ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Maria Charlotta JohansD. f.1854 i Skallsjö,P.  (läst 536 gånger)

1999-05-31, 16:08
läst 536 gånger

annika

Min farmors farmor som jag önskar veta var i  
Skallsjö hon är född samt var föräldrarna till henne kom ifrån. Tack på förhand.

1999-05-31, 21:49
Svar #1

Lars Hagström

Hej, Annika!
 
Eftersom jag anser mig ha det met på Skallsjö, all den stund jag är släkt med alla är det med stort intresse jag konstaterar att i vart fall jag, inte har någon Maria Charlotta Johansdotter, f. 1854. 1856 har jag däremot en med exakt samma namn. Jag har en Maria Johansdotter f. 1853, en Maria Johansdotter som är född  1855-01-02. Alla har jag full täckning för bakåt.
 
Återigen, det är inte så lite förargligt det här! Har Du något mer att ge mig. För jag MÅSTE ju ha henne i min bas om dryga 6000 personer! Til mitt försvar skall sägas att vi har ett virrvarr där Johansdotter mycket väl kan heta både Johansson och Jonsdotter eller Jonasdotter. Inte sällan har vi bar ett av namnen med!
 
Med bästa hälsningar
 
Lars Hagström

1999-05-31, 22:39
Svar #2

annika

Hej Lars H!
Tack för det snabba svaret. Maria charlotta ska
vara född den 21/2 1854 men årtalet kanske är fel?
 
Den 22/10 1876 gifter hon sig med Gustav Gustavsson från Angered, (i Angered?), och får tre
söner; Charles Georg 1878, Sven Otto 1880 samt
Gustav Robert 1882 (min farmors far)
 
Kan det vara någon av de andra årtalen som du nämde som stämmer in på henne?

1999-06-02, 15:34
Svar #3

Lars Hagström

Hej igen Annika.
 
Jag tror att jag har nå´t! Som det ser ut kommer Johannes Andersson f. 1825-08-20 tillsammans med sin hustru, Britta Maria Hansdotter, f. 1827-05-04 (vigda 1846) till Skallsjö från grannsocken Stora Lundby, 1851. Dom bor på Ryggebol Skattegården (1/8 del) samt flyttar ut redan 1859. Eftersom jag har en handskriven anteckning att titta på, tyder jag den nya adressen vara Bergum och gården ev. Bergsgården.
 Barnaskaran är Emma Kristina 1852-01-07
                Maria Charlotta 1854-02-21
                Anna Matilda 1856-10-18
                Britta Kristina 1859-05-10
Maria Charlottas dopvittnen är:
Carl Andersson, Britta Larsdotter ifrån Ryggebol,
August Ericsson i Tomterna (också Ryggebol i Skallsjö) samt Maria Olofsdotter som i detta läge ser ut att vara ifrån Vallen vilket för mig är det samma som Stora Lundby socken och godset Öijared. Det är mycket möjligt, vilket jag kan kolla sedan att paret emanerar ifrån Öijared och Stora Lundby för att gästspela i Skallsjö där också Öijared är beläget. Bergum har dock inte med Öijared att göra. Sist men inte minst, man skyller lätt ifrån sig, att orsaken till att jag inte hade dom i min databas var att dom var utbölingar och inte gick att knyta upp till familjen
 
Hoppas detta kan vara till nå´n hjälp!
 
Lars i Bocksmossen

1999-06-08, 21:25
Svar #4

annika

Hej Lars i Bocksmossen,
 
jag vill börja med att tacka för all hjälp, det verkar ju faktiskt som om detta skulle kunna vara riktigt. Min farmor kommer inte längre ihåg sin egen släkthistoria, och de av hennes syskon som fortfarande är i livet är minst lika förvirrade som hon är. Men nu har jag ju något att arbeta vidare med.
Om du skulle ha eller råka springa på något mer så tar jag tacksamt emot.  
Tur är det väl trots allt att vi inte tillhör er familj, då jag är gift med en man som tydligen kommer ifrån samma släkt som du...
 
Tack igen och vänliga hälsningar
 
Annika Becksén Strandelius

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna