ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kan Hallgren vara ett soldatnamn?  (läst 712 gånger)

2006-02-01, 10:00
läst 712 gånger

Lasse Bjelke

Min mm mf f soldat Karl Gustaf Hallgren född 1861-11-21 i Malma, är ett mysterium för mig!
 
Jag finner honom genom min mm mf Gustaf Efraim född 1888-12-01 i Malma församlings hfl 1881-1890 No 70.
Kan därifrån följa Karl Gustaf bakåt till No 40 där han bor hos en familj Anders Hallgren, gratialist i Malma, Hallgrindstorp. Där benämns Karl Gustaf enbart som soldat ej som son. Föjler därför Karl Gustaf ytterligare ett steg bakåt till No 154 (i samma hfl) där jag hittar denne Karl Gustaf som son i huset hos familjen Johan Lundberg!?
Hur ska jag tolka detta? Varför heter han inte Lundberg som sin far? Kan Hallgren varit hans soldatnamn?
 
Mycket tacksam för hjälp?
 
Mvh
Lasse

2006-02-01, 11:31
Svar #1

Utloggad Anna-Carin Betzén

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1112
  • Senast inloggad: 2019-10-28, 20:07
    • Visa profil
    • www.btz.se
Han finns med i Centrala Soldatregistret:  
 
Hallgren, Karl Gustaf  [Johansson Lundberg]
  Född:  1861-11-21  
  Död:  1932-08-20  
   
  Hustru:  Andersdotter Anna Kristina  
  Född:  1861-01-03  
 
  Regemente:  Västgöta Dals regemente  
  Kompani:  LIV  
  Socken:  Malma  
  Rote:  Hallgrinstorp

 
Soldatnamnet kan väl komma av rotens namn, Hallgrinstorp? (Eller kanske snarare tvärtom!)

2006-02-01, 12:24
Svar #2

Lasse Bjelke

Hej Anna-Carin!
Tack för att du löste mitt problem med denne Karl Gustafs efternamn. Tack vare dig kan jag nu söka vidare.
 
/Lasse

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna