ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Johannes Hansson Fager, f. 1800 i antingen Larv/Bitterna eller någon helt annanstans  (läst 1037 gånger)

2007-03-02, 07:09
läst 1037 gånger

Utloggad Viktoria Unosson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2018-10-11, 15:52
    • Visa profil
    • www.vikkitikki.com
Hej!
 
Nu behöver jag er hjälp! Jag har letat efter min farmors farfars far sedan jag började släktforska för fyra år sen och jag har gått bet varje gång.
 
Han heter Johannes Hansson och ska vara född 1900-09-29, men var är han född? Han var soldat i Horsby i Tarsled utanför Herrljunga och i soldatakten står att han var född i Larv. På andra ställen står att han var född i Bitterna. Jag har letat i båda församlingarna och i församlingar runt om, men hittar honom inte.  
 
Från ett fyra generationers släktträd gjord av en släkting för 30 år sedan står hans fars namn som dragon Hans Bobäck från Kjerstared, Dragontorp. Det är en del som inte stämmer i släktträdet för övrigt och det är inte säkert att det här stämmer heller, men kanske kan vara till hjälp.
 
Det här är vad jag vet om Johannes Hansson Fagers bakgrund. Finns det någon som kan hjälpa mig att hitta hans födelseförsamling och hans föräldrar så att jag kan gå vidare?  
 
Mvh
/Viktoria

2007-03-02, 07:10
Svar #1

Utloggad Viktoria Unosson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2018-10-11, 15:52
    • Visa profil
    • www.vikkitikki.com
En rättning... Johannes är född 1800-09-29 och inte något annat. :-)

2007-03-02, 10:03
Svar #2

Emil Johansson

Hej Viktoria, jag har denne person i min forskning, släkt? eller rent av den du söker? Johan Jonsson Fager eller Hallgren, ”Drängen Johannes Johansson Fager är född i Herrljunga församling 1801 den 18 april. Har enfaldig kristendomskunskap, som är av medelmåttig undersätsig kroppsbeskaffenhet och född i Horsby Kronogården i Herrljunga församling och Kullings härad av ännu levande föräldrarna tillstädesvarande avskedade soldaten Johannes Fager och hans hustru Anna Bryngelsdotter. Ovanstående person är samma men han kallade sig vid olika namn vid olika tillfällen vad det verkar. mvh Emil.

2007-03-02, 10:23
Svar #3

Utloggad Viktoria Unosson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2018-10-11, 15:52
    • Visa profil
    • www.vikkitikki.com
Hej Emil!
 
Det är inte samma person.. Johan Jonsson Fager verkar vara soldat på torpet efter min Johannes och min Johannes var för övrigt gift med Anna Pettersdotter.  
 
Men tack för ditt svar! Det kunde ju ha varit samma. :-)

2007-03-02, 11:13
Svar #4

Utloggad Maria Svärd

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 141
  • Senast inloggad: 2013-08-19, 08:35
    • Visa profil
Hej Viktoria,
I ett av dina inlägg ovan nämner du Kjerstared.
Kan detta möjligen vara Kärtared? Du kanske har detta rean men en tanke bara...
 
Hälsningar
Maria

2007-03-02, 13:25
Svar #5

Utloggad Viktoria Unosson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 38
  • Senast inloggad: 2018-10-11, 15:52
    • Visa profil
    • www.vikkitikki.com
Hej Maria!
 
Det kan mycket väl vara Kärtared (så långt har jag faktiskt inte tänkt) och då borde det ju vara Kärtared i Hudene som menas. Jag har faktiskt inte kollat i Hudenes kyrkböcker, men det vore ju en bra id? att göra det.  
 
Tack för svaret! :-)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna