ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Preutz,Udd,Mannerhierta  (läst 1815 gånger)

2000-11-10, 22:54
läst 1815 gånger

Tor Ahlgren

Hej!
Första gången jag påträffar Kristina Preutz är
när hon gifter sig 1737 med löjtnanten Lambrecht Rudolf Gieschen i Dörarps socken,G-län.
1739 får de en son.1742 eller senare avlider löjtnanten(plats och tid obekant)
När man utser förmyndare till sonen förekommer en svåger till Kristina,Lars Udd troligtvis militär,
samt en frände till Kristina, major Mannerhierta.
När Kristina dör 1765 uppges hon vara 64 år.  
Jag tror att personerna har sina rötter i Västergötland.
Tacksam för all hjälp
MVH Tor Ahlgren

2000-11-11, 17:48
Svar #1

Utloggad Lilian Janson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: 2011-07-10, 19:47
    • Visa profil
Tor Ahlgren ang Preutz Udd Mannerhierta
 
Detta är väl kanske inte det du frågade efter men det kanske kan ge dig en ledtråd. Funnet i vigselboken i Gudhem.
 
GUDHEM 1759-09-23, mannens namn, LARS BOSELIUS 29 år,kvartersmästare, mannens fader, KYRKOHEREDE ANDREAS BOSELIUS, kvinnans namn CHARLOTTA UDD 20 år, kvinnans fader,LÖJTNANT BENGT UDD

2000-11-18, 11:34
Svar #2

Utloggad Lilian Janson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 345
  • Senast inloggad: 2011-07-10, 19:47
    • Visa profil
Hej igen Tor
I Rolf Alnefeldts bok om den indelta arm?n i Vartofta härad har jag funnit följande på sidan 224:
Kungsliga Skaraborgs regemente Kåkinds kompani.
Innehavare av militiehemman, Luttra, Liden och Skattegården.
 
Bengt Adolf Kiellman (senare adlad Mannerhierta genom fadern överstelöjtnanten Lars M vid regementet), f 1720 28/7 på Torrevalla i Sörby sn, befordrad 1742 6/5 till fänrik och hit transporterad från lika indelning vid Kåkinds kompani, var 1742 kommenderad på galären Nordenstråle, transporterad 1745 till fältväbels indelning vid kompaniet.
 
Karl Kiellman (adlad 1748 Mannerhierta genom fadern överstelöjtnanten Lars M vid regementet), befordrad 1746 24/12 till sergeant och hit transporterad från förares indelning vid Kåkinds kompani, avsked 1756 2/4. Död 1800 7/11 på Rämmingstorp i Istrums sn av durchlopp (diarr?).
 
Från Elgenstjärna:
Adliga ätten Mannerhierta nr 1907 tab 1 och 2.
Mvh Lilian

2000-11-20, 22:27
Svar #3

Tor Ahlgren

Hej Lilian!
Tack för upplysningarna om Udd och Mannerhierta.
Detta bekräftar mitt antagande om kopplingen till Västergötland.Nu gäller det att finna Kristina
Preutz.Enligt uppgift skall hon vara frände=släkt? till Mannerhierta.Jag tror att Kristina också är av militärsläkt och att hon också kommer från samma trakt.I Småland finns hon inte förrän 1737.
 
Mvh Tor

2005-01-20, 21:38
Svar #4

Johannes Lif

Hej!
Jag heter Johannes och är 11 år. Jag har hittat  
en inhuggen inskription i en berghäll på vår  
kolonilott på Långholmen. Där står Udd 1861 med  
snirkliga bokstäver. Vi misstänker att det är en  
fånge som huggit in sitt namn i stenen när han  
arbetade med stenhuggning.( Vi vet att fångarna  
var tvugna att tillverka gatsten.) Sen står det  
en bokstavskombination under namnet, och det kan  
vara ett fångnummer.
Är det någon som har haft någon släkting som  
hette Udd och var fånge på Långholmen 1861, så  
hör av dig.vore roligt att veta vem det var.
Hälsningar Johannes Lif.

2006-02-13, 18:45
Svar #5

Utloggad Ulf Vargek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2012-10-08, 22:28
    • Visa profil
Hej Johannes.
Det fanns en straffånge som hette Carl Johan Svensson Udd (Arbetskarl) som var inne på tredje resan för stöld på Långholmen 1885. Han var född 1836-05-25 i Asarums socken Blekinge län.
 Om detta är samma Udd som du funnit en inskription av vet jag ej. Men du sade att det fanns några fler inskriptoner också.
I  Sveriges Befolkning 1890 hittar jag samme man och där nämns han som fd. Marisoldat. Ogift. Bosatt 1890 i Ringemåla Blekinge. Sökte efter honom i centrala soldatregistret men fann han ej.
Kanske någon annan som läser detta kan hjälpa dig på traven. Fångakten över honom finns att köpa hos Digi Arkiv, (www.digiarkiv.se)Sök efter hans namn och födelseår så får du reda på vad det kostar.
 
Mvh Ulf Vargek
Ps. Om du får reda på något mer så hör gärna av dig, Ds

2014-12-10, 14:07
Svar #6

Utloggad Kristoffer Karlsson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2014-12-10, 14:07
    • Visa profil
Lilian.  
Har du lite mer info om Galären Nordenstråle?
Har förmodligen en släktning vid namn Lars Elgfoth som var kommenderad där 1742.
 
Vore kul om det fanns lite mer info om denne
 
MVH Kristoffer

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna