ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Skoglund, kronojägare, Sätila  (läst 462 gånger)

2000-02-11, 15:38
läst 462 gånger

Utloggad Johnny Köhler

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2020-11-17, 17:24
    • Visa profil
I Smälteryd i Sätila socken bodde mellan 1876-1880 kronojägare Skoglund. Han var född i Långemåla i Kalmar län 21/11 1852. Han kom till Sätila i maj 1876 från just Långemåla. Han dog 1880 endast knappt 28 år gammal. Nu undrar jag om det är någon som vet om han lämnade några barn efter sig?
Mvh Johnny

2000-02-11, 20:24
Svar #1

Utloggad Göran Weiler

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 232
  • Senast inloggad: 2021-03-11, 15:11
    • Visa profil
    • www.weiler.se
Hej Johnny
 
Har kolla i mitt Sätila register hittar ingen skoglund som fader i födelseregistret.

2000-02-11, 22:57
Svar #2

Utloggad Johnny Köhler

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 110
  • Senast inloggad: 2020-11-17, 17:24
    • Visa profil
Hej Göran,
Tack för din koll.  
Jag vet inte om det är kronojägaren Skoglund som jag är intresserad av. Jag hittade heller ingen Skoglund i födelseregistret, men ovan nämnde Skoglund fanns med i husförhörslängden för perioden. Orsaken till att jag letar efter en Skoglund är att jag har en födelseuppgift på en kvinna vid namn Aurora Susanna Johansdotter Skoglund som enligt mina uppgifter ska vara född i Sätila 2/7 - 1881, (åtta och en halv månad efter det att kronojägare Skoglund dör). Det kanske är lite långsökt, men han skulle kunna vara far till Susanna. Födelsedatumet är jag ganska säker på, men hon kanske inte är född i Sätila. Dock påstår hennes son detta. Jag har ej tittat i grannsocknarna, men jag får väl göra det.
Mvh
Johnny

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna