ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Bohlin, Gustaf Jönsson, soldat i Örsås  (läst 1068 gånger)

2000-07-05, 21:16
läst 1068 gånger

Eva Ström

Jag har kört fast och söker information om soldaten Gustav Jönsson Bohlin, född 1791-02-03, som finns i Gullskog, Örsås 1820 och senare på soldattorpet Äspertången, Örsås. Men var kom han ifrån?
 
Gustaf Jönsson har enl. Örsås AI:2 flyttat in från något som kanske kan läsas som Kulf (kan det vara Klef?) 1820 m. s. 30 (vad m. s. 30 betyder förstår jag inte, någon som har ett förslag?) Jag har kollat Kalv sn. utflyttningslängder för detta år och nästa, men hittar ingen Gustaf... Jag har också kollat hfl. Kalv AI:3 det finns ingen Gustaf född 1791 där.
 
Gustaf arbetar som dräng på Gullskog, Örsås. Dr. Gustaf Jönsson f. 1791 3/2 frå Ralf 20 md Bl?? (minst lika svårläsligt och svårbegripligt för mig) (källa: Örsås AI:3 p. 30).
 
Drängen Gustaf Jönsson och pigan på Gullskog Anna Katarina Larsdotter (född 1800-05-10 i Hultet, Revesjö) gifter sig 1822-04-17 i Örsås. Redan dessförinnan, den 8 mars 1822, föds sonen Carl Johan, min ff mf. Strax därefter flyttar familjen till soldattorpet Äspetången (Örsås AI:4 s. 58), och Gustaf Jönsson tar sig namnet Bohlin, ett namn som sedan barn och barnbarn för vidare.  
 
Jag har sökt efter Gustaf Jönsson i Örsås, Revesjö, Svenljunga, Kalv, Ullasjö och Östra Frölunda, men under stor tidspress när jag satt på Riksarkivet i Arninge. Och att beställa hem mikrokort från SVAR och leta på måfå känns både dyrt och som att leta efter en nål i en höstack. Så finns det någon som har stött på min Gustav Jönsson i Örsås, eller som kan hjälpa mig på något sätt?
 
Det finns en namne, en annan Gustaf Jönsson i Örsås, född 2 juli 1791, men honom har jag följt framåt och konstaterat att det är en annan man. Min Gustaf är med största sannolikhet INTE född i Örsås, i varje fall inte enligt födelseboken.
 
Tacksam för alla uppslag!

2000-07-06, 06:31
Svar #1

Utloggad Inger Amnefelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 51
  • Senast inloggad: 2012-09-28, 12:30
    • Visa profil
Jag har flera med namnet Bohlin i bland mina anor.
De hör hemma i Kyrkefalla senare i Norra , Södra Fågelås och Brandstorp.
 
Inger A

2000-07-06, 17:36
Svar #2

Eva Ström

Hej Inger!
 
Om dina Bohlinare ska ha minsta samröre med mina krävs förstås att de är ättlingar till min anfader Gustaf Jönsson Bohlin. Vilken tid rör det sig om, och vad hette de?  
 
Min anfader fick ju Bohlin som soldatnamn när han flyttade till Äspetången i Örsås omkring 1822, och hans far har med största sannolikhet således inte haft namnet Bohlin. Det enda man kan gissa om Gustaf Jönssons far är förstås att han troligen hette Jöns el.dyl. Mer vet jag inte.
 
Det finns många släkter Bohlin/Bolin runt om i Sverige, och det geografiska avståndet är lite för långt, tror jag, för att det ska vara samma släkt. Men meddela gärna fler detaljer om du har några personer som tycks kunna stämma!
 
Hälsningar Eva

2001-01-25, 01:56
Svar #3

Peter Kronander

Hej Eva!
Jag har lite om Gustav Jönsson Bolin som jag hittat i en bok som heter Soldater i Ambjörnarp, Örsås, Sjötofta och Tranemo.
Han är född i Ljungsarp (P), men enligt mina uppgifter 1791-02-13.
Han antogs som soldat på Soldattorpet Espetången
Rote 972 Bullsäng i Örsås 1823-05-13. Han var då 5 fot 8 tum lång.
Hans hustru är den Anna Katarina Larsdotter du nämner.
De fick följande barn:
Carl Johan f. 1822-03-08
Josef f. 1823-11-22
Johan f. 1825-09-05
Anders f. 1827-10-14
Anna Katarina f. 1829-07-07
Christina f. 1833-07-08
Emanuel f. 1835-04-09
August f. 1841-01-26
Josef f. 1843.
 
Det verker som den förste Josef har avlidit före 1843.
 
Enligt generalmönstringen 1849-06-30 på Fristad hed, begär Gustav Bolin och får avsked med anmälan till underhåll. Han hade tjänt väl som soldat. Ett sjukintyg var bifogat och utfärdat av regementsläkare J. Swedmark.
Gustav Bolin dog av bröstsjuka på Svedjetorpet i Örsås 1855-05-17.
 
Jag har lite mer om familjen. Sonen Anders var instämd till tinget för olaga brännvinstillverkning 1860. Jag har rättegångsprotokollet, och om du vill ha det kan jag skicka det som email. Dessutom har jag sjukintyget hur det var skrivet.
 
Hoppas att det var till någon hjälp

2002-02-07, 07:48
Svar #4

Camilla Nielsen

Hej!
I min sambos släkt finns denne Gustav Bolin gift med Anna Catharina Larsdotter!
Jag har en hel del uppgifter om bl a Annas syskon, far och mor samt morföräldrar!
Intresserad?
Hör av dig!

2002-02-07, 14:10
Svar #5

Eva Ström

Vad trevligt, tack gärna! Jag har också en del uppgifter, hämtade från Revesjöboken. Det har ju gått en tid sen mitt första inlägg här    Men vi får väl fortsätta föra diskussionen här, så att andra intresserade också kan hänga med.

2002-02-09, 21:09
Svar #6

Camilla Nielsen

Hej Eva!
Vi har försökt att mejla dig men inte fått något svar......
Här är iaf vad vi har hittat om Anna Catharina Larsdotter;
Född: 1800-04-13 (Hultet, Revesjö)
Far: Lars Andersson f.1760(6) d.1832 Inflyttad från Redslared 1799. Har dessutom en himla massa kuriosa om denna Lars Andersson! Bland annat är hans bror mf mm f till den inte alls okända artisten Laila Westersund!
Mor: Annika Niklasdotter f.1765  d.1841 född på Björnåsen, Ryd, Revesjö, död på sockenstugan i Revesjö.
 
Far till A.N : Niclas Andersson  f.1722  d.1819
Mor till A.N : Helena Andersdotter  f ?  d. ?
 
Är du intresserad av kuriosan om L.A så kontakta oss på antingen;
pomperipossa@mail.bip.net
el.
fredrik_ymer@hotmail.com

2002-02-10, 20:21
Svar #7

Camilla Nielsen

Hej igen!
 
Anna Catharinas syskon är följande:
Anders(Andreas) f.1746 Redslared
Hans f.1798 Redslared
Johannes f.1802 Hultet, Revesjö d.1867 (gifte sig med Britta Lena Hansdotter f. 1804 d.1877 och fick fyra barn, kontakta mig för namn på dessa och lite annan kuriosa, bl a har jag avskrift av ett torparkontrakt)
Håkan f.1805 d.1857 f.ort okänd
Lars f.1808 f.ort okänd, flyttar till Redslared 1832.
 
Anna Catharinas far Lars Andersson har en bror som heter Claes Andersson f.1757 d.1836.
 
Anna Catharinas mor Annika Niklasdotter hade en syster som jag tyvärr varken har namn eller födelsedata på.

2005-11-02, 07:36
Svar #8

BrittMarie Andreasson

Hej
Jag tror mig ha hittat min farmorfar och farfar tack vare uppgifterna om Gustav Bolin
Hans son Emanuel född 1835-04-02(09)kan vara denne. Finns fler uppgifter om denna familj som kan bekräfta mitt antagande. Emanuel gifte sig med Anna Sofia Johansdotter, f Tranemo 1834-04-13 och Emanuel blev soldat i Svenljunga
Alla bidrag mottages med tacksamhet

2005-11-18, 17:06
Svar #9

brittmarieandreasson

Jag efterlyser anor till Karl Johan Gustavsson Bolin f. 1828 i Örsås
Jag  undrar om detta kan vara  en son till Gustav Jönsson Bolin. Han flyttar till torpet Paradis under Ryd( hämtat från Revsjöboken) och är gift med Britta Stina Andersdotter samma ställe.
F.ö. är denna bok en fantastisk samling av information
 
MVH Britt Marie Andreasson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna