ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hernström / Härnström  (läst 596 gånger)

2004-08-05, 22:24
läst 596 gånger

Utloggad Lisbeth Thorlid Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 133
  • Senast inloggad: 2023-08-03, 11:30
    • Visa profil
Någon som läser detta inlägg och som har Johan Hernström fd 1827 i Björlanda, Sätila till anfader alt. Johans far Adolf Hernström alt farfar Peter Hernström.
Johan Hernström var organist och lärare i Hyssna och Horred.
Jag har kontakt med ättlingar till Johan Hernström som tycker att det skulle vara trevligt att få veta mer om släkten.
MVH
Lisbeth ThG

2007-01-27, 15:01
Svar #1

Petra Högenberg

Hej Lisbeth. Johannes Härnström (= Johan?) hade en son som hette Frans. Denne Frans var en kort tid soldat och hade sitt torp i Lindhult, Horred socken. Pga geografiska omständigheter, tidpunkten samt namn är jag så säker man nu kan bli på att Frans gjorde en kvinna med barn ca 1880, men gifte sig inte med henne. Detta barn hette Anna Fransdotter och tog sedan namnet Härnström. Anna var mor till min morfar.  
Frans fick sparken från det militära och försvann, dvs jag kan inte hitta honom i husförhör el utflyttningslängder. Däremot står det i ett senare husförhör att han skall vara i Amerika. Har ej kunnat bekräfta det, men han hade åtminstone en syster som utvandrade till Amerika, kanske åkte han till henne.
Anna Härnström var ogift och fick bara en son, Ivar. Hon dog 1964.
Johannes Härnström är begravd tillsammans med sin hustru Karin på Horred kyrkogård.  
MVH Petra

2007-01-28, 08:52
Svar #2

Lisbeth ThG

Petra......jag har en del information om Frans Hernström och hans familj samt anfäder.  
Sammanställningen som jag har gjort var för släktingar in Amerika. Det finns belägg för att Frans senare kom till Amerika och träffade släktingar som redan bodde där!
Hör av Dig till mig så ska Du få den information som jag har och även kontakt adresser till släkt in USA om DU så önskar!
Lisbeth

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna