ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Otterström Andersdotter, Emilie, född i Husaby  (läst 386 gånger)

2000-03-24, 18:40
läst 386 gånger

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag söker upplysningar om Emilie Otterström Andersdotter, född på Kvarngården i Husaby 1860-05-06 som oäkta dotter till Lena Stina Olsdotter (född i Hova 1836-11-09). Strax efter Emilies födsel försvinner Lena Stina med sin dotter från Husaby, när en ny husförhöslängd upprättas där i slutet av 1860 finns de inte med, innan har de varit markerade med ett frågetecken. År 1875 dyker Emilie upp på Prästgården i Källby som Emilie Andersdr, och hon flyttar dit utan att medföra attest, i inflyttningslängden står det inte varifrån hon kommer. Några år senare börjar hon benämnas Emilie Otterström, utan att jag vet varför. Dock bör hon ha någon slags rätt att bära namnet, för hon anställs som piga hos en fru Otterström och blir senare svärdotter till denna.
Alla upplysningar om hennes första år, vem hennes far var och vart hennes mor tocg vägen mottages tacksamt.
Anders Ryberg

2000-03-25, 17:09
Svar #1

Utloggad Kent Lundvall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2010-06-22, 21:32
    • Visa profil
Hej Anders
 
Nej, jag vet inte heller vem som är far till Emilia.
Det fanns en präst som hette Jacob Otterström 1806-1892. Han hade en väldig massa barn som kanske kan ha med saken att göra.....?
Om denne Jacob finns det skrivet en del i en bok som heter Här ligger Paradiset av Harald Schiller. Boken är ett pekoral men kan vara intressant ändå.  
Om detta leder dej någon vart vet jag inte, men kanske kan det vara värt att läsa.
 
Mvh Kent Lundvall, Uddevalla

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna