ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Månsdotter Catharina, Rångedala född ca 1762 i ?  (läst 562 gånger)

2003-04-30, 16:45
läst 562 gånger

Lennart Gustafsson

Hej!
 
Jag söker födelseort och föräldrar till Catharina Månsdotter född ca 1762. Hon gifte sig 1787 med Håkan Hansson i Drängegården och senare Bengtsgården i Rångedala. Hans var född 1759 i Drängegården och dog 1835 i Bengtsgården. De fick 10 barn varav 6 st uppnådde vuxen ålder. Catharina dog 17/7 1835 på samma ställe. Föräldrarna skulle då hetat Måns Pettersson och Ingeborg Svensdr. Har inte hittat några personer i näraliggande församligar som kan stämma. Det verkar som Catharina förmodligen hade en bror Anders Månsson som var dräng hos dem en kort tid i början av äktenskapet med det har ej gått att följa honom. Är det någon som vet?
 
Bästa hälsningar,  
Lennart Gustafsson

2007-08-10, 23:43
Svar #1

Utloggad Thomas Sverker

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 208
  • Senast inloggad: 2024-03-08, 17:32
    • Visa profil
    • www.jets.nu
Hej Lennart
De eftersökta personerna är även mina förfäder. Enligt uppgifter jag funnit i Rångedalas kyrkböcker (har bara antavlan tillgänglig nu) skall hon vara född i Ods sn 1766?. Vid kontroll av fb för församlingen återfinns hon inte (åtminstone inte på det året och med de angivna föräldrarna. Under perioden 1762-1769 återfinns två Catarina Månsdotter födda 1768 och 1769. Jag har inte kollat vidare på dessa. En möjlighet är att Ods sn avser en moderförsamling då skulle hon kunna vara född i en annexförsamling.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna