ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bohlin, Gustaf Jönsson, soldat i Örsås  (läst 1068 gånger)

2000-07-05, 21:16
läst 1068 gånger

Eva Ström

Jag har kört fast och söker information om soldaten Gustav Jönsson Bohlin, född 1791-02-03, som finns i Gullskog, Örsås 1820 och senare på soldattorpet Äspertången, Örsås. Men var kom han ifrån?
 
Gustaf Jönsson har enl. Örsås AI:2 flyttat in från något som kanske kan läsas som Kulf (kan det vara Klef?) 1820 m. s. 30 (vad m. s. 30 betyder förstår jag inte, någon som har ett förslag?) Jag har kollat Kalv sn. utflyttningslängder för detta år och nästa, men hittar ingen Gustaf... Jag har också kollat hfl. Kalv AI:3 det finns ingen Gustaf född 1791 där.
 
Gustaf arbetar som dräng på Gullskog, Örsås. Dr. Gustaf Jönsson f. 1791 3/2 frå Ralf 20 md Bl?? (minst lika svårläsligt och svårbegripligt för mig) (källa: Örsås AI:3 p. 30).
 
Drängen Gustaf Jönsson och pigan på Gullskog Anna Katarina Larsdotter (född 1800-05-10 i Hultet, Revesjö) gifter sig 1822-04-17 i Örsås. Redan dessförinnan, den 8 mars 1822, föds sonen Carl Johan, min ff mf. Strax därefter flyttar familjen till soldattorpet Äspetången (Örsås AI:4 s. 58), och Gustaf Jönsson tar sig namnet Bohlin, ett namn som sedan barn och barnbarn för vidare.  
 
Jag har sökt efter Gustaf Jönsson i Örsås, Revesjö, Svenljunga, Kalv, Ullasjö och Östra Frölunda, men under stor tidspress när jag satt på Riksarkivet i Arninge. Och att beställa hem mikrokort från SVAR och leta på måfå känns både dyrt och som att leta efter en nål i en höstack. Så finns det någon som har stött på min Gustav Jönsson i Örsås, eller som kan hjälpa mig på något sätt?