ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Tegelbruket i Vänersborg  (läst 734 gånger)

2002-09-19, 18:11
läst 734 gånger

Inger Tysland

Kan noen si meg hvem som eide/drev Tegelbruket i Vänersborg i årene 1800-1802?
 
Mvh Inger

2002-09-19, 22:53
Svar #1

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
Inger! Vet ej. Tegelbruket var emellertid anlagt på Tenggrentorps gård. Efter vad jag tycker mig ha förstått så låg Tenggrenstorp på 1800-talet innanför stadsgränsen men utanför själva stadskärnan. Till gården hörde också ett skeppsvarv.
 
Kanske man skall fundera lite över själva gårdsnamnet. Någon Tenggren?
 
Bengt

2002-09-20, 11:01
Svar #2

Inger Tysland

Hei Bengt,
 
Min tipp-oldefar var uekte sønn av Inga på Tegelbruket. Hans barn og barnebarn fikk alltid høre at de var av blått blod fra Flach-familien. Lurte derfor på om det var en Flach der som kunne være barnefaren.
 
Mvh Inger

2002-09-21, 10:12
Svar #3

Utloggad Marcus Borg

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 40
  • Senast inloggad: 2009-01-18, 17:24
    • Visa profil
Om din anfader var född kring åren 1800-1802, kan du via juridiska källor kanske hitta barnafadern eftersom det var vid den tiden var olagligt att avla barn utanför äktenskapet. Lycka till!
 
mvh
Marcus Borg

2002-09-21, 11:32
Svar #4

Inger Tysland

Hei Marcus,
Vet du i hvilke bøker jeg skal lete da? Har forsøkt å finne det i SVAR´s protokoller, men er usikker på domsbøkene. Det er så mange forskjellige.
 
Mvh Inger

2005-11-29, 17:06
Svar #5

Helena Tenggren Prins

Till Inger Tysland:
Hej! Såg att du frågade angående Tenggrenstorp i Vänersborg. Namnet kommer från en de två delägarna (Tenggren) i det tobaksspinneri som drevs där för länge sedan. Mer exakt än så vet jag inte tyvärr.
Ett väldigt sent svar, jag vet, men jag ramlade över din fråga då jag gjorde en sökning på mitt efternamn. Hoppas du ser detta och att det hjälper dig något!
Hälsningar
/Helena

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna