ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sara Bengtsdotter född 1796-11-30 i Kind!  (läst 913 gånger)

2007-09-15, 14:36
läst 913 gånger

Utloggad Maria Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 656
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 15:12
    • Visa profil
Hej västgötar!
 
Kan ni hjälpa en bohusläning som kört fast!
I Borås BI:2 sid.129 utflyttningslängd finns Sara Bengtsdotter med sin familj flyttandes till Fristad 1827. Där står det vad jag kan läsa att hon är född i Kind men hur skall man veta vilken socken? GID.nr.: 584.39.66600. Har jag läst fel eller var skall jag leta?
 
Tacksam för hjälp!
 
Mvh
 
Maria Larsson

2007-09-16, 19:05
Svar #1

Utloggad Maria Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 656
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 15:12
    • Visa profil
Hej!
 
Nu har jag hittat henne! Sara Greta Bengtsdotter är född i Tvärred. Enl. Tvärred C:2 sid.206. Jag förstår fortfarande inte det här med född i Kind.
Så om det är någon som kan förklara det är jag tacksam.
 
Mvh
 
Maria

2007-09-16, 19:30
Svar #2

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Tvärred socken ligger i Kind härad.
 
Richard Brun

2007-09-17, 12:48
Svar #3

Utloggad Maria Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 656
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 15:12
    • Visa profil
Hej Richard!
 
Tack för Ditt svar!
Var det vanligt att man uttryckte sig så d.v.s. att bara ange Kind istället för att skriva socknen det gäller? Det finns ju flera socknar som hör till Kinds härad. Jag har aldrig stött på detta förut.
 
Mvh
Maria Larsson

2007-09-17, 13:58
Svar #4

Utloggad Richard Brun

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 279
  • Senast inloggad: 2012-08-06, 13:00
    • Visa profil
Hej !
 
Där är nog mycket ovanligt, men prästen i Fristad kanske inte var så hemma på socknarna i Kind härad och blandat bort sig när han skrev in henne.
 
Richard

2007-09-17, 22:59
Svar #5

Utloggad Tomas GH Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 20:54
    • Visa profil
Hej!
 
Visserligen finns det runt 35 socknar i Kinds härad, men nog förekommer det lite då och då att det enbart står till exempel ”till Kind” vid en flyttning. Jag har aldrig funderat på hur mycket häradsbegreppet har använts i landet som helhet, men häromkring är det fortfarande ganska starkt förankrat. Om en person kommer från Kind och är kindbo eller kommer från Mark och är mar(k)bo, det är skillnad det! När det sedan gäller dialekter i Västergötland så har både kindbodialekten och marbodialekten särställningar. I en gammal bok om dialekter (minns ej vad den hette) delade författaren upp västgötskan i sex dialektområden där just kindbo- och marbodialekterna utgjorde två av de sex.
 
Tanken att prästen i Fristad inte hade så bra grepp om socknarna i Kind kan vara möjligt, men det är allt för lätt att tro att våra förfäder som inte hade samma transportmöjligheter som vi, skulle haft dålig kännedom om platser utanför den egna socknen. Studerar man däremot hur långa flyttningar många gjorde, särskilt innan de gifte sig, men även hela familjer, så tror jag att de hade mycket större geografiska kunskaper och ett större kontaktnät än vi kan ana.
 
Ibland förekommer även den motsatta angivelsen, nämligen att en präst vid en flyttning enbart anger ett gårdsnamn, trots att gården hör hemma i ett annat pastorat och inte då i ett grannpastorat, utan betydligt längre bort. Visst är det fascinerande!
 
Hälsningar  
 
Tomas GH, infödd kindbo

2007-09-23, 13:04
Svar #6

Utloggad Maria Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 656
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 15:12
    • Visa profil
Hej Tomas!
 
Tack för ett mycket intressant och lärorikt svar!
Jaha, det är så det fungerar. När man vet om det blir det iallafall lättare att veta hur man skall tänka. Jag har stött på en del andra varianter som t.ex. en födelsebok där bara fäderna angavs! Just nu minns jag inte vilken socken eller del av landet det var. Man lär sig alltid något nytt!
 
Vänliga hälsningar  
Maria

2007-09-23, 21:30
Svar #7

Utloggad Tomas GH Johansson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 617
  • Senast inloggad: 2023-11-14, 20:54
    • Visa profil
Hej Maria!
 
Jo, det där med enbart fäder i födelseböcker dyker upp ibland. Knappt det ens. När det enbart står barnets förnamn och efternamn, så är det inte mycket information. Detta förekommer till exempel i Öxabäck (Marks härad). 1668-1706 står inte ens faddrar med, enbart dopdag, barnets förnamn, efternamn och hemvist. Därefter kommer faddrarna med. Ett enstaka år, 1739, står moderns förnamn noterat, men förekommer mer frekvent från 1747. Det dröjer dock till 1770 innan båda föräldrarna anges med för- och efternamn. Det du!
 
En annan variant på flyttningsangivelser, än de jag skrev om sist, är med personnamn. Björklund 50 som det står på en av mina förfäder. Alltså till Björklund 1850. Då gäller det att inte bara kunna gårdarna utan även personerna! Du må tro att jag letade för Björklund bodde inte i den aktuella socknen, utan i en annan av pastorats fem socknar.
 
Och så det här med dialekter. Kindbodialekten har ju blivit rikskänd genom alla tokigheter med främst Stefan Gerhardsson, Krister Classon och Annika Andersson. Många kanske förknippar dessa med Halland eftersom de bor där idag, men de är födda i Kind och i grunden är det kindbo de pratar.
 
Vänliga hälsningar
Tomas GH

2007-09-30, 15:31
Svar #8

Utloggad Maria Larsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 656
  • Senast inloggad: 2024-03-31, 15:12
    • Visa profil
Hej Tomas!
 
Hoppsan! Ännu så länge har jag inte stött på några böcker med så få uppgifter, men vet man om att det kan inträffa så kan man ju tänka i lite andra banor!
Dialekter är mycket intressant och de skall vi värna så gott det nu går, det är kul att gissa på var människor kommer ifrån!
 
Mvh
Maria

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna