ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2000-05-11  (läst 2863 gånger)

1999-07-14, 17:17
läst 2863 gånger

Peter Rydén

Jag har funnit följande notis i Månsarps inflyttningslängd (i Småland). Kanske har någon nytta av den. 1828-11-10 flyttade
pigan Cathrina Andersdotter (f 1792 i Dalarnas Malum) från Dalarnas Malum (Malung?) till Norre Hammar under Flahult västergård i
Barnarp socken. Inflyttningsnotisen funnen i Månsarps flyttningslängd.

1999-09-01, 16:38
Svar #1

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Husförhörslängderna för Malungs socken börjar  först fr.o.m. år 1803, vilket beror på en brand som ödelade nästan alla Malungs kyrkohandlingar. Även sockenstämmoprotokoll blev lågornas rov.  
 
Jag vill meddela om ett undantag: Östra Näsberget i Malungs socken återfinns nämligen i Norra Ny sockens husförhörslängder för tiden 1773-1805. På kartan ser man att det är dubbelt så långt att ta sig till Malung som att ta sig till Norra Ny kyrka. Om folket i Östra Näsberget även finns i samma församlings födelse-, vigsel- och dödböcker är mig obekant.
 
Björn Sonesson

1999-11-15, 22:57
Svar #2

Utloggad Tommy Östlund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 178
  • Senast inloggad: 2012-08-31, 22:22
    • Visa profil
Söker uppgifter om Erik Andersson född 6/2 1802 i Malung.
Erik Andersson kom någon gång före 1820 till Östergötlands skärgård, först till Börrum sn, sedan till S:t Anna sn, där han 1829 blev båtsman med namnet Ekrot. Han dör 7/4 1829 efter att ha varit båtsman i några månader. Enligt dödboken är han född 6/2 1802 i Dalarna.
I hfl är han anteckad som född i antingen Dalarna eller i Malung.
Känner någon till hans förfäder, och hur det kom sig att han hamnade i Östergötland.
 
Tommy Östlund

1999-11-20, 08:35
Svar #3

Leif Mörkfors

Frågor om Norra, Södra eller Mellan Mon i Malung på personer som levde under 1700 och 1600-tal kan jag i många fall ge upplysningar om !

1999-11-28, 05:45
Svar #4

Utloggad Erik Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 397
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:07
    • Visa profil
    • www.pennapensel.se
Soker Catrina Andersdotter, fodd Maj 21, 1769   i Milsjoheden och hennes foraldrar, Anders Jansson, fodd Mars 1737 och Maria Ersdotter, fodd Juli 1744.
Anders och Maria var gifta den Feb. 28,1768.  
Tacksam for all hjalp. MVH, Erik Andersson

1999-11-28, 05:56
Svar #5

Utloggad Erik Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 397
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:07
    • Visa profil
    • www.pennapensel.se
Hejsan,  
Soker Anna Ivarsdotter, fodd 1738 i Milsjoheden och hennes foraldrar.
Anna slutade sin tid 1810.
Tacksam for all hjalp,
MVH, Erik Andersson

1999-11-29, 18:47
Svar #6

Leif Mörkfors

Hej Erik !
Vad gäller Anna Ivarsdotter var hon dotter till en Ivar Ivarsson. Ivar hustru vat troligen Ingeborg Nilsdotter enligt vad dödboken säger om Annas syster Ingeborg Ivarsdotter som också dör 1810. Om det före Ivar finns ytterligare en generation som heter Ivar Ivarsson är jag inte helt säker på men i mantal för år 1720 finns en Ivar Ivarsson med. Denne var i andra giftet gift med en Malin Thomasdotter. Ivar hade en bror Mats Ivarsson och deras moder nämns i domboken för 1689 vid namn, hon hette Agneta Mårtensdotter.

1999-11-29, 20:02
Svar #7

Utloggad Erik Andersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 397
  • Senast inloggad: 2024-03-16, 13:07
    • Visa profil
    • www.pennapensel.se
Hejsan Leif,
Tackar sa mycket for den information du gav, det hjalper mig att ga en eller mera generationer  baks i min slakt.
Om du finner nagot mer om denna familj, sa hoppas jag att du hor av dig.
I vilken kyrkas data kan man finna uppgifter om dom som levde dar vid den tiden? Finns det nagon bok om detta omrade, om sa, hur mycket kostar den?
MVH,
Erik Andersson

1999-11-29, 21:16
Svar #8

Leif Mörkfors

Hej Erik ! Det finns en ssockenbok om Malun som skrev på 1960-talet. Den heter ACTA GENEALOGICA MALUGNESIA men finns inte längre i handeln. Den kan däremot lånas på bibliotek !
Jag tror jag har fler upplysningar om familjen någonstans i mina anteckningar och stöter jag på dem hör jag av mig !
Mvh
Leif

1999-12-06, 00:43
Svar #9

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Hej Erik!
Det står att en del intressant att läsa i Carl Axel Gottlunds postumt utgivna Dagbok öfver Dess resor öfver Finnskogarne år 1817 på sidorna 302 och 303. Av namnen Ivar och Mats förstår jag att de du nämner måste vara släkt med de Ivar och Mats som Gottlund nämner.  
Den första som kom till Milsjöheden var Ivarin Pekka, som han kallades d.v.s. Petter Ivarsson Pasainen, hemma från Pasala i Finland. Efter både missväxtår, stöld och brand under kort tid flyttade en av dennes söner, Ivar till Tyngsjö och en annan son Matts, till Milsjön. Det berättades för Gottlund att när folk senare kom till Milsjöheden, så ska de ha fått se människor som låg döda i stugan av svält. Därefter ska stället ha varit öde länge, allt intill dess den närvarande slägtleden der inträffade.
Den första som bodde i Milsjön var Mats Ivarsson Pasainen, vars son Matts hade minst två söner, Ivar och Erik. Erik flyttade till Rankfallet, medan Ivar gifte sig med änkan Annika Matsdotter Kansainen från Kvarnberget. Ivars dotter uppges ännu leva år 1817.  
 
Mvh/ Björn Sonesson

2000-02-06, 18:23
Svar #10

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Hej!
Finns det någon som har några uppgifter om föräldrarna till Brita Andersdotter, född 14 juni 1775 i Nordanåker? De hette Anders Nilsson och Karin Olofsdotter, men detta är också allt jag vet om dem. Har tagit del av Acta Genealogica Malugnesia utan någon större framgång.
 
Mvh Martin

2000-02-07, 18:34
Svar #11

Marita Asp Tauni

Kan någon som har tillgång till ACTA Gen.Malungensis (och dessutom lust) kontrollera ifall uppgifter finns om Eric Olssons föräldrar
Olof Ersson Ö:a Fors och hustrun Kerstin Larsdotter ibm. Eric Olsson var född 6/4 1781.
Faddrar var Bond.Per Olsson Dr. Gabril Persson Hu.Kierstin Halvardsdotter,Pigan Ingebor Olsdotter, alla i Fors (Födde, Malung 1781)
I vigselbok 1775 Malung står vigde 17/4 1775 Drängen Olof Ersson Ö:a Fors och pigan Christin Larsdotter ibm. I övrigt hittar jag inget mer. Är detta en dead end tror ni, eller finns någon tråd att spinna vidare på ?
Tacksam för upplysningar
Marita Asp Tauni

2000-02-08, 08:38
Svar #12

Leif Mörkfors

Hej Marita!
De du söker är Ås Olof Ersson f 1748-06-25 i Östra Fors d 1822-07-27 och hans hustru Kerstin Larsdotter f1755-05-10 d1824-06-13. Olof var son till Eric Olsson och Brita Olsdotter medan kersin var dotter till Jommo Lars Jonsson 1725-1766 ohh Ingeborg Halvarsdotter f 1729 i Myckelbyn död 1808-09-12. Jag har dessutom en notering från Malungs dombok att Lars skulle vara son till Jonas Larsson och Kerstin Gabrielsdotter men tyvärr ingen källhänvisning.
Hälsningar Leif

2000-02-20, 09:56
Svar #13

m.asp.tauni

Tack så mycket Leif !
Jag är själv uppväxt i Malung(flyttade 1981). Mamma kom från Sysslebäck och det är kul att se att man ändå har rötter på en plats där man vuxit upp. Tyvärr känner jag inte till gårdarna och gårdsnamnen så väl. Jag får väl göra en visit till Malungs bibliotek och se vad jag kan hitta. Har du några tips om skrifter förutom ACTA...., finns något på mikrofilm ?
hälsningar Marita

2000-02-21, 07:21
Svar #14

Leif Mörkfors

Hej Marita ! Det finns en liten mikrofilmshörna på Malung bibliotek och de har alla Malungs kyrkoböcker dock inga domböcker eller mantalslängder !
Jag var själv i Malung i helgen och tittade till mina gårdar !
Hälsningar
Leif

2000-03-01, 23:17
Svar #15

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Hej Leif Mörkfors och Marita Asp Tauni!
 
Mikrofilmshörnan är sedan början av februari flyttad till Tingshuset. Tingshuset är en stor tegelröd byggnad där förr Malungs tingsrätt huserade. Numera har Mora tingsrätt en del rättegångar i bland, men det är också allt. Istället har Malungs kommun flyttat in dit.  
 
Sedan 1996 finns Malungs lokalhistoriska arkiv inrymt i Tingshuset och jag har jobbat på detta arkiv sedan 1997 som arkivarie. Anledningen till att mikrofilmerna flyttades är dels att Kommunbiblioteket är trångbott och har källarlokaler som har blivt utdömda av yrkesinspektionen, dels att jag som arkivarie (och släktforskare) besitter bättre kompetens än bibliotekspersonalen.  
 
På tingshuset finns nu mikrofichekort från Malung, Lima, Transtrand och Tyngsjö samt Norra Ny. Den sistnämnda endast för vissa år. Malungsförsamlingarna saknar några av de senaste filmade SCB-utdragen, särskilt de efter 1910.  
 
Dessutom finns på mikrorullfilm både mantalslängder och domböcker, den förstnämnda gruppen ganska fullständigt fram till ca 1810. Domböckerna för tiden ca 1540-1660 fattas dessvärre av en för mig oförklarlig orsak. Därutöver finns nästan alla s.k. Generalmönsterrullor och även någon enstaka mikrofilmrulle för andra församlingar; Ekshärad, (Dala-)Järna och Äppelbo.

2000-03-02, 07:52
Svar #16

Leif Mörkfors

Hej Björn ! Det låter toppen ! Räkna med att jag dyker upp någon gång framöver !
Leif

2000-03-05, 20:18
Svar #17

Utloggad Torbjörn Näs

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1863
  • Senast inloggad: 2024-01-08, 11:27
    • Visa profil
Finns det någon som är bevandrad på Malungs finnmarker, jag letar efter Mats Persson Sikainens 1:a hustru Malin Henriksdotter som uppges vara född där år 1737. Hon avlider 1793 17/7 och är då bosatt i Kvarnberg, Säfsnäs.

2000-03-13, 23:18
Svar #18

Utloggad Hans Damm

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 35
  • Senast inloggad: 2009-07-02, 22:39
    • Visa profil
    • www.nykroppa.se/hbf
Söker rötter för Olof-Alfred Berg f. 1860,
troligen i Tyngsjö och hans hustru Eva-Margareta f. 1867.
 
MVH/Hans Damm

2000-04-06, 17:38
Svar #19

N.Nordby

Jeg söker all informasjon om min farmors far, som var jernbanearbeider, og eventuelle nålevende slekt. Jeg er noe usikker på navnet da det opptrer i flere varianter, men antar at det kan väre Johan Dahlqvist/Johan Pedersen (Person?) Dahlqvist eller  
Johan Pedersen/Petersen (Peterson). Han er antakelig födt 1875 eller 1876 og dro etter avtjent verneplikt til Norge hvor han giftet seg med Clara P.Dahlqvist (f.Eriksen) fra Skaarhina i Hurum, Buskerud fylke. De bosatte seg i Kristiania og fikk sönnen Nils Einar i februar 1900 samt en datter, Anna Bolette i 1902. I mars 1903 dro han alene til Amerika, og familien fikk kun tre livstegn fra ham i löpet av 6 år. Ingen har noensinne vist hvor han ble av (kom han kanskje tilbake til Dalarna?), eller annet enn at han kom fra Dalarna. Jeg besitter 3 bilder av ham samt 2 portretter av 2 forskjellige damer. Bildene tror jeg kan väre tatt rundt 1900. Det ene bildet er tatt i Arvika og det andre i Malung, derfor tror jeg kanskje at familien kan väre å finne i Malung siden dette ligger i Dalarna. Kan noen hjelpe meg ville jeg bli kjempeglad. Etter å ha betraktet bildene av Johan Peterson (Pederson) ...Dahlqvist/Dahlquist nöye lurer jeg også på om han eventuelt kan ha enten avstamning fra finsk eller samisk ätt. Takknemlig for hjelp!!

2000-04-10, 11:00
Svar #20

Jan Nilsson

Jag har en notering från Ovanåkers(X) släktbok om Hans Olsson från Malung som fader till Olof (f. 1740) och Jonas (f.1747) Hansson. Sönerna inflyttade till Ovanåker i mitten av 1700-talet. Jag söker deras rötter.

2000-04-25, 14:43
Svar #21

Nina Nordby

Jeg la inn et sök den 6.april etter min farmors far Johan Dahlquist. I etterhånd har jeg funnet ut at han er födt i Malung i 1875 (maj)og het da  
Per Johan Nilsson.Han hadde to söstre som het Katrina Albertina, f.27.11.1881 og Anna f.02.02.1869, begge i Malung. Deres foreldre var Gucku Nils Persson, bondson Idbäck, og hustru Anna Olsdotter. Jeg tror de ble gift i 1866 (Malung?).
 
I 1890 dro de fra Malung til Älgå församling(Arvika), men jeg vet ikke om de noen gang kom tilbake til Malung eller hvorfor de forlot Malung. Noen har fortalt meg at de flyktet, kan det väre mulig?
 
Gucku skal vistnok väre et gammelt soldatnavn som fantes i byene Idbäck og Mohn i Malung, og at Gucku Nils persson skal väre uekte barn av en dame som senere begikk selvmord. Kjenner noen til denne familien og hvem som var hans far? Hvor kommer Anna Olsdotter fra?
 
Min farmors far forlot kone og barn i Kristiania i 1902/03, men hun döde samme år i barselseng. Kan (Per)Johan Dahlquist (Per Johan Nilsson)ha returnert til Malung fra Amerika og ha stiftet ny familie der? Jeg er takknemling for all hjelp.
Er det mulig å slektsforske i Malung på lördagar?

2000-04-26, 07:42
Svar #22

Leif Mörkfors

Hej Nina ! Gucku Nils mor var mycket riktigt Gucku Marit Persdotter 1821-1862. Hans far var Sandbäcks Per Persson. Marit var dotter till soldaten Per Olsson Storfeldt f 17910910 i Västra Fors d 18640212 samt hans hustru karin Halvarsdotter f 17980701 Idbäck d 18770321.
Karin var i sin tur dotter till Gucku Halvar Halvarsson 1761-1835 ohh Brita Danielsdotter född i Grimsmyrheden 1770 död 1855. Halvars föräldrar var Gucku Halvar persson 1732-1798 ohh Karin persdotter 1727-1795.
 Med vänlig hälsning
Leif M

2000-04-27, 21:58
Svar #23

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Till Jan Nilsson :
Jag har kollat i Acta Genealogica Malungensia (AGM) innehåller ibland en del fel, vilket förstås är naturligt med ett så stort verk, något som inte hindrar att man använder sig av det så länge vi anger att vi hämtat uppgifterna t.ex. från AGM eller direkt från primärkällor som mantalslängder (personskattelängder) eller kyrkböcker. I Vallerås förekom vid samma tid en Ingewalls Jonas Hansson, f. 1737, död (Vallerås nr 25, s. 351) och i Lillmon en Lim Olof Hansson, f. 1737, död 1809 (s. 407, Lillmon nr 51). Jag nämner bara detta eftersom det förekom praxis att ge samma namn två gånger i de fall man fick barn i båda äktenskapen.En av de bästa handböckerna som skrivits angående släktforskníng är Hildebrands Handbok i person- och släktforskning.  
 
Jag rekommenderar att Du går igenom mantalslängderna och kollar efter män med namnet Hans. Hans-namnet är ganska ovanligt och är koncentrerat främst i Vallerås och Mobyarna, men det finns också i Fors, Jägra, Gärdås, Idbäck och kanske också i byarna söder om Lillmon (se också AGM s. 34-35 om namnskick). Bra att veta kan vara att bondens barn, dvs längdens söner och döttrar inte skrevs in förrän de hade fyllt 15 år.

2000-04-27, 22:06
Svar #24

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Till Jan Nilsson :
Jag har kollat i Acta Genealogica Malungensia (AGM) innehåller ibland en del fel, vilket förstås är naturligt med ett så stort verk, något som inte hindrar att man använder sig av det så länge vi anger att vi hämtat uppgifterna t.ex. från AGM eller direkt från primärkällor som mantalslängder (personskattelängder) eller kyrkböcker. I Vallerås förekom vid samma tid en Ingewalls Jonas Hansson, f. 1737, död (Vallerås nr 25, s. 351) och i Lillmon en Lim Olof Hansson, f. 1737, död 1809 (s. 407, Lillmon nr 51). Jag nämner bara detta eftersom det förekom praxis att ge samma namn två gånger i de fall man fick barn i båda äktenskapen.En av de bästa handböckerna som skrivits angående släktforskníng är Hildebrands Handbok i person- och släktforskning.  
 
Jag rekommenderar att Du går igenom mantalslängderna och kollar efter män med namnet Hans. Hans-namnet är ganska ovanligt och är koncentrerat främst i Vallerås och Mobyarna, men det finns också i Fors, Jägra, Gärdås, Idbäck och kanske också i byarna söder om Lillmon (se också AGM s. 34-35 om namnskick).  
Observera att barnen inte togs med i kolumnerna söner eller döttrar innan de var 15 eller i vart fall omkring 15 år. (Läs vidare t.ex. i en bok om mantalslängderna som Gösta Lext har skrivit som t.ex. kan köpas från Svenska Släktforskarförbundet.)

2000-04-28, 02:21
Svar #25

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1141
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Hej Nina och Leif!
 
Roligt att få höra ifrån en släkting i Norge, särskilt som det gäller borttappade släktingar. Tänk om Josef Sjögren hade fått vara med! Han var kantor här i Malung på 1950-talet. I boken Svedeliusättlingar omnämner han att Nils Persson och Anna Olsdotter först flyttat till Älgå och sedan till Arvika. Han konstaterar att paret har flyttat vidare, men att han trots eftersökningar inte funnit dem. - En tanke som slog mig var att det hände kanske något i Arvika så att de avvek därifrån utan att få utflyttningsattest? - Kanske att Nils ville slippa göra värnplikt eller beväring som det hette då?  
 
Guckugårdar har funnits i Norra Mon, Idbäck och Grönland. I Norra Mon kanske gården är kvar i släktens ägo? Ett eventuellt samband Mon-Idbäck känner jag inte till. I Grönland finns den gamla gården inte alls kvar - där ligger nu Apoteket Hästhoven som borde heta Göken istället! Namnet kom till Grönland genom Gucku Per Halvarsson som var bror till Erik och Halvar Halvarssöner, söner till den Halvar Persson som Leif nämner.  
 
Jag har forskat på Guckusläkten i Idbäck. Kanske var Gucku Halvar Persson och Gucku Pål Persson bröder (se Sjögrens AGM, sidan 225, nr 5 och 8. Gucku Pål är Ninas förfader genom följande led fram till Anna Olsdotter : Gucku Pål Persson (gift med Anna Olsdotter)- Gucku Erik Pålsson (g.m. Anna Gudmundsdotter)- Gucku Anna Ersdotter (g.m. Hi eller Gucku Olof Olsson - Anna Olsdotter g.m. Britt alias Gucku Nils Persson.  
Britt Nils var son till Britt Per Olsson och Karin Halvarsdotter som bodde på en Brittgård i Hole.  
 
Hi Olof som jag nyss nämnde var genom sin mor ättling till prästsläkten Svedelius. På så sätt är jag genom min morfars farmor Pellanna Anna Halvarsdotter släkt med Nina på två sätt : dels genom Pellanna Anna Halvarsdotters mor Christina Sophia von Knorring där till exempel flera präster finns bland anorna, dels genom Pellanna Annas far Pellanna Halvar Ersson som från början hade gårdsnamnet Gucku. Troligen kommer Pellanna av det gamla ordet för komminister - kaplan som förr skrevs med ett e i ordet capellan. Sophia kom nämligen vid vigseln 1818 närmast ifrån Malungs kaplansgård där hon bodde hos sin morbror kaplanen Daniel Heinstedt.
 
Efter denna utvikning ska jag nämna att Gucku Halvar Ersson i sin tur var son till en Gucku Erik och sonson till ovannämnde Gucku Halvar Persson. Min morfars far var Pellanna Erik Jonsson och min morfar Pellanna Karl Kalle Eriksson. Den Gucku Halvar Halvarsson som Leif nämner när han radar upp Gucku Marit Persdotters anor var bror till min Erik. Anorna till Marit anges korrekt - och det var denna Marit som lät dränka sig i Västerdalälven. Hon har kanske blivit förväxlad eller ihopblandad med följande Marit inte minst för att båda var av Guckusläkt. (Dessutom var det i varje fall före 1800-talets slut ovanligt med utom äktenskapet födda barn i Malung.)    
 
Gucku Anna Ersdotter, alltså Nils Perssons svärmor, hade en faster som hette Gucku Marit Pålsdotter. Denna faster fick en oäkta son år 1819 som fick heta Per och som genom moderns gifte kom till Pellgården i Vallerås där han så småningom återfinns som husbonden Pell Per Olsson. Denna faster dör ej snart utan lever fram till år 1868. Uppgiften om kvinnan som tar självmord gäller säkert ursprungligen den Marit Persdotter som Leif talar om - som dock aldrig hade någon son Nils - endast en son Per och en i späd ålder avliden dotter.  
 
Med detta för det räcka, i alla fall denna gång. En annan gång blir det mera årtal - jag har nämligen raderat den skrivna texten två, tre gånger i natt - och vill bli klar för att få sova!
 
Till sist: Lördagsöppet finns det inga medel för närvarande.
Dessutom är jag numera efter påskens slut, den enda personen vid arkivet. Jag meddelar i Malungsbladet när jag är borta från arkivet.

2000-04-30, 15:11
Svar #26

Gunilla Önnberg

Hej
Jag undrar om det kan finnas någon som sitter inne med upplysningar om Karin Larsdotter född 1802 (ev. Östra Näsberget, Malung. Hon var gift med Jan Larsson-Ryberg född 1803 i Vasserud, Fryksände sn. Karin kommer från N.Ny Elfdalen år 1826 till Stensgård i Fryksände sn (sid 310). Deras första dotter Anna är född 8/2 1827 och döpt 9/2.
Jag är tacksam för all hjälp där för jag kört fast på henne.
MVH Gunilla Önnberg

2000-05-04, 21:23
Svar #27

Utloggad Stefan Jernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2135
  • Senast inloggad: 2024-03-17, 13:06
    • Visa profil
Min fffffmmf f Erik Jonsson i Duvnäs, Järna sn anges i denna sockens kyrkböcker vara från Yttermalung och son till Jon Nilsson och Marit Eriksdotter. I mtl återfinns Jon 1680-95, 1696 nämns hans änka. I mtl 1682-88 samt 1691 nämns Jon tillsammans med en Lars Eriksson. Troligen densamma som felaktigt skrivs som Lars Nilsson i mtl 1680-81. Lars var möjligen Jon´s svåger. Dessa efterträder (i mtl) gl Erik Larsson, vilken omnämns i livet 1677.  
 
Undrar nu om någon har upplysningar om ovanstående personer.
 
MVH Stefan Jernberg, Karlstad.

2000-05-11, 21:34
Svar #28

Leif Mörkfors

För den som stammar från Jöns Danielsson och hans första hustru Catarina olsdotter kan jag meddela att jag funnit henne som avliden i rötfebern i Avesta 1773.

2000-05-11, 21:35
Svar #29

Leif Mörkfors

Bör tillägga att de bodde i Avradsberg, Malung

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna