ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Finns en plats som heter Synnerstorg?  (läst 480 gånger)

2001-11-03, 10:43
läst 480 gånger

Bengt Gustavsson

Jag söker information om Anders Gustav Johansson
som enligt uppgift skall vara född 17/9/1851 i en
plats som enligt uppgift skall heta Synnerstorg
och ligga på Kållandsö. Finns denna plats?
Bengt Gustavsson, Täby

2001-11-03, 11:47
Svar #1

Peter Karlsson (Peterk)

Det närmaste namn jag kan finna på Kållandsö är Sunnerstagården som ligger vid Sunnegata, sydost om S:t Mariae kapell på vägen mot Otterstad..
-Namnet du sett kan ju antingen vara en förkortning av detta namn - Sunnerstag. - eller så fanns det kanske något Sunnerstatorp (som säkert kunde skrivas enbart Sunnerstorp) ute på ägorna..
 
Platsen lär väl hur som helst höra till Otterstad socken..
 
-Sunnerstagården kan du hitta på Lantmäteriets 'Din Karta' samt även se på äldre Generalstabs- och häradskartor på 'Historiska Kartor' - bägge finns på www.lantmateriet.se - väl värda ett besök..!
Mvh //Peter

2001-11-03, 14:29
Svar #2

Roland Johansson

Sunnersberg är en socken på Kållandsö.

2001-11-03, 15:51
Svar #3

Peter Karlsson (Peterk)

Nja.. - Sunnersberg är väl en socken strax söder om själva Kållandsö om man skall vara petig, men det är ju möjligt att det är den som avses..
-Kanske även halvön ingår i det man benämner Kållandsö ? - det är möjligt att jag tolkade namnet alltför bokstavligt..
Synnerstorg/Sunnersberg låter ju dessutom väldigt likt..
Mvh//Peter

2001-11-03, 21:27
Svar #4

Utloggad Kent Lundvall

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2010-06-22, 21:32
    • Visa profil
Hej
 
Anders Gustav är född i Sjöskogen i Sunnersbergs socken. Föräldrar är Johannes Svensson och Maja Svensdotter
 
Mvh
Kent Lundvall

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna