ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Linnebergssläkten och Ufvenkes, Lyrestad ochViby  (läst 315 gånger)

2005-07-18, 13:24
läst 315 gånger

Lilian Perme

Jag har just börjat forska om min morfar, och avverkat åren från det familjen flyttade till Lund i Värmland. Om västgötasidan är uppgifterna hittills mer knapphändiga, och några svar på följande frågor har jag inte hittat:
Min morfar Gustaf Wahlström var född i Lyrestad 1865. De var nio barn och hette Johansson men några av bröderna tog namnet Wahlström i det militära. Jag söker Linnebergssläkten som hans mor Josefina tillhörde. Hon kom från Linneberga, Viby. Det bör finnas många släktingar, Josefina eller hennes man, tillhörde också en familj med nio barn, och dessa fick nio barn var! Morfar bör alltså ha haft 80 kusiner, bara på ena förälderns sida.
Namnet Ufvenkes var adligt men inte ärftligt och lär ha tilldelats någon av västgötarna i släkten. Vet någon vem?  
Det fanns även en båtinredningssnickare i Sjötorp, som bör ha varit morfars farfar, om vi har tolkat dokumenten rätt. Vet någon mer om honom?
Mvh
Lilian Perme

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna