ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ramberg i Falköping lands- eller stadsförsamling  (läst 710 gånger)

2006-03-31, 18:41
läst 710 gånger

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Undrar om någon har stött på namnet Bengt Ramberg i Falköping, troligen landsförsamlingen under 1700-talet. Landsförsamlingen finns ännu inte utlagd för den tiden på Genline. Jag söker en dotter Christina född 1756.  
mvh/Christina

2006-03-31, 22:32
Svar #1

Utloggad Lilian Janson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: 2011-07-10, 19:47
    • Visa profil
Jag undrar om detta kan vara något. Jag hittade en Bengt Ramberg i vigselboken på Falbygdens släktforskarförenings CD
Post 22518
 
Ramberg, Bengt
Ryttare
 
Svensdotter, Beata
Piga
 
Vigda 28/10 1748 i Falköpinga stadsförsamling (R)
--------------
Källa: Vigsel- och lysningsbok
 
Jag hittar också en Bengt Ramberg i dödboken
Post 81365
 
Ramberg, Bengt
Ryttare (ålder: 77-00-00)
Jättene, Torbjörntorp
 
Död 14/10 1795 i Torbjörntorp (R)
 
Dödsorsak: Ålderdom
--------------
Källa: Död o begravningsbok
 
Det kanske kan ge dig någon ledtråd för jag hittar ingen Christina där faderns namn är Bengt.
MVH Lilian Janson

2006-04-01, 11:31
Svar #2

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Lilian,
Tack för hjälpen och med förhoppning om att det är rätt Bengt du hittat. Orsaken till att jag frågade efter Bengt Ramberg är att den Christina jag letar efter heter enligt ULA Christina Bengtsdotter Ramberg född i Falköping. Tyvärr hittar jag henne inte i födda på Genline Stadsförsamlingen och Landsförsamlingen finns det väldigt lite inlagt på.  
Har du möjligen tillgång till födelseboken Landsförsamlingen och kan se efter om det föds någon Christina 8.12.1756. Har försökt spåra henne med jämna mellanrum under flera års tid.
Christina flyttar till Södermanland och Wirå Björkvik där hon gifter sig med Mästersmeden Christian Corell.
mvh/Christina

2007-04-08, 17:29
Svar #3

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Tar upp en gammal fråga. Har varit i kontakt med Landsarkivet i Göteborg och dom hittar inte någon Christina Bengtsdotter Ramberg född i Falköping. Har totalstopp på henne och varken Hfl eller utflyttade finns under Falköping eller i Torbjörnstorp för den tiden för att kunna hitta Bent Ramberg och ev. gifte/barn.
Finns det någon Ramberg forskare som kan hjälpa mig?
Lägger ut min fråga också under släkten Ramberg som har en diskussion just nu, även om man inte ska lägga ut samma fråga på fler ställen.
mvh/Christina

2007-05-08, 10:59
Svar #4

Christina Holmér-Gunnerfält (Kicki)

Hur troligt är det? Har åter börjat leta i födelseböckerna under Falköping och hittar en Kerstin Ramberg dotter till Bengt Ramberg och Beata Svensdotter ovan i Lilian Jansson inlägg, som föds 24.1.1755 i Torbjörnstorp, de tidigare uppgifter jag har och som följer med i alla Hfl i Södermanland är att den jag söker heter Christina Bengtsdotter Ramberg f. 8.12.1756 i Falköping.
Kan man dra slutsatsen att jag hittat rätt person då det tydligen inte finns något barn f.ö. som stämmer in?
Någon garvad släktforskare som kan ge mig råd?
mvh/Christina

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna