ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Borgmästare Mariestad  (läst 1579 gånger)

2000-07-11, 19:50
läst 1579 gånger

Utloggad Calle Lindström

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1951
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 08:24
    • Visa profil
Söker uppgifter om hustrurna till Borgmästarna i Mariestad, Jakob Larsson samt Johan Nilsson. Enligt osäkra källor skulle någon, eller kanske samma hustru med två giften, varit av släkten Arvidsdotter Weinheim. Tidsperioden är troligtvis andra hälften av 1600-talet. Tacksam för alla upplysningar.
Calle Lindström

2012-03-26, 07:14
Svar #1

Utloggad Jonas Bratt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 100
  • Senast inloggad: 2017-09-25, 14:48
    • Visa profil
Släktforskarnas Årsbok 2003, sid. 34 där ska det finnas en artikel om Jakob Larsson, har inte tyvärr inte tillgång till artikeln.
Själv söker jag information om Jakobs far Lars Hansson, borgmästare i Mariestad 1615 och 1618, död före 1642. Gift med Elin.
Hade han syskon? Fler barn än Bertil Larsson f 1648, ovan nämnde Jakob, Ingeborg och Anna?

2012-03-31, 10:47
Svar #2

Utloggad Hugo Larsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 50
  • Senast inloggad: 2023-12-29, 20:19
    • Visa profil
Hej Jonas
I kontakt med kyrkefallaforskaren Urban Bäckström har jag fått mig refererat uppgiften att rådmannen Lars Hansson i Mariestad hade en fodran i konkursboet efter den då avlidne f.d. borgmästaren i Skövde Lars Joensson på Ingelsby i Kyrkefalla. Lars Hansson står angiven som brorson till Lars Joensson. Originalkällan till denna uppgift ska ha varit en konkursuppgörelse från ca 1620-21 som fanns i gårdsarkivet till Ingelsby gård men som troligen brann med gården i början av 1960-talet. En avskrift gjord av Gideon Lindgren ska finnas på Kyrkefalla hembygdsgård.
 
Förutsatt att rådmannen Lars Hansson och borgmästaren dito under ett par perioder är samma person bör det alltså vara så att Hans Bratt och Lars Joensson var syskon (Lars Joensson räknas till stamfäderna för bl. a. släkterna Björnberg och Björnhufvud. I samma konkursuppgörelse anges att borgmästaren Amund (Anund) Jönsson i Mariestad också hade en fodran och att han var bror till Lars Joensson och således samtidigt farbror till Lars Hansson. Jag vet inte om detta för frågan vidare för din del och gamla uppgifter av detta slag tror jag dessutom finns på detta forum. Jag har dock en egen fråga kopplat till detta:  
 
Borgmästaren Amund Jönsson förefaller ha varit gift två gånger. I en artikel av Tönnes Kleberg i Kyrkohistorisk årsskrift, 1934 anges Amund Jönssons hustru Karin ha varit dopvittne vid Superintendenten Mattias Marcis (Molitaeus) dotter Annas dop år 1602. Amund Jönsson ska senare av för mig obekräftade uppgifter år 1603 ha gift om sig med änkan efter samme superintendet (Mattias Marci dog dock den 23 augusti samma år); Malin Eriksdotter Kaxe, född 1571 i Tuna socken, Uppland. Är det någon som har uppgifter om eventuella barn i dessa båda giften till Amund Jönsson?
mvh  
Hugo Larsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna