ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vallonättlingar i Fågelås m.o.  (läst 506 gånger)

1999-02-02, 12:17
läst 506 gånger

Christina Lindaryd

Min mormors mormor härstammade från Fågelås och var calvinist. Mycket annat, bl a utseendet, tyder också på att hon var av vallonätt. Här är några av hennes anfäder - känner någon till något om dessa? Brukaren Sven Jonsson, f 20/5 1756 i S Fågelås; Hustrun Kerstin Andersdotter, f 7/2 1756 i N Fågelås; Soldaten Erland Ahlman, f 25/10 1750 i S Fågelås; H Stina Andersdotter, f 1/4 1755 i Fröjered.

1999-02-26, 00:14
Svar #1

Anna Berghard

Hej Christina!
Jag har träffat en människa som frågade mig om
jag hade valloner i min släkt bara pga mitt
utseende.Hur ser Valloner egentligen ut?
Var kommer dessa ifrån.Släkten på min fars sida
heter Sjöman och på min mors sida Abelsson och
båda släkterna härstammar såvitt jag vet från Västergötland.Knut Sjöman och Nils Abelsson.
Kan du eller någon annan svara på detta?
M.V.H Anna Berghard

1999-02-26, 18:34
Svar #2

Utloggad Karl Bergstrand

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 296
  • Senast inloggad: 2019-08-29, 07:46
    • Visa profil
    • kb44.se/rotter.htm
Det var nog vanligt om man var mörkhårig och hade ett sydländskt utseende att säga att man hade vallonblod i ådrorna.
Så var det med mammas släkt,hennes bröder hade ett sydländskt utseende och det sas alltid att mamma hade valloner i släkten.
Men några valloner fanns det ej.Alla anor kom från ett begränsat område där de varit bönder på mindre gårdar.

1999-03-01, 14:25
Svar #3

Christina Lindaryd

Jag tror också att man kan lura sig på att folk har ett sydländskt utseende och därmed anses vara valloner. I mitt fall tycker jag dock att kombinationen av sådant utseende + att Emma var calvinist gör det lite troligare att hon också var vallon. Känner någon till om det var vanligt med calvinister i dessa delar av Västergötland?

2002-08-17, 00:16
Svar #4

Elisabeth Delfortrie

Hej Christina,det var lustigt med ditt inlagg omValloner i Fagelas.Min mormor,Augusta Ellen Winqvist,fodd 28.01.1877 i Stackeryd,Norra Fagelas
och hennes syskon sades vara av vallonslakt.Sjalv har jag arvt det morka utseendet,som paminner om befolkningen i den fransktalande delen av Belgien(Vallonien).Flera av dem kom till Sverige pa 1600talet som duktiga hantverkare inom smide och bergsbruk.Att nagra hamnade i Fagelas kan ju bero pa gifte m.m.Om du eller nagon vet nagot om slakten Winqvist i Fagelas,ar jag tacksam for alla tips

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna