ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Solebrun - känner någon igen det?  (läst 591 gånger)

2001-01-24, 22:43
läst 591 gånger

Utloggad Kerstin Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2011-06-16, 09:08
    • Visa profil
Hej,
 
1773-04-13 föds Johannes Isacsson i Krattorp, Upphärad. Föräldrarna Ryttaren Isac Rydberg och Anna Lisa Palmquist (Upphärad C:2 1730-1785 kort 4/5)
En av faddrarna Rytt: Sven Kieck vid Solebrun är min mf mm fm f och honom har jag inte lyckats placera innan han dyker upp i Upphärad på 1770-talet.
 
Om någon känner igen Solebrun vore jag väldigt tacksam för en vägbeskrivning
 
Många tack på förhand
 
Kerstin

2001-01-24, 23:47
Svar #1

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
Hej Kerstin!
 
Ett Sollebrunn ligger i Erska sn. Det är kanske
vad du söker?

2001-01-26, 10:14
Svar #2

Erika Jensen

Hej Kerstin. Det Sollebrunn du söker (tror jag) ligger i västra götaland norr om Alingsås ca 25km, öster om Trollhättan ca 25km.
Hälsningar Erika.

2004-12-27, 15:41
Svar #3

inga

Ja, Sollebrunn är en väl känd ort sedan gammalt i Västergötland. Den ligger på landsbygden i ett område som kallas Bjärkebygden. Det finns flera böcker som berättar om Sollebrunn, här var nämligen en viktig knutpunkt i gamla tider. När Lödöse Gammelös, som det hette, var stad innan Göteborg blev hade Sollebrunn betydelse av knutpunkt för varor och resande från Skaraborgs jordbruksbygder till staden Lödöse. Man hade gästgiverier och resande kunde färdas till och från Sollebrunn. Läs tex Linnar Linnarssons bok Vägen Skara - Lödöse. Eller John Winqvist böcker om Bjärkebygden. John Winqvist var skollärare från just Sollebrunn och beskriver sin hembygd i böckerna. Det är alltså en historiskt intressant plats dina släktingar kommer från. I dag är Sollebrunn ett helt vanligt litet samhälle! Ordet Sollebrunn kommer för övrigt ifrån att där fanns en så riklig brunn som man hade för vattenförsörjningen... Än idag tas vattnet till samhället från detta vattenställe... Man kan om man har vägarna åt detta håll åka på Nossebro Marknad, en i hela västsverige känd marknad som hålls varje den sista onsdagen i månaden...  
 
mvh
inga

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna