ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Edela Persdotter gift i Torestorp  (läst 709 gånger)

2007-02-21, 17:54
läst 709 gånger

Utloggad Inger Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2015-07-10, 22:56
    • Visa profil
Söker bakgrund för Edela Persdotter född 18 juli 1787 enligt Torestorp AI:11 s 10. Hon gifter sig 22 oktober 1815 med Gunnar Håkansson och de får barnen Sven Hindrich, Christina, Johanna, Anders och Lars. Edela har tidigare varit gift med dragonen Johannes Berg, de hade barnen Pehr Johan (Johannes) och Anna Sophia. Under alla år som gift verkar det som Edela bor på Lerbäck, stuga under Berg i Torestorp.  
Nu är min undran var Edela kom ifrån.  
Jag har hittat i flyttlängderna en Edela Persdotter född 1785 i Holsljunga. Denna Edela flyttat till Svenljunga 1798, 1802 till Torestorp, 1804 till Surteby och 1806 åter till Torestorp. Kan detta vara samma Edela.
 
Tacksam för minsta lilla edtråd
 
Mvh Inger Olsson

2007-02-21, 20:38
Svar #1

Utloggad Göran Weiler

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 232
  • Senast inloggad: 2021-03-11, 15:11
    • Visa profil
    • www.weiler.se
Ja vem var Edela:
 
Jag kan kostatera att Edela inte är född i Torestorps pastorat (Torestorp, Älekula eller Öxabäck) vid första giftemålet 1810 med dragon Berg är hon piga i Berg. Om det sedan är samma Edela som gifter sig 1815, (Har inte funnit att Berg har avlidit men så kanske är fallet inte med i dödboken)är hon från Lersik u Berg. Det finns olika datum men samma år på henne.
 
Mvh
 
Göran

2007-02-23, 21:48
Svar #2

Utloggad Inger Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 129
  • Senast inloggad: 2015-07-10, 22:56
    • Visa profil
Hej Göran!
Vi har haft kontakt tidigare om denna släkt. Nog är Edela en gåta alltid.  
Men att det är samma Edela som är gift med dragon Berg som med Gunnar Håkansson är jag ganska säker på. Barnen från äktenskapet med Berg finns med i husförhörsländerna då hon är gift med Gunnar.
Jag har från andra församlingar sett att det inte alltid har blivit rätt i dödboken.  
Hälsningar  
Inger

2021-10-21, 12:49
Svar #3

Utloggad Håkan Petersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2024-04-05, 09:51
    • Visa profil
Vart tog Johannes Berg vägen. Kan det vara så att han dog i krig?? Kanske i 2:a Napoleonkriget (det kan stämma ganska bra tidsmässigt). Kan man nånstans hitta vilka som stupade i det kriget??

Hälsn. Håkan
Costa del Glommen

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna