ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Trädgårdsmästare Lars Gröndahl, i Skaraborgs län ca 1813-17  (läst 385 gånger)

2007-08-02, 20:51
läst 385 gånger

Eva Leksell

Lars Gröndahl, född 1776 i skånska Veberöd, försvann från Pjätteryd i Småland omkring 1813. Det står i husförhörslängden att han flyttade till Vartofta i Västergötland tillsammans med hustrun Eva Lundberg, född 1774 i Brandstad, och barn. Men jag hittar dem inte i Vartofta-Åsaka socken. Ska det vara Vartofta härad så är det för många socknar att gå igenom.
 
År 1817 återfinner jag familjen i mantalslängd för Värnamo, där det står antecknat att de var mantalsskrivna i Skaraborgs län år 1817. Men var? Som trädgårdsmästare bör Lars Gröndahl ha arbetat på någon större egendom.
 
Jag försöker på det här sättet också se om hustruns föräldrar, Emanuel Lundberg och Christina Holst, flyttade med från Småland där jag tappade bort dem.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna