ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Arn Magnusson, Cecila Rosa??  (läst 488 gånger)

2002-06-03, 12:49
läst 488 gånger

Martin Holmberg

Enligt de anor jag tagit del av skall Magnus Bengtsson Minneskjold (Folkunga), abt 1150-1208, vara son till Bengt I Folkesson och NN Ulfsdotter.  
Är Arn Magnusson och Cecilia Rosa från jan Guillou´s böcker endast fantasiprodukter, eller finns det några källor om att dessa har existerat?

2004-08-05, 17:08
Svar #1

Utloggad Tomas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2018-07-15, 20:22
    • Visa profil
Arn och Cecilia är Guillous fantasiprodukter. Vad gäller Magnus Minnisköld så nämns han ej i urkunderna efter jarlen Birger Brosas död 1202. Det finns alltså såvitt jag vet inga belägg för att Magnus dog 1208, det dödsåret bygger snarare på ett löst antagande att han var bland de stupade i slaget vid (Kungs-)Lena detta år. Bengt Snivil Folkesson är allmänt accepterad som far till Magnus, men vem som var Magnus mor är omtvistat.
 
MvH/Tomas

2005-12-28, 14:36
Svar #2

Anna-Lisa Göransson

I 3:e (tror jag) boken om Arn, kallas hans son för Magnus Månesköld. Skall denne ha varit densamme som ovan nämnde Minnessköld och har denne funnits i verkligheten? Då Arn och Cecilia tydligen är uppdiktade personer så har jag en fråga: Vilka var nu Birger Jarls förmodade farfader och farmoder? En sista fråga till alla er som är historiekunniga. Hur mycket av allt som skrivs och uppges i romanerna kan ha skett i verkligheten. Har försökt kolla upp en del av de namngivna personerna i lexikon, men lyckats dåligt tyvärr.
Men det må vara hur som helst med riktigheten ändå, för jag har haft stort nöje av att läsa dessa böcker (håller just på med den 4:e).
Anna-Lisa

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna