ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Karna Nilsdotter f. 1654 nagonstans i Vastergotland men var?  (läst 582 gånger)

2007-01-05, 21:36
läst 582 gånger

Utloggad Susanna Auerbach

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2010-09-30, 21:22
    • Visa profil
Detta står att läsa om min Karna vid hennes död 1724 i Farstorp (Skåne). Att hon är född i Vastergötland 1654 går nog inte att ta fel pa. Men var? Finns det någon/några där ute som kan hjälpa mig att luska ut var hon eventuellt var född? Hon följde nog sin man Jons Hägg till Skåne. Det ar min gissning. Han var svenskryttare - precis som sin far Måns och bror Lars - båda Hägg. Kan Eklij? vara Ekliden eller liknande? Rent historisk verkar den teorin fungera med anledning av svensk och dansksaktiviteterna i de omradena under den tiden? Och Karnas man (med folje) kom troligen till Skane nagonstans runt 1675-1680. Blekingsstoop by, jag dar gar helt jag bet - hjalp mig gissa ni som ar experter pa Vastergotland? Om det behovs sa skickar jag bild pa detta dokument. Men detta ar exakt som det ar tytt da uppgiften hamnade i www.ddss.nu databas. (Forlat om jag slarvar med prickar over vissa ord...lite lat, och jag sitter pa andra sidan atlanten och forskar)  
 
Gamla Ryttare Hustrun Hegz Karna i Hörröd, född i väster gylland Eklij? Sochn, och Blekingstoop by, Fadren Nils, Modren Ingebor N: var liten tijd hemma tiänte i Långl tijd för sit Bröd, Kom i ächtenskap med Rytt: Jöns Hägg. in Conjugio 7 åhr. Mat. liberorum 5. en dotter allenast öfverlefver, haf-r lefvat i Enslighet Sedan 1701. då hennes man med de andra transporterades at Tyskland, Blef Siuk d 10 Octobr. och dödde d 17 dito. ?tat 70 åhr. Sepulta Dom 21 p. Trinit. d 25 Octobr.
 
Med vanlig halsning,
 
Susanna

2007-01-06, 16:05
Svar #1

Utloggad Marita Persson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 430
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 22:08
    • Visa profil
Hej Susanna!
 
Jag försökte hitta någon plats i Västergötland där namnen liknar Eklij? Sochn, och Blekingstoop by. Vad tror du om Elings socken och Elingstorp? Om man räknar med att nedtecknaren inte kände till platsen och kanske inte uppgiftslämnaren heller så kan ju en eller ett par bokstäver blivit förvrängda.
 
Mvh Marita
Jag har ett register till Viste härads domböcker och kan söka personer åt dig. Registret täcker hittills nästan hälften av åren mellan 1680-1736.
Socknar i Viste härad under den tid var Bäreberg, Främmestad, Malma, Sparlösa, Bjärby, Flakeberg, Hyringa, Längnum, Tengene, Trökörna och en del av Levene

2007-01-08, 17:22
Svar #2

Utloggad Susanna Auerbach

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 101
  • Senast inloggad: 2010-09-30, 21:22
    • Visa profil
Hej Marita! Och tack for ditt svar. Inte alls omojligt. Elings socken. Ska soka lite pa detta. Men skall ocksa lagga ut orginalbilden sa att fler kan klura pa vad det egentligtn star.  
 
Tack igen!  
Mvh, Susanna

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna