ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-11-08  (läst 2650 gånger)

2004-03-03, 10:48
läst 2650 gånger

Anders G Berndtsson

Hej!
Söker länkarna bakåt för min mm ff mf f Tros-Nils Ersson född 1745 i Backbyn, Malung, död 1804 i Åsbyn, Malung. Hh mm ff mf m Ingeborg Pehrsdotter född 1748?.
De fick sonen Eric 1777-10-25 död 1856-03-25 i Skog(X). Gift med Brita Olofsdotters dotter född 1764-04-16 i Åsbyn, Malung, död 1847-12-11 i Skog(X).
Tacksam om någon kan ge mig rötterna bakåt för dessa personer.
MVH
Anders G Berndtsson

2004-03-03, 18:25
Svar #1

Leif Mörkfors

Anders! Det finns en Tros Nils Ersson från Gärdet vars hustru Ingeborg Persdotter dör i Åsbyn 1824 10/3. Hon uppges vara född 1748 29/10 i Östra Utsjö malung av Per Persson o Kerstin Olofsdotter. Hn ska ha varit gift 1:a gn med en Olof Olsson.  
Tros Nils föräldrar tycks ha bott både i Gärdet och Backa. Deras namn var Tros/Tors Erik Nilsson & Ingeborg Olsdotter. Erik dog 1772, Ingeborg f 1724 22/11 d 1806 8/6, bodde då i Backa.
Hälsnigar
Leif M

2004-03-20, 03:10
Svar #2

Tina Ahlberg

Soker information om anfader till Dansare-Lisjers Per Erson,  
fodd 27 februari 1747, dod 9 september 1831
Bosatt i Idback, Malung.
Gift med Marit Persdotter, fodd april 1755, dod 17 sept.1837.
Vet nagon var gravarna finns?Nagot annat intressant?
Har aven Pers foraldrar- Erik Persson Dansare, fodd 15 januari  
1724, dod 24 dec 1774.Bosatt i Idback.
Gift med Britta Nilsdotter, fodd 7 juni 1723, dod 21 juli 1783,  
samma fraga, vet nagon om var gravarna finns, annan  
information?
Har aven Nils Larsson Backa, gift med Anna Jonsdotter , fodd 28  
dec 1702, dod 7 juni 1783. Vet nagon fodelsedatum eller  
dodsdatum pa Nils? Gravar?
Tacksam for all hjalp. Tina Ahlberg, Fairfield CT.USA

2004-04-05, 11:54
Svar #3

Maj-Britt Nilsson

Svar till Mona Henriksson
Marit Persdotter f. 1817 är min mormorsmormorsmor.Hennes dotter Kerstin är min mormorsmormor. Jag kanske har några upplysningar åt dig. Hör av dig igen.
Hälsningar Maj-Britt Nilsson

2004-05-23, 23:35
Svar #4

Disa Holm

Min farmors farfars mor hette Forsmans Anna Ersdotter och var född i Malung 1836. Hon kom att gifta sig med Karl Magnus Svensson  f i Blädinge. Undrar nu om någon känner till henne? T ex vore det skoj att veta vad Forsmans står för, en gård eller ett personnamn? Om det är en gård, var ligger den i så fall? Vilka var hennes anor? Hade hon syskon? Jag är alldeles ny som släktforskare och uppskattar verkligen hjälp och tips.

2004-05-24, 20:20
Svar #5

Leif Mörkfors

Disa ! Forsman var en soldatrote i Malung så troligen är ju någon soldat Forsman Annas far !

2004-06-07, 18:40
Svar #6

Utloggad Kaj Larsson

• Anbytare ****
  • Antal inlägg: 583
  • Senast inloggad: 2022-04-21, 20:44
    • Visa profil
Jag söker föräldrar till Ingeborg Nilsdotter, född 9/3 1832  i Malung ochgift med Lars Larsson född 25/3 1827 i Ekshärad.

Likaså efter data om Kerstin Persdotter, f 1804 i Malung.

Kaj

2004-06-12, 12:43
Svar #7

Maj-Britt Nilsson

Förlåt Monika Henriksson, jag döpte om dig i hastigheten.Du frågade om Marit Persdotter f.1817. Hoppas du läser det här och hör av dig igen.
Hälsningar Maj-Britt Nilsson.

2004-06-15, 15:17
Svar #8

Hedvig Johansson

Jag söker efter min fars kusin Johan Oskar Halvardsson f.1904-09-16 Malung.
Hans föräldrar var Såg Halvard Jönsson f.1879-09-27 Dalby och Johanna Olsdotter f.1880-12-15 Malung.
Är det någon som vet vart denna Johan Oskar tog vägen?
mvh
Hedvig

2004-07-04, 22:26
Svar #9

Monica Henriksson

Hej Maj-Britt Nilsson
Det var roligt att råkas, när vi har gemensamma
anor på  skogen . Jag har letat efter Marit
Persdotter f 1817 och ej funnit henne någonstans.
Jag har tydligen kört fast.
Min ana är Annica f 1848.
Det gör inget att Du har döpt om mej i hastigheten.
Hälsningar Monica Henriksson.

2004-07-20, 19:27
Svar #10

Kenneth Westman

Jag söker anor till soldaten Erik Westman f. 22 maj 1879 i Malungs socken. I soldatbrevet står: före antagandet i krigstjänst benämnd Pers Erik Larsson d.y. tjänstgörande i rote N:o 53 i Järna socken.

Tacksam för all hjälp jag kan få.
MVH
Kenneth

2004-09-17, 19:29
Svar #11

Utloggad Inga-Britt Nyström

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2012-11-10, 21:45
    • Visa profil
    • www.norum.st
Jag har kört fast på Karl Johan Asplund f: 1833-11-27 i Sundsberg, Malung. Hans far Jonas Asplund har jag uppgifter om, men hans mor Ellika Karlsdotter kan jag inte finna någonstans. Jag kan inte hitta byn Sundsberg i hfl, så den kanske är ihopslagen med någon annan by?

Vänligen/Inga-Britt

2004-09-21, 09:34
Svar #12

Eva Heed

Östams ?
Är det nån som stött på  gårdsnamnet Östams i Malung ? Jag har en Brita Persdotter f. 1860 i Malung med det gårdsnamnet, hon flyttar till Våmhus (W)och gifter sig med Bent Olof Nilsson där.Är det någon som känner till nåt om denna Brita så blev jag glad för svar.
Mvh Eva

2004-09-21, 19:08
Svar #13

Utloggad Björn Sonesson

• Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Mellan Rankfallet och Milsjön i Malungs två äldre husförhörslängder kommer en rad nybyggen och med dem flera nya familjer i den tredje äldsta AI:3d,uppslag 9, bl.a. då Asplund. Noterar från denna att Ellika har släktnamnet Lundberg. Familjen kommer strax efter nybyggare Anders Andersson med hustru där det står SUNDSBERG och därunder STENSÅSEN. Så här står det i AI:3d, uppslag 9:  

Jonas Asplund (ingen titel för honom, men han är sannolikt nybyggare, några järnbruk fanns inte i närheten), födelseort Råda, d.v.s. med största sannolikhet det Råda som idag kallas Norra Råda församling. Född 1789-09-14. F d hammarsmed. Han och hans hustru ankom hit från Äppelbo 1827-11-29. Hustru Ellika Lundberg, född i Gustaf Adolf (=Gustava i dagligt tal) 1796-02-02. Son Jonas Asplund, född 1828-09-06, dotter Lisa Lena A. född 1830-12-24 och Carl Johan A. född 1833-11-29. Därefter kommer ytterligare en familj Asplund, nämligen Jonas Asplunds broder Sven Asplund, född 1798 i Råda och tillsammans med sin hustru och två döttrar hitkommen från Sunne år 1833. Sven tituleras just som broder. Sven Asplunds hustru heter An. Mar. Lundberg och var född 1807-11-12 i Gustaf Adolf. Kanske en syster till Karl Johans mor? Döttrarna var Elsa Lena A., född 1829-10-18, död 1834-09-25 i Gustav Adolf och Anna maria A., född 1832-07-27. De tycks ha utgjort ett gemensamt hushåll och hade tidvis en piga hos sig - tre olika pigor finns noterade innan år 1835 är till ända.  

Fortsättningen för Malungs husförhörslängder är följande: I Malung AI:4e, uppslagen 93-94 och 123-125 och i Malung AI:5e, uppslagen 156-159 finns Sundsbergborna.  

Därefter har vi kommmit till 1855 och då är det Tyngsjö kyrkobokföringsdistrikt (kbfd) som gäller). Fram till ca 1975 förde komminstern där en egen bokföring trots att Tyngsjö förblev en del av Malungs församling. Tyngsjö har numera inte en egen präst, men kyrkobyggnaden finns kvar.  

Obs! Som Du säkert vet så är alla födelse-, vigsel- och döduppgifter andrahandsuppgifter i husförhörslängderna, jämför t.ex. Din och husförshörslängdens AI:3d's födelsedatum för Karl Johan!

2004-09-21, 19:20
Svar #14

Utloggad Björn Sonesson

• Anbytare *****
    • Visa profil
Östams - genitiv av öst - betyder östra gården och denna gård ligger i Västra Öje. Det fanns i Västra Öje en Östams Per Andersson och hans hustu Tur Anna Andersdotter som i sin tur var dotter till en Tur Anders Matsson som flyttade till Mora 1875-01-15.  

Jag har hämtat mina uppgifter från Josef Sjögrens bok Acta Genealogica Malungensia som är slutsåld, men går att fjärrlåna från t.ex. Malungs Kommunbibliotek genom ditt bibliotek. Men det finns fel lite varstans i detta jätteverk som får tas  för vad det är, ett hjälpmedel och inte en förstahandskälla, vilket kyrkböckerna är.

2004-09-21, 21:48
Svar #15

Utloggad Inga-Britt Nyström

• Anbytare ***
  • Antal inlägg: 105
  • Senast inloggad: 2012-11-10, 21:45
    • Visa profil
    • www.norum.st
Tack så jättemycket för hjälpen Björn.

Vänligen/Inga-Britt

2004-09-27, 16:41
Svar #16

Jenny Enqvist

Hejhej
Jag släktforskar just nu för min sambos räkning. (på hans mors sida...Malm?n-Sjögren)
Aina Malm?n, född i Idbäck 194* är min sambos mamma.
Hennes syskon är:
Bengt Malm?n  
En flicka som dog som liten
Hans-Olov
Per-Eje

Syskonens mamma är: Maj-Lis Sjögren, född 192* i Böle
Syskonens far är: Olle Malm?n, född 192* i Idbäck

Jag letar efter föräldrarna och syskonen till Maj-Lis och Olle, och hemskt gärna deras mor- och farföräldrar med.

Med vänlig hälsning
Jenny Enqvist, Malung

2004-09-29, 23:21
Svar #17

Carolina Johansson (Carromell)

Jag söker efter Jonas Eriksson (Jommo,Skommarsbo)
och Anna Hedlund (Jommo,Skommarsbo).

2004-09-29, 23:24
Svar #18

Carolina Johansson (Carromell)

Vad kommer Jommosläkten i från?

2004-09-30, 15:31
Svar #19

Leif Mörkfors

Carolina!
Jommosläkten kommer från byn Östra Fors i Malung och finns belagd redan på tidigt 1700-tal !

Jenny !
På biblioteket i Malung finns boken Acta Genealogica Malugensia Låna den så löser sig de flesta va dina frågor. På tingshuset finns mikrofiche på kyrkböckerna som ger dig vidare information.

2004-09-30, 21:06
Svar #20

Utloggad Björn Sonesson

• Anbytare *****
    • Visa profil
Jenny!  

Jag har uppgifter om föräldrar och syskon till Maj-Lis och Olle. För Olles del har jag även uppgifter längre bort. Allt du söker utom far- och morföräldrar till Maj-Lis finns på en CD-skiva som en byforskningscirkel gjorde omkring 1980. Jag bränner en kopia till dig. Du får kopiera CD:n fritt vidare till den som är intresserad.  

Men jag har en del av Maj-Lis anor också genom det arbete som en Malungsbo i Grimsmyrheden har gjort. Jag har avkopierat valda sidor av hans förteckning Familjer i byarna Böle och Tällbyn från början av 1700-talet till omkring år 1900. (otryckt) och jag vet att jag har hans tillstånd.  

Men som du kommer att se leder en del anor härstamning till bl.a. Öje, Storbyn och Hole, så det finns mer att forska.  

Jag bor nästan granne med dig i Idbäck och vi har setts någon gång. Jag finns i telefonkatalogen under mitt eget namn.  

mvh Björn

2004-10-03, 08:32
Svar #21

Jenny Enqvist

Hej hej
Den där CD:n vore allt bra att ha. Hör av mig i veckan.
Ska även försöka låna den där boken på biblioteket.
Har redan en del anfäder på min sambos fars sida, så det vore roligt att ha lite uppgifter om båda släkterna. +att jag själv härstammar från Dalarna.

Ha det jättebra allihop och tack för råden.

MVH

2004-10-20, 11:26
Svar #22

Anders G Berndtsson

Söker föräldrar och leden bakåt till Brita Olofsdotter född 1764-04-16 i Åsbyn, Malung död 1847-12-11 i Skog(X). Gift med Eric Nilsson född 1777 i Backbyn, Malung.
Brita och Eric fick dottern Anna född 1802 i Skog(X)
MVH
Anders G Berndtsson

2004-10-28, 17:44
Svar #23

Utloggad Björn Sonesson

• Anbytare *****
    • Visa profil
Anders B!

I Malungs äldsta husförhörslängd (AI:1b) 1803-1814 återfinner man ofta personer som redan flyttat före år 1803. Orsaken är prästgårdsbranden 1797 då de äldre volymerna förintades. Om branden och dess konsekvenser har jag redogjort för tidigare under denna sida - se dessa inlägg! Prästen Svedelius orkade dock inte sätta igång och skriva en ny längd. Istället uprättades en ny sådan tyvärr först år 1803 (jag tror det var den andre prästen i Malung med namnet Daniel Godenius som gjorde det. Nu till innehållet;  

På uppslag 75 Åsbyn (kallad Åsen under 1500- och 1600-talen) och längst ned efter ett annat hushåll finner du hushållet där Tros Erik Nilsson, hans hustru, hans föräldrar, hans syster Karin och bror Per bodde. Då husförhörslängden uppger vigseldatum 21/7 1799, tänkte jag att denna kanske berättar var hon kom. Det blev bingo!  

Återger här allt som vigselboken berättar utom en sak som jag nämner i nästa stycke: Vigselpar nummer 10 år 1799; den första lysningen skedde den 26 maj, den andra lysningen den 2 juni och den tredje lysningen den 9 juni. Vigseln mellan Dr Eric Nilss. i Åsbyn och Pig. Brita Olsdr i Sillerö ägde rum den 21 juli.  

Vigseldatumet i husförhörslängden stämde alltså. (Backbyn och Åsbyn tillhör Malungs minsta byar, så detta par måste vara rätt par även om namnen inte var alltför ovanliga.) Tyvärr står det bara rutinmässigt frasen att Britas föräldrar varit hennes giftoman, d.v.s. inga namn.  

Det finns några Olof i Sillerö som kan passa som far till Brita. En av dem som passa bäst in med åldern är Lisselanders Olof Andersson, död 22/4 1801 och efter vilken bouppteckning hölls 23/11 1801, och hans hustru Karin Persdotter, död 23/10 1807. Jag kan nämna att bouppteckningarna finns mikrofilmade, dels finns ett par volymer i Malungs kyrkoarkiv (PV), dels en eller flera volymer i det vanliga serien F hos Malungs tingslags häradsrätt. Se SVAR:s mikrokortkataloger för detaljer!  

Uppgifterna om paret har jag hämtat från Josef Sjögrens stora verk Acta Genealogica Malungensia, som är sorterat efter gifta mäns dödsdatum och uppdelat byavis. Dock finns som alltid i stora verk av en ensam person på flera hundra sidor, alltid ganska många småfel och det gäller även här. Se mer om detta verk i mina tidigare inlägg på denna sida! Dessutom vill jag rekommendera den fina boken Med rötter i Sillerö där både nuvarande gårdar, ödegårdar och försvunna gårdar och dess människor tas upp!  

Din uppgift om att Brita var född i Åsbyn, kommer den från Skogs dödbok? Kanske bodde hennes föräldrar i Åsbyn och de flyttade till Sillerö eller så har hon tjänat som piga i Sillerö. Fast det tycks ha varit ovanligt för Malung att man hade pigor och drängar bortsett från prästerna och ett fåtal storbönder. Och har du kollat med födelseboken att Erik är född i Backbyn med det angivna datumet med de föräldrar som återfinns i AI:1b?  

Kanske var det i själva verket Erik som var född i Åsbyn, då hans föräldrar står som huvudmän för gården med Erik, hans hustru och syskon längre ned på sidan? Om de hade flyttat in på Britas föräldragård så kunde de knappast ha stått överst utan i så fall som understödstagare efter alla andra, för då var det Brita som ägde gården.

2004-10-29, 10:33
Svar #24

Utloggad Sanna Dahlberg

• Anbytare *
  • Antal inlägg: 7
  • Senast inloggad: 2015-05-23, 15:12
    • Visa profil
Hej Anders och Björn!
Den Lisselanders Olof Andersson som Björn nämner är min mf mm mf far. Jag är inte klar med den grenen ännu, men jag känner till tre barn; Kerstin, född 22/6 1759, Per, född 30/1 1763 och Lars (min ana), född 9/3 1767.

Rent tekniskt skulle ju Brita kunna komma in mellan Per och Lars i syskonskaran, men jag har henne inte.

2004-10-29, 12:24
Svar #25

Utloggad Björn Sonesson

• Anbytare *****
    • Visa profil
Hej Anders och Sanna!  
Jag har inte tittat i Malungs husförhörslängd för år 1803-1814, men däremot i Sjögrens Acta Genealogica Malungensia i kapitlet med avlidna Yttermalungsbor (endast de som fått barn är med i boken). Där finns åtminstone ytterligare minst en till Olof i Sillerö som kan passa in.  

Hoppas att du finner svaret, dels var Brita var född och naturligtvis, vilka hennes föräldrar var! På annan plats här i Rötter, så kan du säkert läsa en hel del om vad forskande i domböcker och mantalslängder innebär. Dessa källor kan tillsammans med eventuella andra källor ersätta förlorade kyrkoböcker, åtminstone till en del.  

För egen del så kan jag inom min morfars raka fäderne (Fall-släkten) gå från 1700-talet fram till några år före år 1650 genom mantalslängder och domböcker. Detta mycket tack vare de ovanliga namnen Isak och Gudmund och att gården ärvts från far till son. För tiden innan är det lite mer osäkert med Fallsläkten, men den kan härstamma från Per Olsson (levde i mitten och slutet av 1500-talet) som förmodligen var en bror till den rike man i Malung Byril Olsson i Mobyn, Byril i Norrestemo (brasklapp: jag minns ej exakt hur namnet nu stavades, men ungefär så). Av detta namn kommer sannolikt dagens gårdsnamn Nörstmo där innehavarna bevisligen härstammar genom överflyttning till Idbäck från Mobyn. Något osäkert om de härstammar från denna Byril Olsson. Se Leif Mörkfors bok om Seffresläkten, där finns mera om detta!

2004-10-29, 21:20
Svar #26

Leif Mörkfors

Hej Björn! Kopplingen mellan Isak Gudmundssons s far Gudmund Persson och Per Olsson står att finnas i domboken från 1614:
Gudmund Persson på mon samt alla hannes syskon gof till kenna huru det hade köp en brodersdel utaf deras broder Oluf Pedersson och samme del komma honom till arvs efter sin faders och moders när de döda äro så att deras faders och moders död kommer intet Per Olufsson (felskrivet!) till arvs efter dem. Efter hans syskon som förlikt haver och honom givit haver f....., haver deras fader Per Olofsson givit honom 2 hestar, en k... och 3 pund fårskinnsfåll.  
Har inte lyckats tyda allt men ändå !
Hälsningar Leif

2004-11-04, 12:56
Svar #27

Utloggad Anne-Marie Olovsdotter

• Anbytare **
  • Antal inlägg: 30
  • Senast inloggad: 2010-06-10, 22:12
    • Visa profil
    • svedelius.pursche.se
Hej
Jag har nyligen börjat släktforska och går kurs uppe på Släktforskarnas hus i Leksand.
Igår var jag på öppet hus hos föreningen släkt och bygd i Borlänge och fick en uppgift som jag gärna vill veta mer om och jag tycker att det är väldigt lång tid tills tisdag kväll när jag själv kan titta i Leksand... Ivrig...vad är det? :-)

Finns det någon som vet något om en Anders Klampen Andersson född i Malung 1816-10-30?
Han gifte sig (troligen) 1840 med Anna Brita Karlsdotter född 1819-05-24 i Gäddsjöberget.

De fick en dotter 1843-07-09 i Säfsnäs och hon hette Stina Maja Andersdotter.

Uppgifterna är hämtade från Vi från Thyn av Mats Eriksson som för övrigt fortfarande finns att köpa genom kulturnämnden i Ludvika. Den reas ut...och kostar just nu 20:-, med frakt blev det 61:-.

Kan och vill någon hjälpa mig blir jag väldigt glad! :-)

2004-11-05, 17:15
Svar #28

Utloggad Björn Sonesson

• Anbytare *****
    • Visa profil
Hej Leif!  

Här kommer min tolkning av det protokoll i 1614 års dombok som Leif Mörkfors nyss omnämnt här ovan. Se Svea Hovrätts arkiv, Kopparbergs läns renoverade domböcker, volym 1a (1602-1642). Originaldombok finns för år 1614, men är i dåligt skick. Jag har tillgång till och har tittat på båda böckerna i mikrofilmat skick. Fann tyvärr inte motsvarande text i originaldomboken.  

Anno 1614 den 4 januarii voro lagha tingh hollit i Malung Sochn i Myckleby. Fogde Hans Larsson.

[Därefter kommer en uppräkning av bl.a. nämndemän och protokollen. I det sjunde av dessa drygt tio protokoll, så återfinns det protokoll som Leif Mörkfors omnämnnt.]

Uthi lika måtto kom Gundmund Pedhersson På Moon, sampt alle hans Syskon och gifva tillkenna hurru de hadhe köpt en Broders del, utaf deras Broder Oluf Pädersson [ett kort ord jag inte klarat tyda]. Samma Brodhersdell kommer honom till arfs efter sinom Fadher och Modher när de dödhe äro, så nu efter deras Fader och Moders dödh ?kommer? [klarar ej tyda detta ordn och närmast föregående är jag osäker på] Peder Olufsson [felskrivet av skrivaren - här skall det stå Oluf Pedersson] till arfs efter dem, efter hans Syskon honom nu [---- kan ej tyda ordet] hafver [kan ej tyda ordet] honom gifvit. Och hafver deras Fadher Peder Olufsson gifvit honom 2 hestar en ketill rogh - 3 Pund, en fårskinsfäll mädh å klädhe Påå, Kudmud och hans syskon alle [kan ej tyda ordet] i Silfver och Penningar 40 daller, och en häst och hadhes nu utsades samma Dag fast p.

2004-11-08, 20:21
Svar #29

Utloggad Björn Sonesson

• Anbytare *****
    • Visa profil
Hej Anne-Marie!  

Den här Anders Klampen Andersson född i Malung 1816-10-30 som du efterlyser, borde vara identisk med en Anders Andersson som föddes på Nybofjällsberget 1816-10-31 och döptes den 10 november samma år. Fadern anges vara okänd och modern anges vara Anna Jansdotter. Faddrarna var Soldat Hedman och Hedmans hustru Johanna Jansdotter, Drängen Mats Ohlind (något osäker på namnet), Nybofjällsberget samt Sara Jansdotter vid Tyngsjön. (Det låter som om faddrarna kan vara mostrar och ingifta morbröder.)  

På pagina 157 i Malung AI:1a (Milsjöheden) finns bl.a. Jan Jansson och Lisa Abrahamsdotter och deras barn Anna, Maria, Ingeborg och Johan. Familjen är antecknad att den flyttar med Attest till Forssa, Ångermanland 1807.  

Sedan har tydligen familjen återkommit någon gång 1808-1816, men då finns de på Nybofjällsberget, Malung AI:2a, pag. 368 som borde vara något annat än Nybofjäll? - det senare hör till Äppelbo. Hans morfar Jan och mor Anna finns även på Malung AI:2b pagina 369 i vad som tydligen är en tilläggssida gjord efter ordinarie sidor. I husförhörslängden AI:2a är han upptagen som oäkta son till Anna Jansdotter. Högst upp på sidan ser vi att hans morfar flyttade till Svedberget och där kom han att bo hos änkan Anna Persdotter. Mormor Lisa Abrahamsdotter är antecknad död 1821. Mamma Anna Jansdotter gifter sig 1823 med en Samuel Ersson och de flyttar 1824 eller 1825 till Axsjöberg, där Samuel kallas för nybyggare. Till Nybofjäll ser vi också längst ner på sidan att en bror till Samuel har flyttat in, Nils Ersson. Det är i Axsjöberg som vi ser Anders Andersson för sista gången - det står tjänar i Säfsen 1842, för i den kommande längden för 1845-1855 finns han inte med.  

Följande ställen för Axsjöberg gäller i hfl: pagina (=uppslag) 39 i AI:3d; p. 58 i AI:4e och p. 79 i AI:5e. Följande ställen för Svedberget gäller i hfl: pagina 365 i AI:2a; p. 35 i AI:3d; p. 91 i AI:4e och p. 116 i AI:5e.  

Nybofjällsberget som bara finns i AI:2a, p. 368 och AI:2b, p. 369 antar jag var ett nybygge inom Malungs socken. Det ska nog inte förväxlas med Nybofjäll som tillhör den del av Äppelbo finnmark som fortfarande är en del av Äppelbo. En annan del med bl.a. Högsjön tillhör Rämmens församling i Värmland idag, detta p.g.a. brukspatroners påverkan på myndigheterna!). CD:n Sveriges Ortnamn som Släktforskarnas Hus har, kanske har ett sådant namn Nybofjällsberget med.  

I AI:5 kan vi läsa att såväl Jan Jansson som hans svåger Samuel Ersson avlider, medan Samuels hustru, d.v.s. Anders mor är i livet vid 1855 års utgång. Men för att se hennes fortsatta levnadsöde måste vi gå till Tyngsjö kbfd, eftersom Malungs östra finnmark blev ett eget område. Och detta med egna kyrkoböcker gällde fram till ca 1975, då rätten att hålla en egen bokföring (kyrkobokföringsdistrikt) upphörde och det uppgick i Malung. Titta alltså efter Tyngsjö efter 1855/56 och inte i Malungs hfl AI:6! Detta gäller även övriga kyrkböcker som födelse- och vigselböcker m.m!  

I vigselboken ser vi att Finndrängen Jan Jansson från Milsjöheden gifter sig 30 juni 1793 med pigan Lisa Abrahamsdotter Dyngsjön (=Tyngsjön, av någon orsak finns i 1700-tals källor ibland namnet Dyngsjö istället för Tyngsjö). Om man med namnets förvanskning ville låta tankarna gå till fattigdom och elände låter jag vara osagt.  

Till sist, rekommenderar jag att du lånar/köper boken Det skogsfinska arvet, tryckt 2001. Där finns också en mycket bra litteraturförteckning över svedjefinsk litteratur, inkl då det som skivits för Malungs del. Ta gärna kontakt med Ludvika bibliotek och hälsa från mig till Lars-Olof Herou - det är han som har gjort bibliografin - det kan ha tillkommit något bra sedan 2001.  

mvh Björn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Annonser

Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna