ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Annica Ericsdotter Dala (R) Siogerstad (R) f i Falköping (R) 1738 (el 1718)  (läst 1967 gånger)

2000-06-17, 19:37
läst 1967 gånger

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Annica Ericsdotter utflyttar enligt utflyttningslängd Dala (R) C:2 s. 595 3/7 till Sjogerstad (R) 1755-02-16 tillsammans med sin bror Jonas Ericsson Salberg (Jonas Ericsson Sahlberg) och sin mor Ingeborg Svensdotter. I Sjogerstad gifter sig brodern 1758-10-22 med Maria Olofsdotter enligt Sjogerstad (R) C:4 s. 340 3/4. Jonas, hans nya fru och hans mor återflyttar till Dala enligt inflyttningslängd Dala (R) C:2 s. 609 1760-04-xx. Annica Ericsdotter flyttar dock inte med tillbaka till Dala.
 
Min fråga är var tar hon vägen?
 
Jag kan inte återfinna henne bland gifta eller avlidna i Sjogerstad (R). En gissning är att hon gift sig och flyttat till en annan församling, men vart?

2000-06-18, 19:18
Svar #1

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Åke, vart Annika tar vägen känner jag inte heller till, men Jonas och hans hustru Maria Olofsdotter flyttar då tillbaka till Sjogerstad någon gång efter 1776 och bosätter sig på Jon Hansgård, Loringa där de också dör 1810 (Jonas) och 1803 (Maria). Även modern Ingeborg Svensdotter dör i Sjogerstad (Bessgården) 1786 20/3.
 
Min morfars farmor, Anna Maria Tilander (1824-1910) är barbars barn till Jonas Sahlberg, jag antar att även du har ditt namn (Tilander)  från denna gren, varför det vore intressant att jämföra våra släktgrenar och resultat.

2000-06-27, 15:31
Svar #2

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Hej Torbjörn!
Tack för ditt meddelande. Jag fann din släktutredning på nätet för snart två år sedan om jag minns rätt. (http://hem.passagen.se/alterego/) Jag måste säga att jag är mycket imponerad!!! Själv är jag en mycket amatörmässig släktforskare. Det blir någon veckas forskning så här på sommaren, men inte mycket mer än så. Jag har alltså inte så mycket att komma med själv, men jag jämför mer än gärna mina resultat och funderingar med dina.
 
Jodå, din morfars farmor var syster till min farfars farfar, Erik Tilander, så vi är alltså fem-männingar. Vi har ytterligare en av våra släktingar som lagt ut sin släktforskning på nätet, nämligen Per Dahlberg, också han ättling till Jonas Ericsson Sahlberg och din och min sju-männing.
 
http://www.algonet.se/~dodge/jacobsson/johannes.html
 
Det som är min grundfråga, som är skälet till att jag frågar efter Annica Ericsdotter är att jag försöker hitta ytterligare uppgifter om Jonas Ericsson Sahlbergs och Annica Ericsdotters pappa. Du anger helt riktigt i din släktutredning att han heter:
 
* Erik Larsson [Vigselbok, Sjogerstad (R) C:4 1758-10-22 vid sonens vigsel]
 
* Eric Sahlberg [Död- och begravningsbok, Sjogerstad (R) C:5 1810-08-28 när sonen dör]
 
Jag har gjort ganska omfattande sökningar efter ytterligare uppgifter om Eric Sahlberg, men jag lyckas helt enkelt inte finna honom någonstans.
 
På ganska många olika ställen anges att Jonas Eriksson Sahlberg är född 1729 i Segerstad (eller Sjogerstad). Jag lyckas bara hitta en enda födelse-uppgift som stämmer någorlunda med denna uppgift, nämligen:
 
Segerstad (R) C:1 Födelse- och dopbok
1730 21 Mars föddes och £ 22 döptes barnet Jonas fadren soldaten Erick Friberg
m. w. [manfolckswitnen] Nils Bryngelson i Tommestorp, sold. Måns Fröberg q. w. [qvinnfolckswitnen] hust. Elin Larsdotter i Swartsiö, hust. Rangela Andersdr. ibidem. pig. Kristin Jonsdotter i Åstorp.
 
Erick Friberg dör 1732 enligt
Segerstad (R) C:1 Död- och begravningsbok
1732 10 februari blef gambla förlofade soldaten Erick Friberg död och begrafd £ 20 eiusdem. 55 åhr £ sjukdomen /.../ [kanske häftig / hetsig frossa av illa ... verk]
 
Det jag försöker belägga eller vederlägga är om Erick Friberg är far till Jonas Eriksson Sahlberg genom att söka efter ytterligare uppgifter om honom i ev. vigselböcker och ev. död- och begravningsböcker för ev. syskon till Jonas Eriksson Sahlberg och Annica Ericsdotter. Jag tror att det finns minst ett ytterligare syskon L(ars) Eriksson Sahlberg.
 
Det finns ytterligare ett skäl att ifrågasätta uppgiften att Jonas Eriksson Sahlbergs pappa heter Erik Sahlberg. Det är ju konstigt att både hans pappa och morfar bär efternamnet Sahlberg (Salberg). Det är klart att den ena kan ha tagit den andres namn eller att de efterträtt varandra som soldater och inte bara övertagit soldattorp, utan även namn (det är ju inte ovanligt), men det förefaller inte helt sannolikt. Att de skulle vara släkt förefaller inte heller sannolikt. Jag tror att det vid denna tid fanns förbud mot giften mellan släktingar närmare än fjärde led.
 
Någon av de olika uppgifterna måste alltså vara felaktig. Om det är uppgiften i död- och begravningsboken för Jonas Eriksson Sahlberg att hans pappa hette Eric Sahlberg som är fel är en rimlig förklaring till detta att pappan dog när Jonas Eriksson Sahlberg knappt var två år gammal. Rimligen har hans mammas släkt spelat större roll för honom under uppväxten. Kanske växte han upp på gården tillsammans med mormor och morfar. När han själv blir ryttare och tar sig ett soldatnamn var det kanske mer naturligt att ta morfaderns efternamn Sahlberg än faders. Nåja detta är rena spekulationer. Det jag söker efter just nu är ytterligare uppgifter som kan visa om det ena eller det andra är rätt eller fel.

2000-06-27, 21:52
Svar #3

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Åke, även jag har vänt ut och in på alla tillgängliga kyrkböcker för Sjogerstad och Segerstad mm utan framgång. Jag ska ner till Släktforskarnas Hus i Leksand i morgon onsdag, får jag någon tid över ska jag försöka följa den av dig ovan nämnda Erik Fribergs son Jonas och se vart det leder.
 
Även Mats Ström i Haninge är ättling till Sahlberg, hans fars anor finns redovisade i SvA 4/91, Nr.161 samt Rättelser och tillägg 95.
 
Det vore väl den om vi inte skulle lösa problemet om vi är fyra släktforskare som slår våra huvuden ihop.

2000-06-28, 17:23
Svar #4

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Hej igen Torbjörn!
Det låter mycket spännande. Själv söker jag vidare på mitt håll så snart jag återvänt från landet just nu är jag långt från läsapparter och mikrokort.
 
Tack för tipset om Mats Ströms forskningar. Apropå släkforskare så känner jag till ytterligre en som forskat i dessa anor, nämligen Elsa Tilander. Hennes man var Nils Tilander missionsläkare på 1920-30 talet. Hon har givit ut en del av sina resultat i bokform:
Tilander, Elsa, 1895-, Släkten följa släktens gång, [Göteborg], 1976, 226 s., vi bl. : ill.
Visserligen utreder hon inte sin mans släkt uttryckligen i boken, men nämner i förbigående att den är från Västergötland om jag minns rätt. I Skara stift i Ord och Bild s 414 omnämns Nils Tilander som hantverkarson från Sventorps socken. Eftersom det ju är en av våra socknar tror jag vi kan utgå från att även han är släkt med oss. Jag har dock aldrig utrett det ordentligt. Jag vet inte vem som har hand om Elsa Tilanders forskningar idag. Själv föddes hon ju 1895 så rimligen lever hon inte idag?! Det skulle vara spännande att även ta del av hennes resultat och jämföra med våra.

2000-06-29, 08:41
Svar #5

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Tyvärr hann jag inte fram till denna gren i forskningen trots att jag satt på huset i sju timmar. Nästa gång (om någon vecka) ska jag prioritera denna del av forskningen och se vad jag kan hitta.

2000-07-14, 21:43
Svar #6

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Annicka Eriksdotter (R) [Annika Eriksdotter / Annicka Friberg / Annika Friberg / Annicka Sahlberg / Annika Sahlberg] anges som född i Falköpings församling enligt ovanstående, årtalet är dock något oklart. Kan vara 1738, 1718 eller kanske 1713. Därför har jag nu sökt efter henne och familjen i Falköping. Ett problem med detta är att kyrkobokföringen börjar först 1726 i Falköpings församling. Jag har dock inte lyckats finna ett spår efter henne eller familjen i denna församling. Det är dock mycket möjligt att man funnits där före 1726 och sedan flyttat.

2000-08-12, 20:56
Svar #7

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Hej Torbjörn och alla ni andra!
 
Jag har hittat nya intressanta uppgifter om Annika Eriksdotter, Erik Friberg och Jonas Eriksson Sahlberg.
 
Av Lysnings- och vigselbok Stenstorp (R) C:1 s. 256 framgår att Olof Håkansson och Maria Eriksdotter gifter sig 1755-10-05. Brudens föräldrar heter Erik Friberg och Ingeborg.
 
Enligt födelse- och dopboken för Stenstorp (R) C:2, s. 18 föds deras äldsta dotter 1756-12-04 och döps följande dag till Annika. Ett av dopvittnena vid detta dop är h. annika sfägerskan.
 
Är detta fråga om vår familj?
 
Låt oss se om vi kan bevisa det. För att göra det antar vi att det handlar om två olika familjer. Följande vet vi säkert om respektive familjer:
 
Familj 1. (den vi känner till sedan tidigare)
Far: Erik Larsson (+Sahlberg el. Friberg).
Mor: Ingeborg Svensdotter
Dotter: Annika Eriksdotter, f. 1718
Son: Jonas Eriksson Sahlberg, f 1730
+ ett antal okända syskon
 
Familj 2. (den nyupptäckta)
Far: Erik Friberg
Mor: Ingeborg
Dotter: Annika Eriksdotter
Dotter Maria Eriksdotter, f. 1723
Son: Jonas
+ ett antal okända syskon
 
Eftersom det handlar om samma tid och grannförsamlingar är jag övertygad om att det inte är fråga om två familjer utan om en enda. Jag anser det därmed bevisat att Erik Friberg är far till Jonas Eriksson Sahlberg och att födelsenotisen i Segerstad (R) 1730-03-21 verkligen handlar om honom.
 
En annan intressant omständighet är att ett av dopvittnena vid Maria Eriksdotters äldsta dotters, Annika Olofsdotters, dop 1756-12-05 är And. Olson i Breag. Dvs Breagården/Bredegården, Ranstad i Stenstorps Sn. Vid Jonas Erikssons Sahlbergs äldsta dotters, Karin Jonsdotters dop 1762-03-27 är tillika ett av dopvittnena Anders i Bredeg. Ranstad.
 
Vart Annika Eriksdotter tar vägen vet jag fortfarande inte. Inte heller vart Maria Eriksdotter och Olof Håkansson tar vägen när de flyttar från Hulegården, Stenstorp (R) någon gång efter 1760 men före 1765. Naturligtvis är jag fortfarande lika intresserad av det och även av ev. ytterligare barn till Erik Friberg och Ingeborg Svensdotter.

2000-08-13, 10:30
Svar #8

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Jag håller med dig Åke, det är mycket troligt att det rör sig om  samma familj. Stenstorp verkar ligga bra till för vidare undersökningar.

2000-08-18, 23:00
Svar #9

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Hej Torbjörn och övriga!
 
Jag har sökt vidare efter Oluf Håkansson och Maria Eriksdotter för att se vad som händer dem efter att de flyttar från Stenstorp (R) och har en del resultat att rapportera. Jag presenterar det här i tidsordning även om jag fann det i en helt annan ordning.
 
[Sjogerstad C:3 s. 238, Inflyttningslängd; 3/5]
Oluf och Maria flyttar in från Stenstorp (R) till Rådene (R)
 
[Rådene C:2 s. 258, Födelse- och dopbok; 2/3]
1761-01-31 föds deras dotter Kierstin [Olufsdotter]. Obs! Bland faddrarna finns Jonas Sahlberg!
 
[Sjogerstad AI:1 s. 93, Husförhörslängd (1777-1786); 2/3]
Oluf, Maria och dottern Kierstin är nu bosatta på Jon Hansgård i Sjogerstad tillsammans med Jonas Sahlberg och hans familj
 
[Sjogerstad C:5, Död- och begravningsbok]
1792-03-23 Oluf Håkansson dör i skomakaregården i Sjogerstad (R).
 
[Sjogerstad AI:1 s. 67, Husförhörslängd (1797); 2/3]
I skomakaregården bor nu bonden Elias tillsammans med hustrun Kierstin, Svärmodern Maria och döttrarna Stina och Maria.
 
Enligt samma husförhörslängd flyttar samtliga fem i familjen till Skövde 1797-03-14.
 
Och för Skövde hade jag inte några microkort tillgängliga så därför kom jag inte längre idag.

2000-08-20, 16:21
Svar #10

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
En liten rättelse
 
Den 27 juni 2000 - 15.31 citerar jag anteckningen i födelse- och dopboken i Segerstad (R) i samband med att Jonas Eriksson Sahlberg föds. Ett av dopvittnena kallar jag Måns Fröberg. Det är fel Måns Siöberg står det.

2000-10-11, 20:09
Svar #11

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej Åke och Torbjörn! Vad är känt om den ovannämnde Sven Salbergs familj, förutom att han har en dotter Ingeborg? Jag frågar eftersom just dessa namn förekommer i en annan familj. Det kan dock inte vara samma utan tycks vara en generation senare.  
 
Det rör sig om soldaten vid Hamiltons värvade regemente Sven Sa(h)lberg, gift 1746 21/5 vid regementet med Marna (eller Maria) Hansdotter (Fredriksdotter i andra belägg), som får en dotter Ingeborg 1748 23/4.
 
Sannolikt är det väl en slump att namnen stämmer, men jag passar på att nämna det ändå. Är Salberg i Västergötland ett rotesoldatnamn? Ett annat tänkbart ursprung för namnet är Salberget i Västmanland.

2000-10-11, 20:12
Svar #12

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Oj! Ovanstående var tänkt hamna under er diskussion vid Falköping lfs. Passar inte helt fel här heller...

2000-10-12, 11:34
Svar #13

Utloggad Åke Tilander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 480
  • Senast inloggad: 2018-09-18, 06:07
    • Visa profil
Hej Anders!
 
Tack för dina uppgifter. Sannolikt är det dock fråga om en annan Sven Salberg. Man kan tro att namnet Sven Salberg skulle vara ovanligt. I registret till Rolf Alnefelts bok Den indelta arm?n i Vartofta härad hittar jag inte mindre än 5 olika soldater med detta namn, varav ingen verkar vara identisk med vår Sven Salberg.
 
Tyvärr vet vi inget alls om Sven Salberg annat än att han är far till Ingeborg Svensdotter (f 1697) enligt död- och begravningsboken för Sjogerstad. De uppgifter jag lyckats gräva fram om Ingeborg Svensdotters födelseförsamling pekar på Hångsdala (R).
 
Det finns flera olika kandidater till vem Sven Salberg var:
 
1. Sven Björnsson, soldat, är den ende Sven som jag lyckats hitta i kyrkböckerna (vid en mycket hastig genomläsning) i Hångsdala vid denna tid, som skulle kunna vara far till Ingeborg Svensdotter.
 
2. Om Salberg är ett soldatnamn finns det dock flera andra tänkbara alternativ bland soldaterna i Hångsdala vid denna tid:
 
* Sven Hansson, antagen 1695-12, avsked 1702-06-26 , Nr. 460, Skaraborgs regemente för Hångsdala Knaggegård.
 
* Sven Olofsson, antagen 1683, död 1701-05-22 i fält, Nr. 461 Skaraborgs regemente, Gullerstorp, Hångsdala.
 
* Sven Andersson, antagen 1681, transporterad till Hångsdala Ledsgård 1693 från nr 576, avsked 1694-08-09 som gammal och sjuklig, Nr. 462 Skaraborgs regemente, Hångsdala Ledsgården.
 
* Sven Andersson, antagen 1685-04-13, död 1703-05-30 i fält, Nr. 464 Skaraborgs regemente, Hångsdala Storegården
 
* Sven Björnsson, antagen 1703, kvar 1706, Nr. 466 Skaraborgs regemente, Hångsdala Klockaregård, dvs densamme som förekommer i kyrkoböckerna enligt ovan. (Roten återbesatt med annan soldat 1709, dvs efter Poltava, vilket för övrigt gäller hela Skaraborgs regemente)
 
Uppenbart är alltså att det finns flera olika soldater i Hångsdala (R) med förnamnet Sven att välja på.
 
I Rolf Alnefelts bok hittar jag omkring 157 män som varit indelta soldater på något av torpen i Hångsdala (R) genom åren. Ingen av dessa är känd med soldatnamnet Salberg!
 
Särskilt intressant i detta sammanhang är dock ovanstående Sven Andersson. Han transporteras hit från Nr. 576 Saleby Hulegården i Slöta Sn!
 
Av soldaterna i Saleby (Hulegården resp. Trädgården) använder 6 soldatnamnet Salberg, 2 Sal och 1 Salin.
 
Man bör nog även notera att i de äldsta Generalmösterrullorna för Skaraborgs regemente är soldaterna angivna med sina patronymikon inte soldatnamn.
 
Berget ifråga är alltså Ålleberg, strax utanför Falköping. Saleby herrgård ligger precis söder om Ålleberg i Slöta Sn.
 
Min bästa gissning är alltså att Sven Salberg är identisk med soldaten Sven Andersson, Nr. 576 Skaraborgs regemente, Salbey Hulegård, Slöta Sn. 1693 transporterad till Nr. 462 Hångsdala Ledsgård, Hångsdala Sn. Avsked 1694-08-09.

2000-10-24, 22:47
Svar #14

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Åke, jag har nu läst kyrkoräkenskaperna för Hångsdala [LI:1] tyvärr är de inte så detaljerade som man kunde önska, det framgår inte varför pengar gavs, men det finns i vart fall några Sven som nämns som givare.
 
1696 8/3  
gaf Swän Persson till kyrkian - 10 öre
1696 15/3
gaf Swän i Hundstorp - 8 öre
1696 Dom 13 trinit (6/9)
gaf Swäns legepijga i Hundstorp - 4 öre
1697 Dom 3 trinit (20/6)
gaf Swän Jonsson i Skräddaregården - 16 öre
1697 juhledagen (25/12)
Swän i Hundstorp gifwit - 8 öre
1698 16/10
Swen i Hundstorp - 12 öre
1698 17/10
Swen Jonsson i Starkegården - 8 öre
1699 25/6
Swen Jonsson i (H)årdagården 8 öre
1699 27/8
Swen soldat för Knaggården - 4 öre
Swen soldat för Gullerstorp - 4 öre
Swen soldat för Storegården - 4 öre
 
Tyvärr så ger ju inte detta de besked man önskar, ska fortsätta med Hångsdala C:1 och se vad det kan ge.

2000-10-25, 22:22
Svar #15

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Hångsdala C:1 vigda är nu genomläst 1702-1730, tyvärr saknas åren 1720-1725, så här är vi heller inte 100 % säkra.
Dopboken (C:1) är genomläst inkl alla vittnen åren 1723-1729 och den enda Ingeborg Svensdotter som förekommer är dopvittne 1/5 1728 och 24/11 1729, hon är dessvärre benämnd piga, så hon kan det ju inte vara. Ingen Erik Larsson eller Erik Friberg hittar jag heller.
Slutligen har jag åxå läst dödboken (C:1) fram till 1729 tillsammans med räkenskapernas debetsida  (LI:1) och letat efter bindande kopplingar, men inget här heller.
Så i Hångsdala verkar det vara svårt att binda ihop trådarna.

2000-11-19, 13:16
Svar #16

jan-erik chr. sahlberg

I forbindelse med forskning af slægten Sahlberg kan jeg komme med oplysninger vedr. en Carl-August Sahlberg der med båt kom til Finland og bosatte sig der, han blev født 1871 formentlig i Svarige?, men det står som et åbent spørgsmål. Han døde 1942 i Finland.
Han fik barn med Anna Charlotta Nyholm.
 
Karl Sahlberg f.1896 - d.1971
Elin Sahlberg f.1900 - d.1988
Allan         f. 1905 - d.1978    
Gunnar        f.1909 - d. 1984
Aret (Atte)   f.1911 - d. 1944. Stupad
Jenny         f.1916 -
 
Findes der oplysninger om Denne Carl-August Sahlberg og hvilket bindeled har han?
 
Hvem var hans far og moder?

2022-10-01, 10:43
Svar #17

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Råkade hamna på denna gren ännu en gång då jag fick ett tips om Jonas Sahlbergs svärföräldrar.
Och hittade då i Sjogerstad (R) AI:2 (1798-1813) Bild 33 / sid 59 under Jonas Sahlgrens familj änkan Annica Ericsdr inflyttad 1800 från Varnhem.
Lite sagt skrivet, så det kanske inte syntes på mikrokort när det begav sig år 2000

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna