl i Mockfjärd född 1748 i Västergötland, och de båda sönerna Jakob 1777 i Västergötland och Jan 1780 likaledes i Västergötland. 1784 drar den lilla familjen återigen nedåt mot Småland, men hamnar i Tådene (R) där sonen Andreas föds i september 1784. Där stannar de och blir så småningom bosatta i Storeberg i Tådene.  
Det jag behöver hjälp med, är var Erik och Stina gifte sig. En näst intill omöjlig uppgift att lösa, eftersom jag inte vet om Erik faktiskt kom till Småland under sin första vandring, och där kanske träffade sin Stina. Dessutom vet jag ju inte om de hann gifta sig före sonen Jakobs födelse, eller om de gifte sig efter 1777, men förhoppningsvis så gifte de sig 1776.
En annan oroväckande detalj, är att när Stina födde sina tre sista barn i Tådene, så kallades hon Bengtsdotter, Persdotter och Johansdotter! I hennes dödsnotis står det Bengtsdotter, och hon skulle enligt den varit född i november 1747.
Det är ju logiskt att tro att Stina var barnfödd i Tådene, men jag kan inte hitta henne där, så mitt enda hopp i denna röra är att finna deras vigselnotis!
Hoppas på hjälp och tacksam för allt!
Monica

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna